Published

2022-03-01

Percepción de estudiantes de la Salud sobre educación a distancia en una Universidad Perú

Perception of health students about distance education in a private university in Peru

DOI:

https://doi.org/10.15446/rsap.v24n2.96619

Keywords:

Educación a distancia, tecnología de la información, estudiantes del área de la salud (es)
Education, distance, information technology, students, health occupations (en)

Authors

Objetivo Determinar la percepción de estudiantes de la Salud sobre la educación a distancia en una universidad privada en Piura, Perú durante el 2020.

Metodología La investigación fue de tipo descriptivo y transversal. El instrumento utilizado fue un cuestionario elaborado con una escala de Likert, aplicado mediante la plataforma de Google Formularios y constó de 25 preguntas, validadas por juicio de expertos. La confiabilidad obtenida fue 0,92; la muestra estuvo conformada por 555 estudiantes de Ciencias de la Salud entre Medicina, Estomatología y Enfermería, y el muestreo fue por conveniencia.

Resultados La percepción de los estudiantes fue buena con 36,2%; se determinó por sexo, siendo buena para el femenino con 36,6% y para masculino, el 35,4%; y según escuela, Estomatología y Enfermería tuvieron percepción buena con 45,2% y 37,5%, respectivamente, mientras que Medicina obtuvo percepción mala con 40%.

Conclusión El 36,2% de los estudiantes de la salud perciben la educación a distancia como buena.

Objective To determine the perception of Health Sciences students about distance education in a private university in Piura, Peru during 2020.

Methodology The research was descriptive and cross-sectional. The instrument used was a questionnaire made with a scale of Likert, applied through the Google Forms platform, and consisted of 25 questions, which were validated by expert judgment. The reliability obtained was 0.92; The sample consisted of 555 students of Health Sciences between Medicine, Stomatology and Nursing, and the sampling was for convenience.

Results The perception of the students was good with 36.2%; It was determined by sex, being good for females with 36.6%, and for males, it was 35.4%; and according to school, Stomatology and Nursing had a good perception with 45.2% and 37.5% respectively, while Medicine obtained a bad perception with 40%.

Conclusion 36.2% of Health Sciences students perceive distance education as good.

References

Ozturk D, Eyikara E, Baykara Z. The Opinions of Nursing Students Regarding the First Implementation of Distance Education. WJET [Internet]. 2017 [cited 2020 Apr 26]; 9(2):51-8. https://bit.ly/3cmCOv9. DOI: https://doi.org/10.18844/wjet.v9i2.542

Collado M, Orozco L, Gutiérrez D. El impacto de las tecnologías de la información y la comunicación en estudiantes de ciencias sociales: un estudio comparativo de dos universidades públicas. Innov Educ [Internet]. 2016 [cited 2020 Apr 26]; 16(71):61-80. https://bit.ly/3dU6WP0.

Jego EH. E-Learning in Medical Education in Japan and Around the World. Nikkei Medical Journal. 2019; 78(5):331-3. https://doi.org/10.4264/numa.78.5_331. DOI: https://doi.org/10.4264/numa.78.5_331

Regmi K, Jones L. A systematic review of the factors - enablers and barriers - affecting elearning in health sciences education. BMC Med Educ. 2020; 20(91). https://doi.org/10.1186/s12909-020-02007-6. DOI: https://doi.org/10.1186/s12909-020-02007-6

Bourzgui F, Alami S, Diouny S. A Comparative Study of Online and Face to-Face Learning in Dental Education. EC Dental Science [Internet]. 2020 [cited 2020 Apr 26]; 19(3):1-11. https://bit.ly/3PSzGoq.

Viner RM, Russell SJ, Croker H, Packer J, Ward J, Stansfield C, et al. School closure and management practices during coronavirus outbreaks including COVID-19: a rapid systematic review. Lancet. 2020; 4(5):397-404. https://doi.org/10.1016/S2352-4642(20)30095-X. DOI: https://doi.org/10.1016/S2352-4642(20)30095-X

Valdez-García J, López M, Jiménez M, Díaz J, Dávila J, Olivares S. Me preparo para ayudar: respuesta de escuelas de medicina y ciencias de la salud ante COVID-19. Investigación Educ Médica. 2020; 9(35):85-95. https://doi.org/10.22201/facmed.20075057e.2020.35.20230. DOI: https://doi.org/10.22201/facmed.20075057e.2020.35.20230

Wang C, Cheng Z, Yue X-G, McAleer M. Risk Management of COVID-19 by Universities in China. J Risk Financial Manag. 2020; 13(2):36. https://doi.org/10.3390/jrfm13020036. DOI: https://doi.org/10.3390/jrfm13020036

