Publicado

2006-01-01

Introducing a clinical-behavioural scoring system for children's oral hygiene

Sistema de puntaje clínico-conductual para la evaluación de la higiene bucal

Palabras clave:

Oral hygiene, children, preschool, schools, Mexico (en)
Higiene bucal, niños, preescolar, escolares, México (es)

Descargas

Autores/as

  • Carlo E. Medina-Solís Cirujano Dentista. M. Sc. Sistemas de Salud, D. Sc. (Candidato) Sistemas de Salud. Centro de Investigación en Sistemas de Salud del Instituto Nacional de Salud Pública. Cuernavaca, México.
  • Gerardo Maupomé Cirujano Dentista. Ph.D. Public Health, M. Sc. Experimental Pathology, Diploma in Dental Public Health from the Royal College of Surgeons of England. Oral Health Research Institute, Indiana University/Purdue University at Indianapolis School of Dentistry. Indianapolis, Indiana., USA.
  • América Segovia-Villanueva Cirujana Dentista. M. Sc. Ciencias Odontológicas. Instituto Mexicano del Seguro Social y Facultad de Odontología de la Universidad Autónoma de Campeche. Campeche, México.
  • Alejandro J. Casanova-Rosado Cirujano Dentista, Especialista en Endodoncia. M. Sc. Ciencias Odontológicas. Facultad de Odontología de la Universidad Autónoma de Campeche. Campeche, México.
  • Ana A. Vallejos-Sánchez Cirujana Dentista, Especialista en Odontopediatría. M. Sc. Ciencias Odontológicas. Facultad de Odontología de la Universidad Autónoma de Campeche. Campeche, México.
  • Juan F. Casanova-Rosado Cirujano Dentista, Especialista en Ortodoncia. M. Sc. Ciencias Odontológicas. Facultad de Odontología de la Universidad Autónoma de Campeche. Campeche, México.

Objectives. Developing and testing a clinical-behavioural scoring system for assessing Children's oral hygiene. Materials and Methods. One clinical variable (the presence of dental plaque, measured using Silness and Löeâs index) and one behavioural vari­able (self-reported tooth brushing frequency) were combined into secondary data analysis of research databases for 3-6-year-olds and 6-13-year-olds in a Mexican community. The combined scoring is an ordinal scale that depicts suitable, moderate and inadequate hygiene. Blinded dental examiners also collected dmft/DMFT data in standardised conditions. Data was analysed with Spearman’s rho, Kruskall-Wallis, non-parametric tests for trends and Pearson’s x2 tests.                                                                                           Results. 1 303 children aged 3-6 years old and 1,644 children aged 6-13 years old participated in the study. Clear relationships existed between the combined scoring system and dmft (p<0.01) and between the scoring sys­tem and DMFT (p<0.01), suggesting that the combined clinical-behavioural scoring system is a reasonably accurate measurement of the relationship between caries experience and oral hygiene in children in the given setting. Conclusions. The combined clinical-behavioural scoring system is a simple, easy-to-use tool that incorporates clinical and behavioural data commonly found in dental systems. Whether the clinical-behavioural scoring system can be generalised remains to be established.

Objetivos. Desarrollar un sistema de puntaje clínico-conductual para medir la higiene bucal en niños.         Material y Métodos. La investigación se realizó en dos etapas: 1) detección y selección de componentes de la higiene bucal, y 2) evaluación de la aso­ciación con la caries dental. Una variable clínica (presencia de placa dento- bacteriana usando el índice de Silness y Löeâs) y una variable conductual (re­porte de la frecuencia de cepillado) fueron combinadas en un análisis se­cundario de dos bases de datos de investigaciones epidemiológicas en ni­ños de 3-6 años y de 6-13 años de edad en una comunidad mexicana. El puntaje combinado es en una escala ordinal que describe higiene bucal adecuada, moderada e inadecuada. Los examinadores también colectaron los índices ceod/CPOD. Los datos se analizaron con las pruebas de rho de Spearman, Kruskall-Wallis, no-paramétrica para tendencias, y x2 de Pear­son.                                        Resultados. 1 303 niños de 3-6 años de edad, y 1 644 niños de 6-13 años de edad participaron en los estudios. Se encontró una clara relación entre el sistema y el índice ceod (p<0.01), y entre el sistema y el índice CPOD (p<0.01), sugiriendo que este sistema es una medida adecuada de la higiene bucal en esta población.                                                                                                                                                 Conclusión. El sistema de puntaje clínico-conductual para medir la higiene bucal es una herramienta simple y fácil de usar que incorpora datos clínicos y conductuales comúnmente encontrados en investigaciones dentales. El potencial del sistema de puntaje clínico-conductual para medir la higiene bucal para usarse en otras poblaciones necesita establecerse en estudios subsecuentes.

