SEMINARIO INTERNACIONAL DE INNOVACIÓN EN DIDÁCTICA UNIVERSITARIA (SEIIDUN): ESTRATEGIA DE FORMACIÓN DOCENTE CIENTÍFICA Y SOCIALMENTE RESPONSABLE
INTERNATIONAL SEMINAR ON INNOVATION IN UNIVERSITY DIDACTICS (SEIIDUN): SCIENTIFIC AND SOCIALLY RESPONSIBLE TEACHER TRAINING STRATEGY
DOI:
https://doi.org/10.15446/rev.fac.cienc.v13n2.107550Keywords:
Didáctica universitaria, formación docente, estrategia didáctica, rehumanización, ; Responsabilidad Social Universitaria (es)University didactics, professor training, didactical strategy, rehumanization, University Social Responsibility (en)
Downloads
En el mundo actual es necesario llegar a más personas con educación de calidad, transformando las metodologías didácticas y la formación académica de estudiantes y docentes. Es una oportunidad para formar docentes desde la didáctica de las ciencias con un perfil rehumanizante y socialmente responsable. Se propone la estrategia Seminario Internacional de Innovación en Didáctica Universitaria (SEIIDUN), como escenario de reflexión, creatividad y cientificidad sobre didáctica universitaria. En sus tres versiones se han abordado los conceptos de didáctica, evaluación, la educación virtual y se han compartido estrategias educativas en diversas disciplinas, llegando a más de 500 profesores y estudiantes latinoamericanos.
In today's world, it is necessary to reach more people with quality education, transforming teaching methodologies and the academic training of students and teachers. It is an opportunity to train teachers from science didactics with a rehumanizing and socially responsible profile. The International Seminar on Innovation in University Didactics (SEIIDUN) is proposed as a scenario for reflection, creativity and scientificity on university didactics. In its three versions, the concepts of didactics, evaluation, virtual education have been addressed and educational strategies have been shared in various disciplines, reaching more than 500 Latin American teachers and students.
References
Álvarez de Zayas, C. M. (1999). La escuela en la vida. Cuba: Editorial. Pueblo y Educación.
Arellano, S. (2019). Aproximación transdisciplinaria al proceso de comprensión lectora. Colección Rosario María Gutiérrez Eslidsen. Pedagogía y educación. México: Universidad Juárez Autónoma de Tabasco.
Astolfi, J.P. (2001). Conceptos clave en la didáctica de las disciplinas. Serie Fundamentos N° 17. Colección Investigación y Enseñanza. España: Díada Editora, ed. 1.
Bejarano-Roncancio, J.J; Becerra-Bulla, F; Escobar-Gutiérrez, D.P. (2013). Las prácticas de enseñanza del profesor universitario, una herramienta efectiva para el éxito pedagógico. Rev. Fac. Med, 61(3), 315-320. Recuperado el 24 de marzo de 2021 de: http://www.scielo.org.co/pdf/rfmun/v61n3/v61n3a12.pdf
Belando-Montoro, R. (2015). La educación repensada: dinámicas de continuidad y cambio. Madrid: Pirámide, 176 págs.
Cadavid, G. (2020). Impacto de la Enseñanza y el Aprendizaje en el Desarrollo del Pensamiento. [Conferencia] III Seminario Internacional de Innovación en Didáctica Universitaria-SEIIDUN. Universidad Nacional de Colombia. Medellín, Colombia.
Canaza-Choque, F. A. (2020). Educación Superior en la cuarentena global: disrupciones y transiciones. Revista Digital De Investigación en Docencia Universitaria, 14 (2), 1-10. Recuperado el 24 de marzo de 2021 de: https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/1315
Cañas, J. (2024). Rehumanización. Un mundo más humano es posible. Primera edición. Ed. Planeta. Sevilla.
Casaigns, M. (2019). La investigación en formación en educación. Uruguay Montevideo: Ed. Susana Aliano Casales.
