La interdisciplina en la docencia y la investigación de los programas de posgrado
Keywords:
maestro, complejidad, autointerdisciplina, investigación ambiental, seminario alemán (es)teacher, complexity, autointerdiscipline, environmental research, german seminary (en)
Downloads
El documento parte de aceptar las dificultades inherentes a la definición del objeto de estudio en la perspectiva ambiental, dada la complejidad intrínseca en el enfoque ambientalista y posteriormente discute las exigencias de la auto interdisciplina, anotando que el rol del maestro debería ser, entre otros, el de un “provocador de interdisciplina”. El texto analiza igualmente algunas relaciones entre la investigación ambiental e interdisciplina, planteando el rol de los profesores en la búsqueda de una construcción interdisciplinaria tanto de la práctica pedagógica como de la investigación. Se menciona el caso del Seminario Alemán como práctica pedagógica orientada hacia esos propósitos.
The document starts by accepting the inherent dificulties in the definition of the object of study in the environmental perspective, given the intrinsec complexity in the environmental fows. Later a discussion is presented about the needs of aouto interdiscipline, indicating that the rol of the teacher, among others, must analyze some relationships between environmental research and interdiscipline, infatingthe rol of the teachers as a search in the interdisciplinary construction, both in the teaching practice and in research. The case o f the German Seminary is menthoned as a teaching practice oriented to tjis purposes.
References
Dudando de lo aprendido y de lo que se va a aprender o, en términos del profesor Julio Carrizosa, “indisciplinándose en el conocimiento”.
Programa de Maestría en Medio Ambiente y Desarrollo (PMAD) del IDEA
How to Cite
APA
ACM
ACS
ABNT
Chicago
Harvard
IEEE
MLA
Turabian
Vancouver
Download Citation
Article abstract page views
Downloads
License
Copyright (c) 2020 Gestión y Ambiente
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The approved articles are published the print edition of the journal and also in the web site www.revistas.unal.edu.co/index.php/gestion/index and other electronic formats like PDF, HTML, XML, among others. In addition, in different social networks of knowledge dissemination. Gestión y Ambiente adopts ethics guidelines by Committee on Publication Ethics (COPE) on good conduct practices (avoid behaviors like plagiarism, falsification, fictitious authorship, among others), describes conflicts of interest or competition, authorship contributions and funds from sponsors. The published material is considered property of Gestion y Ambiente but the digital version is available under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license