Referencias

Sheiham A. Dental caries in underdeveloped countries. In: Guggenheim B, ed. Cariology Today. Basel: Karger Press; 1984:33-9.

Beltrán-Aguilar Estupiñán-Day S, Báez R. Analysis of prevalence and trends of dental caries in the Americas between 1970s and 1990s. Int Dent J 1999;49:322-329.

Miura H, Araki Y, Haraguchi K, Arai U, Umenai T. Socioeconomic factors and dental caries in developing countries: a cross national study. Soc Sci Med 1997;44:269-272.

Maupomé G. Who is Filling What? The contrast between the oral health situation and human health resources in Mexico. Critical Public Health 2000;10:153-166.

Diehnelt DE, Kiyak HA. Socioeconomic factors that affect international caries levels. Community Dent Oral Epidemiol 2001;29:226-233.

Herrera M, Medina-Solis CE, Rosado-Vila G, Minaya-Sánchez M, Vallejos-Sánchez A, Casanova-Rosado J. Prevalencia, severidad de caries y necesidades de tratamiento en preescolares de una comunidad suburbana de Campeche-2001. Bol Med Hosp Infant Mex 2003;60:189-196.

Chan SCL, Tsai JSJ, King NM. Feeding and oral hygiene habits of preschool children in Hong Kong and their caregivers dental knowledge and attitudes. Int J Paediatr Dent 2002;12:322-331.

Martens L, Vanobbergen J, Leroy R, Lesaffre E, Declerk D. Variables associated with oral hygiene levels in 7-years-olds in Belgium. Community Dent Health 2004;21:4-10.

Kalsbeek H, Verrips GH. Consumption of sweet snacks and caries experience of primary school children. Caries Res 1994;28:477-483.

Vallejos-Sánchez AA, Medina-Solís CE, Casanova-Rosado JF, Maupomé G, Minaya-Sánchez M, Pérez-Olivares S. Dental fluorosis in cohorts born before, during and after the national salt fluoridation program in a community in Mexico. Acta Odontol Scand 2006;64: in press.

Carlos JP, Wolfe M, Kingman A. The extent and severity index: a simple method for use in epidemiologic studies of periodontal disease. J Clin Periodontol 1986;13:500-505.

Velarde-Jurado E, Avila-Figueroa C. Consideraciones metodológicas para evaluar la calidad de vida. Salud Pública Méx 2002;44:448-463.

Hernández-Ávila M, Garrido F, Salazar-Martínez E. Sesgos en estudios epidemiológicos. Salud Pública Méx 2000;42:438-436.

Segovia-Villanueva A, Estrella-Rodríguez R, Medina-Solís CE, Maupomé G. Severidad de caries en preescolares bajo un programa de odontología preventiva. Rev Salud Pública (Bogotá) 2005;7:56-69.

Casanova-Rosado AJ, Medina-Solís CE, Casanova-Rosado JF, Vallejos-Sánchez AA, Maupomé G, Ávila-Burgos L. Dental caries and associated factors in Mexican schoolchildren aged 6-13 years. Acta Odontol Scand 2005;63:245-251.

World Health Organisation. Oral Health Surveys. Basic Methods. 3rd edition. Geneva; 1987.

Maupomé-Carvantes G, Borges-Yáñez SA, Ledesma-Montes C, Herrera-Echauri R, Leyva-Huerta ER, Navarro-Alvarez A. Prevalencia de caries en zonas rurales y periurbanas marginadas. Salud Pública Méx 1993;35:357-367.

Maupomé G, Borges-Yáñez SA, López-Pérez R, Ramírez-Mireles LE, Díez-de-Bonilla FJ. Relationship between socio-economic level and oral health status in an elderly population in Mexico City. Archiv Odontoestomatol Prev Com 1998;14:647-656.

Maupomé G. An introspective qualitative report on dietary patterns and elevated levels of dental decay in a deprived urban population in Northern Mexico. ASDC J Dent Child 1998;65:276-285.

Maupomé G, Borges A, Ramírez LE, Díez-de-Bonilla J. Perceptions of tooth loss and periodontal problems in an independent elderly population. Content-analysis of interview discourse. J Cross Cult Gerontol 1999;14:43-63.

Dufoo S, Maupomé G, Díez de Bonilla J, Hernández-Guerrero JC. Caries experience and treatment-experience in a selected patient population in México City. Community Dent Oral Epidemiol 1996;24:298-299.

Bronfman M, Guiscafré H, Castro V, Castro R, Gutiérrez G. Strategies for improving the therapeutic patterns used in acute diarrhoea in primary medical care units. II. The measurement of inequality: a methodological strategy, analysis of the socioeconomic features of the sample. Arch Med Res 1988;19:351-360.

Maupomé G, Sheiham A. Clinical decision-making in Restorative Dentistry. Content-analysis of diagnostic thinking processes and concurrent concepts used in an educational environment. Eur J Dent Educ 2000;4:143-152.

