Publicado

2007-10-01

La metasíntesis: una metodología de investigación

Meta-synthesis: a research methodology

Palabras clave:

Enfermería, investigación cualitativa, literatura de revisión (es)
Nursing, qualitative research, review literature (en)

Descargas

Autores/as

  • Gloria M. Carrillo-González Departamento de Cuidado y Práctica de Enfermería, Facultad de Enfermería, Universidad Nacional de Colombia.
  • Olga J. Gómez-Ramírez Departamento de Cuidado y Práctica de Enfermería, Facultad de Enfermería, Universidad Nacional de Colombia.
  • Elizabeth Vargas-Rosero Departamento de Cuidado y Práctica de Enfermería, Facultad de Enfermería, Universidad Nacional de Colombia.

Este artículo es el resultado de la revisión temática de fuentes primarias acerca de la metasíntesis, considerada como una metodología investigativa novedosa para las ciencias de la salud, que permite valorar la evidencia científica de la investigación cualitativa y fortalecer el cuerpo de conocimientos de una disciplina al construir, describir y/o explicar fenómenos. Se presentan las definiciones de metasíntesis propuestas por varios autores que coinciden en afirmar que el propósito de ésta es aumentar la interpretación de los resultados de estudios cualitativos generando impacto en la asistencia, la investigación y dando respuesta a los problemas de la práctica. Finalmente, se plantean algunos criterios a tener en cuenta al aplicar la metodología.

This article resulted from a bibliographical review concerning meta-synthesis, considered to be a novel methodology in health science research. Meta-synthesis' importance lies in evaluating high complex scientific evidence from qualitative research and strengthening a discipline's body of knowledge when constructing, describing or explaining related theories. Several authors' definitions of meta-synthesis are presented. They coincide in stating that its purpose is to enhance interpreting an outcome by integrating the findings from qualitative research and thus have an impact on support, research and proposals in resolving problems regarding nursing practice. Some criteria to be born in mind when applying this methodology are also mentioned.

Referencias

Galvez A. Métodos contemporáneos de síntesis científica: una propuesta de homogeneidad, clasificación de las investigaciones por su diseño y utilidad. Index de Enfermería 2003; 12 (43):45-49.

Schreiber R, Crooks D, Stern P. Qualitative meta-analysis. In Morse JM. Completing a qualitative project: Details and dialogue. Thousand Oaks: SAGE; 1997: 311-326.

Schreiber, R., Qualitative meta-analysis. In Morse JM. Qualitative Nursing Research: A contemporary dialogue. London: SAGE; 1989: 311-327

Noblit G. The prospects of applied ethnography for education: A sociology of knowledge interpretation. Educational Evaluation and Policy Analysis 1984; 6(1): 95-101.

Noblit G, Hare R. Meta-ethnography: Synthesizing qualitative studies, the shifting perspectives model of chronic illness. Journal of Nursing Scholarship 2001; 33: 21-26.

Estabrooks C, Field PA, Morse JM. Aggregating qualitative findings: An approach to theory development. Qualitative Health Research 1994; 4: 503-511.

Gálvez A. Actualidad de la enfermería basada en la evidencia, superando la evidencia científica: la metasíntesis. Index Enfermería digital 2003; 40-41. [Internet]. Disponible en: http://www.index-f.com/index-enfermería/40-41revista/40-41_articulo_7-8.php. Consultado: Diciembre del 2006.

Gálvez A. Evidencias, pruebas científicas y enfermería. Reflexión en voz baja y pensamientos inconfesables. Enfermería Global. [Internet]. Revista electrónica semestral de enfermería 2003; noviembre (3). Disponible en www.um/es/eglobal. Consultado: Diciembre 2006.

Gálvez A. Práctica Clínica Basada en la Evidencia: Una aproximación bibliográfica. Desarrollo Científico de Enfermería 2000; 8 (4): 119-121.

Gálvez A. Lectura crítica de un estudio cualitativo interpretativo. Index de Enfermería 2003; 12(42):39-43.

Gu Jifa T. Meta-synthesis Knowledge System (MSKS). Institute of systems Science, AMSS, CAS. Bijing. 2001; 21-23.

Finfgeld DL. Metasynthesis: The state of the art-So far. Qualitative Health Research 2003; 13: 893-904.

Finfgeld DL. Courage as a process of pushing beyond the struggle. Qualitative Health Research 1999; 9: 803-814.

Finfgeld DL. Self-resolution of drug and alcohol problems: A synthesis on presence, touch and listening. Journal of Addictions Nursing 2000; 12: 65-72.

Kearney MH. Ready to wear: Discovering grounded formal theory. Research in Nursing and Health 1998; 21: 179-186.

Kearney MH. New directions in grounded formal theory. In Schreiber R, Stern PN. Using grounded theory in nursing. New York: Springer 2001; 227-246.

Kearney MH. Levels and applications of qualitative research evidence. Research in Nursing & Health 2001; 24: 145-153.

Kearney MH. Enduring love: A grounded formal theory of women's experience of domestic violence. Research in Nursing & Health 2001; 24: 270-282.

Schreiber RS, Stern PN. Using grounded theory in nursing. New York: Springer, 2001: 25-29.

Egger M, Smith GD. Meta-analysis: Potentials and promise. Bristish Medical Journal 2001; 315: 1571-1574.