Patel PB, Patel T, Kumar Saurabh M, Thakkar S. Perceptions and Effectiveness of Use of Pharmacology Section E-Learning in Pharmacology Education. J Clin of Diagn Res. 2018; 12(7):12-6. https://doi.org/10.7860/JCDR/2018/35791.11829. DOI: https://doi.org/10.7860/JCDR/2018/35791.11829

Asiry MA. Dental students' perceptions of an online learning. Saudi Dent J. 2017; 29(4):167-70. https://doi.org/10.1016%2Fj.sdentj.2017.03.005. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sdentj.2017.03.005

Irinoye O, Ayamolowo S, Tijnai OK. Part-Time Undergraduate Nursing Students’ Perception and Attitude to ICT Supports for Distance Education in Nursing in Nigeria. MOJET [Internet]. 2016 [cited 2020 Apr 10]; 4(2):8-21. https://bit.ly/3AdAYVi.

Evaristo Chiyong T, Chein Villacampa S, Ortiz Fernández L, Salcedo Moncada D, Jara Castro M, Ayala de la Vega G, et al. Conocimiento, aplicación y apreciación de la tecnología de la información y comunicación (TIC) 2.0 de estudiantes y docentes de la Facultad de Odontología de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos: Pregrado y posgrado. Odontol Sanmarquina. 2016; 19(1):22-7. https://doi.org/10.15381/os.v19i1.12178. DOI: https://doi.org/10.15381/os.v19i1.12178

Verdezoto R, Chavez V. Importancia de las herramientas y entornos de aprendizaje dentro de la plataforma e-learning en las universidades de Ecuador. Edutec. 2018; (65):68-92. https://doi.org/10.21556/edutec.2018.65.1067. DOI: https://doi.org/10.21556/edutec.2018.65.1067

Albuquerque UP, Ramos MA, Lucena RFP, Alencar NL. Methods and Techniques Used to Collect Ethnobiological Data. In: Albuquerque UP, da Cunha LVFC, Lucena RFP, Nobrega RR, eds. Methods and Techniques in Ethnobiology and Ethnoecology [Internet]. Nueva York: Springer Protocols Handbooks; 2014 [cited 2020 May 16]. p.15-37. https://bit.ly/3PQ3VfA. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4614-8636-7_2

Mazzanti MA. Declaración de Helsinki, principios y valores bioéticos en juego en la investigación médica con seres humanos. Revista Colombiana de Bioética [Internet]. 2011 [cited 2020 May 17]; 6(1):125-44. https://bit.ly/3AHfJMZ. DOI: https://doi.org/10.18270/rcb.v6i1.821

Chola R, Kasimba P, George R, Rajan R. COVID-19 and E-learning: Perception of Freshmen Level Physics Students at Lusaka Apex Medical University. Int J Acad Res Dev [Internet]. 2020 [cited 2020 Oct 31]; 5(4):67-76. https://bit.ly/3CveDVN.

Clark JT. Distance Education. In: Iadanza E, ed. Clinical Engineering Handbook. 2nd ed. Italia: Elsevier; 2020. p.410-5. DOI: https://doi.org/10.1016/B978-0-12-813467-2.00063-8

Mella P, Narváez C, Buhring K. Valoración del mlearning en el proceso de aprendizaje de estudiantes de la salud. Educ Med Super [Internet]. 2016 [cited 2020 Apr 10]; 30(4):372-81. https://bit.ly/3QYXKae.

Iqbal S, Shafiq A, Iqbal N. Perceptions of Undergraduate Dental Students towards E-Learning in Lahore Medical and Dental College. Pakistan J Med Heal Scil [Internet]. 2016 [cited 2020 Apr 10]; 10(4):1191-3. https://bit.ly/3Tc5GH0.

Sindiani AM, Obeidat N, Alshdaifat E, Elsalem L, Alwani MM, Rawashdeh H, et al. Distance education during the COVID-19 outbreak: A cross-sectional study among medical students in North of Jordan. Ann Med Surg (Lond). 2020; 59:189-94. https://doi.org/10.1016/j.amsu.2020.09.036. DOI: https://doi.org/10.1016/j.amsu.2020.09.036

Huynh R. The Role of E-Learning in Medical Education. Acad Med. 2017;92(4):430. https://doi.org/10.1097/acm.0000000000001596. DOI: https://doi.org/10.1097/ACM.0000000000001596

Abbasi S, Ayoob T, Malik A, Memon SI. Perceptions of students regarding E-learning during Covid-19 at a private medical college. Pak J Med Sci. 2020; 36(COVID19-S4):57-61. https://doi.org/10.12669/pjms.36.COVID19-S4.2766. DOI: https://doi.org/10.12669/pjms.36.COVID19-S4.2766

Ahmed H, Allaf M, Elghazaly H. COVID-19 and medical education. Lancet. 2020; 20(7):777-8. https://doi.org/10.1016/S1473-3099(20)30226-7. DOI: https://doi.org/10.1016/S1473-3099(20)30226-7

Srivastava P. Advantages & Disadvantages of E-Education & E-Learning. Int J Retail Distrib Manag. 2018; 2(3):22-7.

