Publicado

2024-07-08

Action plans to combat sea level rise: how plans can accentuate climate injustices

Planes de acción para combatir el aumento del nivel del mar: cómo los planes pueden acentuar las injusticias climáticas

Plans d’action pour lutter contre l’élévation du niveau de la mer : comment les plans peuvent accentuer les injustices climatiques

Planos de ação para o enfrentamento da elevação do nível do mar: como os planos podem acentuar as injustiças climáticas

Palabras clave:

climate change, Global North, Global South, sea level, Climate change adaptation (en)
Nivel del mar, Cambio climático, Adaptación al cambio climático, Norte Global, Sur Global (es)
Niveau de la mer, Changement climatique, adaptation au changement climatique, Nord global, Sud global (fr)
Nível do mar, mudanças climáticas, adaptação às mudanças climáticas, Norte Global, Sul Global (pt)

Descargas

Autores/as

The rise in sea levels associated with climate change may have consequences for coastal cities, which need to adapt to minimize their vulnerabilities. It is observed that in some locations, the rise of the oceans is already felt, so adaptation strategies are already being employed. Therefore, the objective of the research is to carry out a documentary review of the climate action plans of cities participating in C40 Cities that may face the consequences of rising sea levels. The methodology used consisted of choosing the cities to be studied, reading and analyzing their action plans, systematizing their content and analyzing the data obtained. The results indicate that there is a difference between the profile of cities that are already prepared to face rising sea levels and those in which effective measures have not yet been taken, especially when comparing the Global North and South. With this, it was concluded that climate change could accentuate the differences between cities in the North – which appears to be more prepared – and the Global South – which may have its vulnerabilities even more accentuated.

El aumento del nivel del mar asociado al cambio climático puede tener consecuencias para las ciudades costeras, que deben adaptarse para minimizar sus vulnerabilidades. Se observa que en algunas localidades ya se siente el aumento de los océanos, exigiendo que sean empleadas estrategias de adaptación. Así, el objetivo de esta investigación es realizar una revisión documental de los planes de acción climática de las ciudades participantes en C40 Cities que pueden enfrentar las consecuencias del aumento del nivel del mar. La metodología utilizada consistió en elegir las ciudades a estudiar, leer y analizar sus planes de acción, sistematizar su contenido y analizar los datos obtenidos. Los resultados indican que existe una diferencia entre el perfil de las ciudades que ya están preparadas para enfrentar el aumento del nivel del mar y aquellas en las que aún no se han tomado medidas efectivas, especialmente si se compara el Norte y el Sur Global. Con esto, se concluyó que el cambio climático podría acentuar las diferencias entre las ciudades del Norte – que parece estar más preparada – y el Sur Global, que puede tener sus vulnerabilidades aún más acentuadas.

La montée du niveau de la mer résultant du changement climatique devrait avoir des conséquences sur les villes côtières, qui doivent s'adapter pour minimiser leurs vulnérabilités. On observe qu’à certains endroits, la montée des océans se fait déjà sentir, de sorte que des stratégies d’adaptation sont déjà mises en œuvre. L’objectif de la recherche était donc de réaliser une revue documentaire des plans d’action climat des villes participant au C40 Villes qui doivent faire face aux conséquences de l’élévation du niveau de la mer. La méthodologie utilisée a consisté à choisir les villes à étudier, à lire et analyser leurs plans d'action, à systématiser leur contenu et à analyser les données obtenues. Les résultats indiquent qu’il existe une différence entre le profil des villes déjà préparées à faire face à la montée du niveau de la mer et celles dans lesquelles des mesures efficaces n’ont pas encore été prises, notamment si l’on compare le Nord et le Sud de la planète. Il a ainsi été conclu que le changement climatique pourrait accentuer les différences entre les villes du Nord – qui semblent mieux préparées – et celles du Sud – dont les vulnérabilités pourraient être encore plus accentuées.

O aumento do nível do mar associado às mudanças climáticas pode gerar consequências para as cidades costeiras, que necessitam de se adaptar para minimizar as suas vulnerabilidades. Observa-se que em algumas localidades, a elevação dos oceanos já é sentida, de modo que estratégias de adaptação já estão sendo empregadas. Dessa forma, o objetivo da pesquisa consiste em realizar uma revisão documental nos planos de ação climática das cidades participantes do C40 Cities que podem enfrentar as consequências do aumento do nível do mar. A metodologia empregada consistiu na escolha das cidades objeto de estudo, leitura e análise de seus planos de ação, sistematização dos seus conteúdos e análise dos dados obtidos. Os resultados indicam que há uma diferença entre o perfil das cidades que já se encontram preparadas para enfrentar o aumento do nível do mar e aquelas em que ainda não foram tomadas medidas efetivas, especialmente na comparação entre o Norte e o Sul Global. Com isso, concluiu-se que as mudanças climáticas podem acentuar as diferenças entre as cidades do Norte – que se demonstra mais preparado – e do Sul Global – que pode ter suas vulnerabilidades ainda mais acentuadas.

Referencias

C40 Cities Climate Leadership Group. (2023a). About C40. C40Cities. <https://www.c40.org/about-c40/>.

C40 Knowledge Hub. Mapped: Cities whith a climate action plan. C40 Cities. <https://www.c40knowledgehub.org/s/article/Mapped-Cities-with-a-climate-action-plan?language=en_US>

Calvin, K. et al. (2023). IPCC, 2023: Climate Change 2023: Synthesis Report. Contribution of Working Groups I, II and III to the Sixth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change. [Core Writing Team, H. Lee and J. Romero (eds.)]. IPCC, Geneva, Switzerland. <https://www.ipcc.ch/report/ar6/syr/>.