Maupomé G, Sheiham A. Explanatory models in the interpretations of clinical features of dental patients within a university dental education setting. Eur J Dent Educ 2002;6:2-8.

Cómo citar

APA

Medina-Solís, C. E., Maupomé, G., Segovia-Villanueva, A., Casanova-Rosado, . A. J., Vallejos-Sánchez, A. A. & Casanova-Rosado, J. F. (2006). Introducing a clinical-behavioural scoring system for children’s oral hygiene. Revista de Salud Pública, 8(1), 14–24. https://revistas.unal.edu.co/index.php/revsaludpublica/article/view/96055

ACM

[1]
Medina-Solís, C.E., Maupomé, G., Segovia-Villanueva, A., Casanova-Rosado, .A.J., Vallejos-Sánchez, A.A. y Casanova-Rosado, J.F. 2006. Introducing a clinical-behavioural scoring system for children’s oral hygiene. Revista de Salud Pública. 8, 1 (ene. 2006), 14–24.

ACS

(1)
Medina-Solís, C. E.; Maupomé, G.; Segovia-Villanueva, A.; Casanova-Rosado, . A. J.; Vallejos-Sánchez, A. A.; Casanova-Rosado, J. F. Introducing a clinical-behavioural scoring system for children’s oral hygiene. Rev. salud pública 2006, 8, 14-24.

ABNT

MEDINA-SOLÍS, C. E.; MAUPOMÉ, G.; SEGOVIA-VILLANUEVA, A.; CASANOVA-ROSADO, . A. J.; VALLEJOS-SÁNCHEZ, A. A.; CASANOVA-ROSADO, J. F. Introducing a clinical-behavioural scoring system for children’s oral hygiene. Revista de Salud Pública, [S. l.], v. 8, n. 1, p. 14–24, 2006. Disponível em: https://revistas.unal.edu.co/index.php/revsaludpublica/article/view/96055. Acesso em: 28 dic. 2025.

Chicago

Medina-Solís, Carlo E., Gerardo Maupomé, América Segovia-Villanueva, Alejandro J. Casanova-Rosado, Ana A. Vallejos-Sánchez, y Juan F. Casanova-Rosado. 2006. «Introducing a clinical-behavioural scoring system for children’s oral hygiene». Revista De Salud Pública 8 (1):14-24. https://revistas.unal.edu.co/index.php/revsaludpublica/article/view/96055.

Harvard

Medina-Solís, C. E., Maupomé, G., Segovia-Villanueva, A., Casanova-Rosado, . A. J., Vallejos-Sánchez, A. A. y Casanova-Rosado, J. F. (2006) «Introducing a clinical-behavioural scoring system for children’s oral hygiene», Revista de Salud Pública, 8(1), pp. 14–24. Disponible en: https://revistas.unal.edu.co/index.php/revsaludpublica/article/view/96055 (Accedido: 28 diciembre 2025).

IEEE

[1]
C. E. Medina-Solís, G. Maupomé, A. Segovia-Villanueva, . A. J. Casanova-Rosado, A. A. Vallejos-Sánchez, y J. F. Casanova-Rosado, «Introducing a clinical-behavioural scoring system for children’s oral hygiene», Rev. salud pública, vol. 8, n.º 1, pp. 14–24, ene. 2006.

MLA

Medina-Solís, C. E., G. Maupomé, A. Segovia-Villanueva, . A. J. Casanova-Rosado, A. A. Vallejos-Sánchez, y J. F. Casanova-Rosado. «Introducing a clinical-behavioural scoring system for children’s oral hygiene». Revista de Salud Pública, vol. 8, n.º 1, enero de 2006, pp. 14-24, https://revistas.unal.edu.co/index.php/revsaludpublica/article/view/96055.

Turabian

Medina-Solís, Carlo E., Gerardo Maupomé, América Segovia-Villanueva, Alejandro J. Casanova-Rosado, Ana A. Vallejos-Sánchez, y Juan F. Casanova-Rosado. «Introducing a clinical-behavioural scoring system for children’s oral hygiene». Revista de Salud Pública 8, no. 1 (enero 1, 2006): 14–24. Accedido diciembre 28, 2025. https://revistas.unal.edu.co/index.php/revsaludpublica/article/view/96055.

Vancouver

1.
Medina-Solís CE, Maupomé G, Segovia-Villanueva A, Casanova-Rosado AJ, Vallejos-Sánchez AA, Casanova-Rosado JF. Introducing a clinical-behavioural scoring system for children’s oral hygiene. Rev. salud pública [Internet]. 1 de enero de 2006 [citado 28 de diciembre de 2025];8(1):14-2. Disponible en: https://revistas.unal.edu.co/index.php/revsaludpublica/article/view/96055

Descargar cita

Visitas a la página del resumen del artículo

43

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.