Published

2024-05-01

Educación interprofesional y práctica colaborativa: Estrategias para transformar un sistema de salud

Interprofessional education and collaborative practice: Strategies to transform a health system

DOI:

https://doi.org/10.15446/rsap.v26n3.114943

Keywords:

Educación interprofesional, competencia profesional, sistema de salud, ciencias de la salud, equidad en salud, calidad de la atención de salud (es)
Interprofessional education, professional competence, health systems, health sciences, health equity, quality of health care (en)

Authors

En un mundo donde la atención en salud es cada vez más compleja y fragmentada, la colaboración efectiva entre diferentes profesionales de la salud se vuelve esencial. La educación interprofesional y la práctica colaborativa (EIPC) emergen como enfoques innovadores que tienen el potencial de transformar los sistemas de salud y reevaluar los modelos de educación para la formación del talento humano en salud. Este ensayo examina la necesidad de la EIPC en la formación de profesionales de la salud y su impacto en la mejora de los sistemas de salud y explora la profundidad y el alcance de esta estrategia pedagógica, argumentando que su implementación puede mejorar significativamente la calidad y la equidad de la atención en salud, y la satisfacción de los usuarios y de los profesionales. Sin embargo, la implementación de la EIPC enfrenta desafíos significativos, incluyendo la falta de apoyo institucional, recursos limitados y barreras culturales y profesionales. El artículo concluye que, a pesar de estos desafíos, la EIPC tiene el potencial de transformar positivamente los sistemas de salud y la educación en ciencias de la salud, promoviendo una atención más colaborativa e integrada.

In a world where health care is increasingly complex and fragmented, effective collabo- ration between different health professionals becomes essential. Interprofessional education and collaborative practice (EIPC) emerge as innovative approaches that have the potential to transform health systems and reevaluate education models for the training of human talent in health. This essay examines the need for EIPC in the training of health professionals and its impact on the improvement of health systems and explores the depth and scope of this pedagogical strategy, arguing that its implementation can significantly improve the quality and equity of health care, and the satisfaction of users and professionals. However, the implementation of EIPC faces significant challenges, including lack of institutional support, limited resources, and cultural and professional barriers. The article concludes that, despite these challenges, EIPC has the potential to positively transform health systems and health sciences education, promoting more collaborative and integrated care.

References

1. CAIPE - Centro para el Avance de la Educación Interprofesional [Internet]. CAIPE; 2011. Disponible en: https://bit.ly/3RAoMHA.

2. IPEC - Interprofessional Education Collaborative Expert Panel. Core competencies for interprofessional collaborative practice: Report of an expert panel [Internet]. Washington, D.C.: Interprofessional Education Collaborative; 2011. Disponible en: https://bit.ly/4c4zONw.

3. CIHC - Canadian Interprofessional Health Collaborative. A National Interprofessional Competency Framework [Internet]. College of Health; 2010. Disponible en: https://bit.ly/3xpjmsc.

4. Duffy T. The Flexner Report-100 years later. Yale J Biol Med [Internet]. 2011; 84(3):269-76. Disponible en: https://bit.ly/4c9u7xW.

5. Omran AR. The epidemiologic transition: a theory of the epidemiology of population change. 1971. Milbank Q. 2005; 83(4):731-57. https://doi.org/10.1111/j.1468-0009.2005.00398.x.

6. UNASUR - Unión de las Naciones Suramericana. Sistemas de Salud en Suramérica: desafíos para la universalidad, la integralidad y la equidad [Internet]. Santiago de Chile: Red de Desarrollo Social de América Latina y El Caribe; 2012. Disponible en: https://bit.ly/4eyEb5i.

7. Hansen T, Pape B, Thiesen P, Jakobsen F. Interprofessional versus uniprofessional dyad learning for medical students in a clinical setting. Int J Med Educ. 2020; 11:191-200. https://doi.org/10.5116/ijme.5f50.bc76.

8. Organización Mundial de la Salud. Framework for action on inter- professional education and collaborative practice [Internet]. Ginebra: OMS; 2010. Disponible en: https://bit.ly/45x8bdC.

9. Itchhaporia D. The evolution of the quintuple aim: Health equity, health outcomes, and the economy. J Am Coll Cardiol. 2021; 78(22):2262-4. https://doi.org/10.1016/j.jacc.2021.10.018.

10. Alzamil H, Meo S. Medical students' readiness and perceptions about Interprofessional Education: A cross sectional study. Pak J Med Sci. 2020; 36(4):693-8. https://doi.org/10.12669/pjms.36.4.2214.

11. Alghamdi K, Aljohani R, Khurmi R, Alrehaili J, Alrehaili Y, Allam R, Aljohani A. Medical students' perception of interprofessional education: A cross-sectional study. Cureus. 2023; 15(12):e50501. https://doi.org/10.7759/cureus.50501.

12. Shakhman L, Al Omari O, Arulappan J, Wynaden D. Interprofessional education and collaboration: Strategies for implementation. Oman Med J. 2020; 35(4):e160. https://doi.org/10.5001/omj.2020.83.

