LEARNING ABOUT INORGANIC CHEMICAL FUNCTIONS BY IMPLEMENTING EXELEARNING AS AN EDUCATIONAL STRATEGY
EL APRENDIZAJE DE LAS FUNCIONES QUÍMICAS INORGÁNICAS MEDIANTE LA IMPLEMENTACIÓN DE EXELEARNING COMO ESTRATEGIA EDUCATIVA
DOI:
https://doi.org/10.15446/rev.fac.cienc.v14n2.112226Palabras clave:
Curriculum Development, Educational technology, eXeLearning, Hake Factor, Inorganic chemistry (en)Desarrollo curricular, tecnología educativa, eXeLearning, Factor de Hake, Química inorgánica, Nomenclatura (es)
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Over time, the teaching of chemistry has gained importance due to the need to foster and stimulate learning of the processes encompassed by this discipline. Additionally, its interrelation with other areas such as biology, physics, and even mathematics is acknowledged. Therefore, the teaching of inorganic chemical functions plays a fundamental role in the learning process of chemistry as a natural science. The main objective of this research project was to design a didactic strategy to strengthen the understanding of inorganic chemical functions using the eXeLearning computer tool, targeted at tenth-grade students at Colegio Católico Baltasar Álvarez Restrepo. A mixed methodology with a descriptive approach was employed. To achieve the proposed objectives, a pretest was conducted, followed by the implementation of the pedagogical intervention with the educational strategy, and finally, a posttest was carried out to assess students' progress. The results allowed for the identification of the level of learning using the Hake factor, in which the control group showed an average value of (0.5), and the experimental group obtained a high factor (0.8). In conclusion, the application of the educational strategy through the eXeLearning software facilitated significant learning of the proposed subject matter during the teaching of inorganic chemical functions.
A lo largo del tiempo, la enseñanza de la química ha adquirido importancia debido a la necesidad de fomentar y estimular el aprendizaje de los procesos que esta disciplina abarca. Además, se reconoce su interrelación con otras áreas como la biología, la física e incluso las matemáticas. Por lo tanto, la enseñanza de las funciones químicas inorgánicas desempeña un papel fundamental en el proceso de aprendizaje de la química como ciencia natural. El objetivo principal de este proyecto de investigación fue diseñar una estrategia didáctica para fortalecer la comprensión de las funciones químicas inorgánicas utilizando la herramienta informática eXeLearning, dirigida a estudiantes de décimo grado en el Colegio Católico Baltasar Álvarez Restrepo. Se utilizó una metodología mixta con un enfoque descriptivo. Para lograr los objetivos propuestos, se llevó a cabo un pretest, se implementó la intervención pedagógica con la estrategia educativa y, finalmente, se realizó un postest para evaluar el progreso de los estudiantes. Los resultados obtenidos permitieron identificar el nivel de aprendizaje mediante el uso del factor de Hake, en el cual el grupo de control mostró un valor promedio de (0,5) y el grupo experimental obtuvo un factor alto (0,8). En conclusión, la aplicación de la estrategia educativa a través del software eXeLearning facilitó un aprendizaje significativo de la temática propuesta durante la enseñanza de las funciones químicas inorgánicas.
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