Paterson B. Meta-study of Qualitative Health Research. A practical guide to meta-analysis and meta-synthesis .Thousand Oaks: Sage; 2001: 113.

Beck CT. Caring within nursing education: a metasynthesis. Journal of Nursing Education 2001; 40: 101-109.

Sandelowski M. Qualitative Metasynthesis issues and techniques. Research in nursing and health 1997; 20: 365-371.

Sandelowski M, Barroso J. Writing the proposal for a qualitative research methodology project. Qualitative Health Research 2003; 13: 781-820.

Sandelowski, M., Barroso, J. Creating meta-summaries of qualitative findings. Nursing Research 2003; 52: 226-231.

Sandelowski M, Barroso J. Toward a meta-synthesis of qualitative findings on motherhood in HIV-positive women. Research in Nursing & Health 2003; 26: 153-170.

Sandelowski M. On the aesthetics of qualitative research. Journal of Nursing Scholarship 1995; 27: 205-209.

Campbell R, Pound P, Pope C, Britten N, Pill R, Morgan M, Donovan J. Evaluating meta-ethnography: A synthesis of qualitative research on lay experiences of diabetes and diabetes care. Social Science & Medicine 2003; 56: 671-684.

Hess E. The collaboration process in professional development schools: Results of a meta-ethnography 1990-1998. Journal of Teacher Education 2002; 53(11): 55-68.

Joachim G, Acorn S. Living with chronic illness: The interface of stigma and normalization. Canadian Journal of Nursing Research 2000; 32(3): 37-48.

Barroso J, Powell-Cope GM. Metasynthesis of qualitative research on living with HIV infection. Qualitaive Health Research 2004; 10: 340-353.

Morse J, Johnson J. The illness experience: Dimensions of suffering. Newbury Park: Sage; 1991.

Strauss A, Corbin J. Grounded theory methodology: An overview. In Denzin N, Lincoln Y. Handbook of Qualitative Research. Thousand Oaks: Sage; 1994: 273-285.

Cómo citar

APA

Carrillo-González, G. M., Gómez-Ramírez, O. J. y Vargas-Rosero, E. (2007). La metasíntesis: una metodología de investigación . Revista de Salud Pública, 9(4), 609–617. https://revistas.unal.edu.co/index.php/revsaludpublica/article/view/96548

ACM

[1]
Carrillo-González, G.M., Gómez-Ramírez, O.J. y Vargas-Rosero, E. 2007. La metasíntesis: una metodología de investigación . Revista de Salud Pública. 9, 4 (oct. 2007), 609–617.

ACS

(1)
Carrillo-González, G. M.; Gómez-Ramírez, O. J.; Vargas-Rosero, E. La metasíntesis: una metodología de investigación . Rev. salud pública 2007, 9, 609-617.

ABNT

CARRILLO-GONZÁLEZ, G. M.; GÓMEZ-RAMÍREZ, O. J.; VARGAS-ROSERO, E. La metasíntesis: una metodología de investigación . Revista de Salud Pública, [S. l.], v. 9, n. 4, p. 609–617, 2007. Disponível em: https://revistas.unal.edu.co/index.php/revsaludpublica/article/view/96548. Acesso em: 17 abr. 2024.

Chicago

Carrillo-González, Gloria M., Olga J. Gómez-Ramírez, y Elizabeth Vargas-Rosero. 2007. «La metasíntesis: una metodología de investigación ». Revista De Salud Pública 9 (4):609-17. https://revistas.unal.edu.co/index.php/revsaludpublica/article/view/96548.

Harvard

Carrillo-González, G. M., Gómez-Ramírez, O. J. y Vargas-Rosero, E. (2007) «La metasíntesis: una metodología de investigación », Revista de Salud Pública, 9(4), pp. 609–617. Disponible en: https://revistas.unal.edu.co/index.php/revsaludpublica/article/view/96548 (Accedido: 17 abril 2024).

IEEE

[1]
G. M. Carrillo-González, O. J. Gómez-Ramírez, y E. Vargas-Rosero, «La metasíntesis: una metodología de investigación », Rev. salud pública, vol. 9, n.º 4, pp. 609–617, oct. 2007.

MLA

Carrillo-González, G. M., O. J. Gómez-Ramírez, y E. Vargas-Rosero. «La metasíntesis: una metodología de investigación ». Revista de Salud Pública, vol. 9, n.º 4, octubre de 2007, pp. 609-17, https://revistas.unal.edu.co/index.php/revsaludpublica/article/view/96548.

Turabian

Carrillo-González, Gloria M., Olga J. Gómez-Ramírez, y Elizabeth Vargas-Rosero. «La metasíntesis: una metodología de investigación ». Revista de Salud Pública 9, no. 4 (octubre 1, 2007): 609–617. Accedido abril 17, 2024. https://revistas.unal.edu.co/index.php/revsaludpublica/article/view/96548.

Vancouver

1.
Carrillo-González GM, Gómez-Ramírez OJ, Vargas-Rosero E. La metasíntesis: una metodología de investigación . Rev. salud pública [Internet]. 1 de octubre de 2007 [citado 17 de abril de 2024];9(4):609-17. Disponible en: https://revistas.unal.edu.co/index.php/revsaludpublica/article/view/96548

Descargar cita

Visitas a la página del resumen del artículo

114

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.