13. Zechariah S, Ansa BE, Johnson SW, Gates AM, Leo G. Interprofessional education and collaboration in healthcare: An exploratory study of the perspectives of medical students in the United States. Healthcare (Basel). 2019; 7(4):117. https://doi.org/10.3390/healthcare7040117.

14. Irajpour A, Farzi S, Saghaei M, Ravaghi H. Effect of interprofessional education of medication safety program on the medication error of phy- sicians and nurses in the intensive care units. J Educ Health Promot. 2019; 8:196. https://doi.org/10.4103/jehp.jehp_200_19.

15. Rosen MA, DiazGranados D, Dietz AS, Benishek LE, Thompson D, Pronovost PJ, Weaver SJ. Teamwork in healthcare: Key discoveries enabling safer, high-quality care. Am Psychol. 2018; 73(4):433-50. https://doi.org/10.1037/amp0000298.

16. Orsini C, Danús M, Tricio J. La importancia de la educación interprofesional en la enseñanza de la odontología: una revisión sistemática exploratoria analizando el dónde, el porqué y el cómo. Educ Med. 2019; 20(S1):152-64. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2018.04.016.

17. Sandoval S, Arntz J, Flores C, Trunce S, Pérez A, Lopez J, Velásquez J. Propuesta de formación interprofesional en 4 programas de licenciatura de profesionales sanitarios. Educ Med. 2019; 20(S2):25-32. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.12.006.

18. Reeves S, Pelone F, Harrison R, Goldman J, Zwarenstein M. Interprofessional collaboration to improve professional practice and healthcare outcomes. Cochrane Database Syst Rev. 2017; 6(6):CD000072. https://doi.org/10.1002/14651858.CD000072.pub3.

19. Correa C, Hermuche L, Lucchetti A, Ezequiel O, Lucchetti G. Current status of Brazilian interprofessional education: a national survey comparing physical therapy and medical schools. Rev Assoc Med Bras (1992). 2019; 65(10):1241-8. https://doi.org/10.1590/1806-9282.65.10.1241.

20. Visser, C, Ket, J, Croiset G, Kusurkar RA. Perceptions of residents, medical and nursing students about Interprofessional education: a systematic review of the quantitative and qualitative literature. BMC Med Educ. 2017; 17(1):77. https://doi.org/10.1186/s12909-017-0909-0.

21. Conti G, Bowers C, O'Connell M, Bruer S, Bugdalski-Stutrud C, Smith G et al. Examining the effects of an experiential interprofessional education activity with older adults. J Interprof Care. 2016; 30(2):184-90. https://doi.org/10.3109/13561820.2015.1092428.

22. Avery M, Jennings J, Germano E, Andrighetti T, Autry AM, Dau KQ, et al. Interprofessional education between midwifery students and obstetrics and gynecology residents: An American College of Nurse-Midwives and American College of Obstetricians and Gynecologists collaboration. J Midwifery Womens Health. 2020; 65(2):257-64. https://doi.org/10.1111/jmwh.13057.

23. Bode S, Giesler M, Heinzmann A, Krüger M, Straub C. Self-perceived attitudes toward interprofessional collaboration and interprofessional education among different health care professionals in pediatrics. GMS J Med Educ. 2016; 33(2):Doc17. https://doi.org/10.3205/zma001016.

24. Davidson R, Waddell R. A historical overview of interdisciplinary family health: a community-based interprofessional health professions course. Acad Med. 2005; 80(4):334-8. https://doi.org/10.1097/00001888-200504000-00005.

25. Etherington C, Burns J, Kitto S, Brehaut J, Britton M, Singh S, et al. Barriers and enablers to effective interprofessional teamwork in the operating room: A qualitative study using the Theoretical Domains Fra- mework. PLoS ONE. 2021; 16(4):e0249576. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0249576.

26. Hoyos M, Velásquez S. Educación interprofesional y seguridad del paciente: una revisión sistemática. Investig Enferm Imagen Desarr. 2021; 23. https://doi.org/10.11144/Javeriana.ie23.eisp.

27. Hammick M, Freeth D, Koppel I, Reeves S, Barr H. A best evidence systematic review of interprofessional education: BEME Guide no. 9. Med Teach. 2007; 29(8):735-51. https://doi.org/10.1080/01421590701682576.

28. Girón AE. Difusión de innovaciones. Tesis doctoral [Internet]. Universidad Experimental Simón Rodríguez, República Bolivariana de Venezuela; 2007. Consultado en mayo 2024. Disponible en:

https://bit.ly/4cw7mU.

29. Pecukonis E, Doyle O, Bliss DL. Reducing barriers to interprofessional training: promoting interprofessional cultural competence. J Interprof Care. 2008; 22(4):417-28. https://doi.org/10.1080/13561820802190442.

