La materialización de la cultura
The materialization of culture
Keywords:
Objeto, Cultura Material, Tecnología, Identidad, Mercado, Gestión. (es)Object, Material Culture, Technology, Identity, Market, Management (en)
Downloads
Cada suceso histórico conlleva a un cambio cultural, que se manifiesta en expresiones materiales e inmateriales, incluyendo a los objetos como registro tangible de la memoria colectiva de la sociedad como consecuencia de la invención, creación, elaboración o manufactura y proyección de un artefacto, objeto o producto con valor cultural.
Con la expansión del mercado y la aparición de nuevas tecnologías, el concepto de cultura se ha resignificado en la actualidad como un recurso de desarrollo económico, generando con esto la aparición de disciplinas administrativas como la gestión cultural para apoyar al fortalecimiento, visibilización y circulación de las culturas a través de una adecuada planeación y siguiendo los modelos de mercado actuales.
Each historical event leads to a cultural change, manifested in material and immaterial expressions, including objects as a tangible record of the collective memory of society as a consequence of invention, creation, elaboration or manufacture and projection of an artifact, object or product with cultural value.
With the expansion of the market and the emergence of new technologies, the concept of culture has now been renamed as a resource for economic development, generating with this the appearance of administrative disciplines such as cultural management to support the strengthening, visibility and circulation of cultures through proper planning and following current market models.References
Basave, A (1992). La dimensión estética del hombre. Thémata: Revista de filosofía, Vol. 9, 76-83.
Buch, T (1999). Sistemas tecnológicos: Contribuciones a una teoría general de la artificialidad. Cap. 2. Aique.
Gallego, R (1986). El trabajo pedagógico. Universidad Pedagógica Nacional. Bogotá
Gordon Childe, V. (1929) El Danubio en la prehistoria, v-vi.
Kant, I (1790). Crítica del juicio (1ra Ed.). Frankfurt y Leipzig.
Martín Juez, F (2002). Patrimonios: Revista Cuicuilco Nueva Época, Vol. 11, No. 30. México.
Molano, O. L. (2007). Identidad cultural, un concepto que evoluciona. OPERA nº7 Revista del CIPE, Universidad Externado de Colombia.
Ortega y Gasset, J (1965). El mito del hombre allende la técnica. Revista de Occidente Madrid, tomo IX.
UNESCO (1970) Conferencia Internacional sobre los Aspectos Institucionales, Administrativos y Financieros de las Políticas Culturales. París: Unesco.
Vallejo, F (s.f). Cultura industrial.
Yúdice, G (2002). El recurso de la Cultura: Usos de la cultura en la era global. P. 25,27. Gedisa Editorial.
How to Cite
APA
ACM
ACS
ABNT
Chicago
Harvard
IEEE
MLA
Turabian
Vancouver
Download Citation
Article abstract page views
Downloads
License
Copyright (c) 2018 Julieth Giraldo Palacios
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
-The authors retain the copyright and assign to the journal the right of the first publication, with the work registered with the Creative Commons Attribution - Noncommercial - Share the same license. That allows others to distribute, remix, retouch, and create from your work in a non-commercial way, as long as they give you credit and license their new creations under the same conditions.
-The authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that the work was published for the first time in this academic journal.