Clement, V. et al (2021). Groundswell Part 2: Acting on Internal Climate Migration. World Bank, Washington, DC, USA. <https://openknowledge.worldbank.org/entities/publication/2c9150df-52c3-58ed-9075-d78ea56c3267>.

Climate Analytics and Nexclimate Institute (2022). The CAT Thermometer. Climate Action Tracker. < https://climateactiontracker.org/global/cat-thermometer/>.

Climate Central (2023). Coastal Risk Screening Tool. Climate central. <https://coastal.climatecentral.org/>.

Dados, N., & Connell, R. (2012). The global south. Contexts, 11(1), 12-13.

Li, H.; Grant, R. J. (2022). Climate gentrification in Miami: A real climate change-minded investment practice? Cities, 131, 104025.

IPCC (2021). Climate Change 2021: The Physical Science Basis. Contribution of Working Group I to the Sixth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change [Masson-Delmotte, V., P. Zhai, A. Pirani, S.L. Connors, C. Péan, S. Berger, N. Caud, Y. Chen, L. Goldfarb, M.I. Gomis, M. Huang, K. Leitzell, E. Lonnoy, J.B.R. Matthews, T.K. Maycock, T. Waterfield, O. Yelekçi, R. Yu, and B. Zhou (eds.)]. Cambridge University Press, Cambridge, United Kingdom and New York, NY, USA, 2391 pp.

Nurhidayah, L.; Mcilgorm, A. (2019). Coastal adaptation laws and the social justice of policies to address sea level rise: An Indonesian insight. Ocean and Coastal Management, 171, 11–18.

Oppenheimer, M. et al. (2019). Sea Level Rise and Implications for Low-Lying Islands, Coasts and Communities. In: Pörtner, H.-O. et al. (Eds.). IPCC Special Report on The Ocean and Cryosphere in a Changing Climate. Cambridge: Cambridge University Press, 2019. 321–446.

Paulik, R. et al. (2020) National-Scale Built-Environment Exposure to 100-Year Extreme Sea Levels and Sea-Level Rise. Sustainability, 12 (4), 1513.

Strauss, B. H., Kulp, S. A., Rasmussen, D. J., & Levermann, A. (2021). Unprecedented threats to cities from multi-century sea level rise. Environmental Research Letters, 16(11).

Cómo citar

APA

Moura Bussolotti, V., Uliana Pellegrini, I., Amado, M. y Engel de Alvarez, C. (2024). Action plans to combat sea level rise: how plans can accentuate climate injustices. Bitácora Urbano Territorial, 34(2). https://revistas.unal.edu.co/index.php/bitacora/article/view/113258

ACM

[1]
Moura Bussolotti, V., Uliana Pellegrini, I., Amado, M. y Engel de Alvarez, C. 2024. Action plans to combat sea level rise: how plans can accentuate climate injustices. Bitácora Urbano Territorial. 34, 2 (jul. 2024).

ACS

(1)
Moura Bussolotti, V.; Uliana Pellegrini, I.; Amado, M.; Engel de Alvarez, C. Action plans to combat sea level rise: how plans can accentuate climate injustices. Bitácora Urbano Territorial 2024, 34.

ABNT

MOURA BUSSOLOTTI, V.; ULIANA PELLEGRINI, I.; AMADO, M.; ENGEL DE ALVAREZ, C. Action plans to combat sea level rise: how plans can accentuate climate injustices. Bitácora Urbano Territorial, [S. l.], v. 34, n. 2, 2024. Disponível em: https://revistas.unal.edu.co/index.php/bitacora/article/view/113258. Acesso em: 9 jul. 2024.

Chicago

Moura Bussolotti, Victor, Izabela Uliana Pellegrini, Miguel Amado, y Cristina Engel de Alvarez. 2024. «Action plans to combat sea level rise: how plans can accentuate climate injustices». Bitácora Urbano Territorial 34 (2). https://revistas.unal.edu.co/index.php/bitacora/article/view/113258.

Harvard

Moura Bussolotti, V., Uliana Pellegrini, I., Amado, M. y Engel de Alvarez, C. (2024) «Action plans to combat sea level rise: how plans can accentuate climate injustices», Bitácora Urbano Territorial, 34(2). Disponible en: https://revistas.unal.edu.co/index.php/bitacora/article/view/113258 (Accedido: 9 julio 2024).

IEEE

[1]
V. Moura Bussolotti, I. Uliana Pellegrini, M. Amado, y C. Engel de Alvarez, «Action plans to combat sea level rise: how plans can accentuate climate injustices», Bitácora Urbano Territorial, vol. 34, n.º 2, jul. 2024.

MLA

Moura Bussolotti, V., I. Uliana Pellegrini, M. Amado, y C. Engel de Alvarez. «Action plans to combat sea level rise: how plans can accentuate climate injustices». Bitácora Urbano Territorial, vol. 34, n.º 2, julio de 2024, https://revistas.unal.edu.co/index.php/bitacora/article/view/113258.

Turabian

Moura Bussolotti, Victor, Izabela Uliana Pellegrini, Miguel Amado, y Cristina Engel de Alvarez. «Action plans to combat sea level rise: how plans can accentuate climate injustices». Bitácora Urbano Territorial 34, no. 2 (julio 7, 2024). Accedido julio 9, 2024. https://revistas.unal.edu.co/index.php/bitacora/article/view/113258.

Vancouver

1.
Moura Bussolotti V, Uliana Pellegrini I, Amado M, Engel de Alvarez C. Action plans to combat sea level rise: how plans can accentuate climate injustices. Bitácora Urbano Territorial [Internet]. 7 de julio de 2024 [citado 9 de julio de 2024];34(2). Disponible en: https://revistas.unal.edu.co/index.php/bitacora/article/view/113258

Descargar cita

Visitas a la página del resumen del artículo

0

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.