Caracterización del nivel ético profesional de estudiantes y docentes de la carrera de medicina veterinaria de la Universidad Santo Tomás, sede Puerto Montt, Chile
Characterization of the professional ethical level of students and teachers of the veterinary medicine career at the Santo Tomás University, Puerto Montt headquarters, Chile
DOI:
https://doi.org/10.15446/rfmvz.v68n3.99926Keywords:
ética profesional, código de ética, medicina veterinaria, docentes, estudiantes (es)professional ethics, code of ethics, veterinary medicine, teachers, students (en)
Downloads
El objetivo principal de este estudio fue caracterizar el nivel ético en estudiantes y docentes de la carrera de medicina veterinaria de la Universidad Santo Tomás, sede de Puerto Montt, Chile. Para esto, se aplicó una encuesta dilemática a 3 grupos de estudio conformados por estudiantes de primer y quinto año, además de docentes que imparten asignaturas de formación profesional de la sede Puerto Montt. La creación de la encuesta fue por medio de la contratación de especificaciones éticas de la carrera con los diles de juicio moral en Kohlberg. De los resultados obtenidos se pudo concluir que las especificaciones de la carrera de medicina veterinaria solo contemplan el 20% de 59 artículos estudiados del Código de Ética profesional. Además, es posible decir que los estudiantes de primero y quinto año, y los docentes no conocen a cabalidad los artículos del Código de Ética según la clasificación de la teoría de Kohlberg.
The main objective of this study was to characterize the ethical level in students and teachers of the veterinary medicine career of the Santo Tomás University, Puerto Montt headquarters, Chile. For this a dilemmatic survey was applied to 3 study groups, made up of students from the first and fifth years, in addition to teachers who teach professional training subjects at the Puerto Montt campus. The survey was created by contracting ethical specifications of the career with the moral judgment diles in Kohlberg. From the results obtained, it was possible to conclude that the specifications of the veterinary medicine career only contemplate 20% of the 59 articles studied of the professional code of ethics. In addition, it was possible to say that the first and fifth year students, and teachers do not fully know the articles of the code of ethics according to the classification of Kohlberg’s theory.
References
Barra E. 1987. El desarrollo moral: una introducción a la teoría de Kohlberg. Rev Latinoam Psicol. 19(1):7-18.
Bailón LH. 2011. Teoría del desarrollo moral. Contrib Cienc Soc. (17). Disponible en: https:// www.eumed.net/rev/cccss/13/lhbg3.html
Castaño L, Ríos J, Castaño E. 2015. Nivel ético de los estudiantes de medicina veterinaria y zootecnia, Universidad de Caldas (Manizales, Colombia). Revista Veterinaria y Zootecnia [Internet]. 9(1). Disponible en: https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/vetzootec/ article/view/3517 DOI: https://doi.org/10.17151/vetzo.2015.9.1.6
Kohlberg L. 1992. Psicología del desarrollo moral. Sevilla, España: Desclée De Brouwer.
Hernández R, Fernández C, Baptista P. 2003. Metodología de la investigación. 6.ª ed. México D. F.: McGraw-Hill.
Tamayo G. 2015. Diseños muestrales en la investigación. Semest Econ [internet]. 4(7). Disponible en: https://revistas.udem.edu.co/index.php/ economico/article/view/1410
Veiga de Cabo J., De la fuente E., Zimmermann M. 2008. Modelos de estudios en investigación aplicada: conceptos y criterios para el diseño. Med Segur Trab [Internet]. 54(210). Disponible en: https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0465-546X20 08000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en DOI: https://doi.org/10.4321/S0465-546X2008000100011
How to Cite
APA
ACM
ACS
ABNT
Chicago
Harvard
IEEE
MLA
Turabian
Vancouver
Download Citation
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
© Facultad de Medicina Veterinaria y de Zootecnia, Universidad Nacional de Colombia.
Copying and citation of materials that appear in the Journal are authorized as long as a clear statement indicates the journal title, author(s) name(s), year of publication, volume, and the number of pages of the article cited.