Cascante Flores, N; Villanueva Salazar, L. (2020, diciembre). Formación docente en didáctica universitaria en la pandemia: entre la reflexión pedagógica y la instrumentalización. Intercambios. Dilemas y transiciones de la Educación Superior, 7 (2), 109-117. Recuperado el 24 de marzo de 2021 de: https://ojs.intercambios.cse.udelar.edu.uy/index.php/ic/article/view/268
Castro,R.S; Zuluaga, I.M. (2020). Taller virtual en un curso de ciencias básicas biológicas: estrategia didáctica de aprendizaje, enseñanza y evaluación en Fisiología animal. [Conferencia] III Seminario Internacional de Innovación en Didáctica Universitaria. Universidad Nacional de Colombia. Medellín, Colombia.
Espinel, O; Marín Díaz, D; Valle Vázquez, A; González Cardona, D; Noel Mera, M; Groppa Aquino, J; Veiga-Neto, A; Sosa Gutiérrez, P; Chaparro Cardozo, E; Filordi de Carvalho, A; Runge Peña, A; Noguera-Ramírez, C; Ruvituso, M; Pulido Cortés, O; Rico Menge, M; León Palencia, A; Gómez Mendoza, M; Niño Roa, M & Salamanca, M. (2020). Educación y pensamiento
contemporáneo. Práctica, experiencia y educación. Bogotá Colombia: Corporación Universitaria Minuto de Dios.
González, E.M. (2020). Los ambientes de aprendizaje en la era digital: una nueva forma de habitar en la relación tiempo-espacio. [Conferencia]. III SEIIDUN. Universidad Nacional de Colombia. Medellín, Colombia.
Guerrero, R, (2020). Taller sobre creatividad. Enseñanza y aprendizaje de la arquitectura: dimensión desde la sensibilidad y el amor en tiempos de la virtualidad. [Conferencia] III Seminario Internacional de Innovación en Didáctica Universitaria. Universidad Nacional de Colombia. Sede Medellín.
Margalef García, L; Arenas Martija, A. (2006). ¿Qué Entendemos Por Innovación Educativa? A Propósito Del Desarrollo Curricular. Perspectiva Educacional, Formación de Profesores, 47, pp. 13-31. Recuperado el 23 de marzo de 2021 de: https://www.redalyc.org/pdf/3333/333328828002.pdf
Martínez, P. C. (2020). Didáctica para la educación intercultural en el mundo virtual. [Conferencia] III Seminario Internacional de Innovación en Didáctica Universitaria-SEIIDUN. Universidad Nacional de Colombia. Medellín, Colombia.
Miguel Román, J. A. (2020). La educación superior en tiempos de pandemia: una visión desde dentro del proceso formativo. Revista latinoamericana de Estudios Educativos, L, pp. 13-40. Recuperado el 23 de marzo de 2021 de: https://www.redalyc.org/jatsRepo/270/27063237017/html/index.html
Millman, Dan. (2002). Inteligencia espiritual. Argentina: Promineo. p3.
Modé, G; Giannecchini, L. (2020, diciembre). Rupturas, voces plurales y lucha por derechos: Horizontes para superar desigualdades en la educación. América Latina en Movimiento No. 551, 7-10. Recuperado el 23 de marzo de 2021 de: https://www.alainet.org/sites/default/files/alem_551.pdf
Montoya, C. (2020). Conferencia: Factores de éxito y metodologías de un buen programa blended. [Conferencia] III Seminario Internacional de Innovación en Didáctica Universitaria-III SEIIDUN.
Moreno-Correa, S. (2020). La innovación educativa en los tiempos del Coronavirus. Salutem Scientia Spiritus, 6(1), 14-26. Recuperado el 23/03/2021de:
https://revistas.javerianacali.edu.co/index.php/salutemscientiaspiritus/article /view/2290
Noted psychologist Neal E. Miller, pioneer in research on brain and behavior, dies (2002). Yale Bulletin and Calendar. Recuperado el 2 de octubre de 2002 de: http://www.yale.eduJopalv30.n25/story11.html
Peña, V. (2020). Comunicación efectiva entre cibernautas. [Conferencia] III Seminario Internacional de Innovación en Didáctica Universitaria. Universidad Nacional de Colombia. Medellín, Colombia.