Rose S. Medical Student Education in the Time of COVID-19. JAMA. 2020;323(21):2131-2. https://doi.org/10.1001/jama.2020.5227. DOI: https://doi.org/10.1001/jama.2020.5227

How to Cite

APA

Castillo Chiroque, A. P. ., Delta Varillas, S. L. . and Herrera Plasencia, P. M. (2022). Percepción de estudiantes de la Salud sobre educación a distancia en una Universidad Perú. Revista de Salud Pública, 24(2), 1–5. https://doi.org/10.15446/rsap.v24n2.96619

ACM

[1]
Castillo Chiroque, A.P. , Delta Varillas, S.L. and Herrera Plasencia, P.M. 2022. Percepción de estudiantes de la Salud sobre educación a distancia en una Universidad Perú. Revista de Salud Pública. 24, 2 (Mar. 2022), 1–5. DOI:https://doi.org/10.15446/rsap.v24n2.96619.

ACS

(1)
Castillo Chiroque, A. P. .; Delta Varillas, S. L. .; Herrera Plasencia, P. M. Percepción de estudiantes de la Salud sobre educación a distancia en una Universidad Perú. Rev. salud pública 2022, 24, 1-5.

ABNT

CASTILLO CHIROQUE, A. P. .; DELTA VARILLAS, S. L. .; HERRERA PLASENCIA, P. M. Percepción de estudiantes de la Salud sobre educación a distancia en una Universidad Perú. Revista de Salud Pública, [S. l.], v. 24, n. 2, p. 1–5, 2022. DOI: 10.15446/rsap.v24n2.96619. Disponível em: https://revistas.unal.edu.co/index.php/revsaludpublica/article/view/96619. Acesso em: 9 aug. 2024.

Chicago

Castillo Chiroque, Alexandra P., Sofia L. Delta Varillas, and Paul Martin Herrera Plasencia. 2022. “Percepción de estudiantes de la Salud sobre educación a distancia en una Universidad Perú”. Revista De Salud Pública 24 (2):1-5. https://doi.org/10.15446/rsap.v24n2.96619.

Harvard

Castillo Chiroque, A. P. ., Delta Varillas, S. L. . and Herrera Plasencia, P. M. (2022) “Percepción de estudiantes de la Salud sobre educación a distancia en una Universidad Perú”, Revista de Salud Pública, 24(2), pp. 1–5. doi: 10.15446/rsap.v24n2.96619.

IEEE

[1]
A. P. . Castillo Chiroque, S. L. . Delta Varillas, and P. M. Herrera Plasencia, “Percepción de estudiantes de la Salud sobre educación a distancia en una Universidad Perú”, Rev. salud pública, vol. 24, no. 2, pp. 1–5, Mar. 2022.

MLA

Castillo Chiroque, A. P. ., S. L. . Delta Varillas, and P. M. Herrera Plasencia. “Percepción de estudiantes de la Salud sobre educación a distancia en una Universidad Perú”. Revista de Salud Pública, vol. 24, no. 2, Mar. 2022, pp. 1-5, doi:10.15446/rsap.v24n2.96619.

Turabian

Castillo Chiroque, Alexandra P., Sofia L. Delta Varillas, and Paul Martin Herrera Plasencia. “Percepción de estudiantes de la Salud sobre educación a distancia en una Universidad Perú”. Revista de Salud Pública 24, no. 2 (March 1, 2022): 1–5. Accessed August 9, 2024. https://revistas.unal.edu.co/index.php/revsaludpublica/article/view/96619.

Vancouver

1.
Castillo Chiroque AP, Delta Varillas SL, Herrera Plasencia PM. Percepción de estudiantes de la Salud sobre educación a distancia en una Universidad Perú. Rev. salud pública [Internet]. 2022 Mar. 1 [cited 2024 Aug. 9];24(2):1-5. Available from: https://revistas.unal.edu.co/index.php/revsaludpublica/article/view/96619

Download Citation

CrossRef Cited-by

CrossRef citations0

Dimensions

PlumX

Article abstract page views

268

Downloads

Download data is not yet available.