30. Rovere M, Sacchetti L. Surgimiento de la enfermería moderna: mitos victorianos, tecnologías de poder y estrategias de género [Internet]. Córdoba: El Ágora; 2011. Consultado en mayo 2024. Disponible en: https://bit.ly/4ba9pwt.

31. Hunter H, Majd I, Kowalski M, Harnett J. Interprofessional communication-a call for more education to ensure cultural competency in the context of traditional, complementary, and integrative medicine. Glob Adv Health Med. 2021; 10:21649561211014107. https://doi.org/10.1177/21649561211014107.

32. Seeleman C, Suurmond J, Stronks K. Cultural competence: a conceptual framework for teaching and learning. Med Educ. 2009; 43(3):229- 37. https://doi.org/10.1111/j.1365-2923.2008.03269.x.

33. Anderson M, Pitchforth E, Edwards N, Alderwick H, McGuire A, Mossialos E. United Kingdom: Health System Review. Health Syst Transit [Internet]. 2022; 24(1):1-194. Disponible en: https://tinyurl.com/44ju762x.

34. Becerril Montekio V, Medina G, Aquino R. Sistema de salud de Brasil. Salud Publica Mex [Internet]. 2011;53:530. Disponible en: https://tinyurl.com/2cw269u4.

35. Marchildon G, Allin S, Merkur S. Canada: Health System Review. Health Syst Transit. 2020; 22(3):1-194. https://doi.org/10.33527903.

36. Dixit SK, Sambasivan M. A review of the Australian healthcare system: A policy perspective. SAGE Open Med. 2018; 6:2050312118769211. https://doi.org/10.1177/2050312118769211

37. Green C. The making of the interprofessional arena in the United King- dom: a social and political history. J Interprof Care. 2014; 28(2):116-22. https://doi.org/10.3109/13561820.2013.867840.

38. CFMS - Canadian Federation of medical students. Interprofessional education in Canadian medical schools. First revision: 2015 [Internet]. Disponible en: https://tinyurl.com/5n7dkbmd.

How to Cite

APA

Parada Baños, A. J. (2024). Educación interprofesional y práctica colaborativa: Estrategias para transformar un sistema de salud. Revista de Salud Pública, 26(3), 1–7. https://doi.org/10.15446/rsap.v26n3.114943

ACM

[1]
Parada Baños, A.J. 2024. Educación interprofesional y práctica colaborativa: Estrategias para transformar un sistema de salud. Revista de Salud Pública. 26, 3 (Sep. 2024), 1–7. DOI:https://doi.org/10.15446/rsap.v26n3.114943.

ACS

(1)
Parada Baños, A. J. Educación interprofesional y práctica colaborativa: Estrategias para transformar un sistema de salud. Rev. salud pública 2024, 26, 1-7.

ABNT

PARADA BAÑOS, A. J. Educación interprofesional y práctica colaborativa: Estrategias para transformar un sistema de salud. Revista de Salud Pública, [S. l.], v. 26, n. 3, p. 1–7, 2024. DOI: 10.15446/rsap.v26n3.114943. Disponível em: https://revistas.unal.edu.co/index.php/revsaludpublica/article/view/114943. Acesso em: 10 oct. 2024.

Chicago

Parada Baños, Arturo José. 2024. “Educación interprofesional y práctica colaborativa: Estrategias para transformar un sistema de salud”. Revista De Salud Pública 26 (3):1-7. https://doi.org/10.15446/rsap.v26n3.114943.

Harvard

Parada Baños, A. J. (2024) “Educación interprofesional y práctica colaborativa: Estrategias para transformar un sistema de salud”, Revista de Salud Pública, 26(3), pp. 1–7. doi: 10.15446/rsap.v26n3.114943.

IEEE

[1]
A. J. Parada Baños, “Educación interprofesional y práctica colaborativa: Estrategias para transformar un sistema de salud”, Rev. salud pública, vol. 26, no. 3, pp. 1–7, Sep. 2024.

MLA

Parada Baños, A. J. “Educación interprofesional y práctica colaborativa: Estrategias para transformar un sistema de salud”. Revista de Salud Pública, vol. 26, no. 3, Sept. 2024, pp. 1-7, doi:10.15446/rsap.v26n3.114943.

Turabian

Parada Baños, Arturo José. “Educación interprofesional y práctica colaborativa: Estrategias para transformar un sistema de salud”. Revista de Salud Pública 26, no. 3 (September 6, 2024): 1–7. Accessed October 10, 2024. https://revistas.unal.edu.co/index.php/revsaludpublica/article/view/114943.

Vancouver

1.
Parada Baños AJ. Educación interprofesional y práctica colaborativa: Estrategias para transformar un sistema de salud. Rev. salud pública [Internet]. 2024 Sep. 6 [cited 2024 Oct. 10];26(3):1-7. Available from: https://revistas.unal.edu.co/index.php/revsaludpublica/article/view/114943

Download Citation

CrossRef Cited-by

CrossRef citations0

Dimensions

PlumX

Article abstract page views

128

Downloads

Download data is not yet available.