Programa de las Naciones Unidas Para el Desarrollo. (Sin Fecha). Objetivo 4 de Desarrollo Sostenible. Recuperado el 24 de marzo de 2021 de: https://www.undp.org/content/undp/es/home/sustainable-development goals/goal-4-quality-education.html
Ramírez, J.F. (2020). De la presencialidad a la virtualidad: ¿Qué nos debemos preguntar? [Conferencia], III Seminario Internacional de Innovación en Didáctica Universitaria. Universidad Nacional de Colombia, Medellín, Colombia.
Reinartz, M; Castro, S; Martínez, C; Mesa; F. (2021). Innovación educacional y transformación de la didáctica universitaria en tiempos de pandemia. Revista de la Academia Colombiana de Ciencias Veterinarias. Volumen 9, No. 1 y 2. pp. 42-54.
Riego, I. (2020). Repensar la didáctica para rehumanizarla [Conferencia], III Seminario Internacional de Innovación en Didáctica Universitaria. Universidad Nacional de Colombia. Medellín, Colombia.
Torralba, F. (2010). Inteligencia espiritual. España: Plataforma Editorial, S.L.
Torroella González-Mora, G. (2001). Educación Para La Vida: El Gran Reto. Revista Latinoamericana De Psicología, 33(1), 73-84.
UNESCO. (2005). La educación como derecho humano. UNESCO-Etxea. Recuperado el 24 de marzo de 2021 de: https://www.unetxea.org/dokumentuak/Educacion_Derecho_Humano.pdf
UNESCO. (2020). Informe de seguimiento de la educación en el mundo, América Latina y el Caribe: inclusión y educación: todos y todas sin excepción. Equipo del Informe de Seguimiento de la Educación en el Mundo. ISBN:978-92-3-300144-2. pag 149. Recuperado el 18 de abril de 2023 en https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374615
Vallaeys, F. (2021). ¿Qué es la Responsabilidad Social Universitaria? https://www.ausjal.org/wp-content/uploads/2021/04/Que-es-la-Responsabilidad-Social-Universitaria.pdf
Wattiaux, M. (2020). Increasing students’ interest, motivation, emotion and learning. [Conferencia]. III Seminario Internacional de Innovación en Didáctica Universitaria. Universidad Nacional de Colombia. Medellín, Colombia.
How to Cite
APA
ACM
ACS
ABNT
Chicago
Harvard
IEEE
MLA
Turabian
Vancouver
Download Citation
License
Copyright (c) 2024 Revista de la Facultad de Ciencias
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The authors or copyright holders of each paper confer to the Journal of the Faculty of Sciences of Universidad Nacional de Colombia a non-exclusive, limited and free authorization on the paper that, once evaluated and approved, is sent for its subsequent publication in accordance with the following characteristics:
- The corrected version is sent according to the suggestions of the evaluators and it is clarified that the paper mentioned is an unpublished document on which the rights are authorized and full responsibility is assumed for the content of the work before both the Journal of the Faculty of Sciences, Universidad Nacional de Colombia and third parties.
- The authorization granted to the Journal will be in force from the date it is included in the respective volume and number of the Journal of the Faculty of Sciences in the Open Journal Systems and on the Journal’s home page (https://revistas.unal.edu.co/index.php/rfc/index), as well as in the different databases and data indexes in which the publication is indexed.
- The authors authorize the Journal of the Faculty of Sciences of Universidad Nacional de Colombia to publish the document in the format in which it is required (printed, digital, electronic or any other known or to be known) and authorize the Journal of the Faculty of Sciences to include the work in the indexes and search engines deemed necessary to promote its diffusion.
- The authors accept that the authorization is given free of charge, and therefore they waive any right to receive any emolument for the publication, distribution, public communication, and any other use made under the terms of this authorization.
- All the contents of the Journal of the Faculty of Sciences are published under the Creative Commons Attribution – Non-commercial – Without Derivative 4.0.License
MODEL LETTER OF PRESENTATION and TRANSFER OF COPYRIGHTS
Personal data processing policy
The names and email addresses entered in this Journal will be used exclusively for the purposes set out in it and will not be provided to third parties or used for other purposes.