Avances de una experiencia con Moodle en secundaria: un punto de partida
Progress of an experience with Moodle use in middle school: a starting point
Keywords:
Moodle, secundaria, ciencias naturales, aula (es)Moodle, middle school, natural sciences, classroom (en)
Downloads
References
Baus, T. (2008), ¿Qué nos aporta Moodle en la Educación Secundaria? [En línea]. Memorias del Congreso Virtual Nacional: “Internet en el Aula”, España. [Consultada en diciembre de 2012]. Disponible en: http://memoria.congresointernetenelaula.es/virtual/?q=foros&c=showthread&ThreadID=144
Causado, A. (2012), Diseño e implementación de una estrategia didáctica para la enseñanza aprendizaje de la Tabla Periódica y sus propiedades en el grado octavo utilizando las nuevas tecnologías TICs: Estudio de caso en la Institución Educativa Alfonso López Pumarejo grupo 8-2. Medellín: p. 58
Celis, C. (2009), Uso de un sistema de administración del aprendizaje (LMS) libre como apoyo a los procesos de enseñanza y aprendizaje en instituciones públicas de educación superior. Revista avances en sistemas e informática. Vol. 6 2:6-9
Celis, C. (2010), Modelo de aprendizaje colaborativo para mejorar la calidad de la educación básica secundaria en el municipio de envigado, usando la metodología abp (Aprendizaje basado en problemas) y aprovechando las ventajas de la plataforma Moodle. Medellín: p. 85
Díaz, S. (2012), Diseño e implementación de una estrategia didáctica para la enseñanza aprendizaje de la Tabla Periódica y sus propiedades en el grado octavo utilizando las nuevas tecnologías TICs: Estudio de caso en la Institución Asia Ignaciana grupo 8-5. Medellín: p. 52
Elder, R. y Paul, R. (2002), El arte de formular preguntas esenciales. [En línea]. Minilibro de Bolsillo traducido al español: The Art of Asking Essential Questions, California. [Consultada en septiembre de 2010]. Disponible en: http://www.criticalthinking.org/pages/recursos-en-espaamp241ol-resources-in-spanish/455
Figel, J. (2009), Competencias clave para el aprendizaje permanente. Bogotá: Al tablero, Nro. 52: 9-10.
Galotti (1999), Encuesta de tipo ATTLS - Studium Encuestas. [En línea]. Citado por Grupo de Investigación en interacción y eLearning. [Consultada en diciembre de 2012]. Disponible en: http://grial.usal.es/studium/encuesta/index.html
Gómez, F. (2011), Implementación de una propuesta de una unidad didáctica interactiva mediada en las nuevas tecnologías para propiciar el aprendizaje de la función cuadrática en el grado noveno del colegio Calasanz. Medellín: p. 87
González, A. (2010), Guía apoyo para uso de Moodle. Universidad de Oviedo: p.18-23
Hernández, C. (2005), ¿Qué son las “competencias científicas”? [En línea]. Grupo Federici de investigación sobre enseñanza de las ciencias y de la Colegiatura Icfes- Universidad Nacional. Memorias Foro Nacional de Competencias Científicas Ministerio de Educación Nacional, Bogotá. [Consultada en julio de 2011]. Disponible en: http://www.colombiaaprende.edu.co/html/docentes/1596/article-89416.html
Ministerio de Educación Nacional (1994), Ley General de Educación de Colombia - Ley 115. Bogotá: Artículo 30.
Ministerio de Educación Nacional (1998), Lineamientos curriculares para Ciencias Naturales y Educación Ambiental. Bogotá: p. 81.
Ministerio de Educación Nacional (2004), Estándares Básicos de Competencias en Ciencias. Bogotá: p. 10
Saorín, A. (2012), Moodle 2.0 Manual del profesor. España. p. 3
How to Cite
APA
ACM
ACS
ABNT
Chicago
Harvard
IEEE
MLA
Turabian
Vancouver
Download Citation
Article abstract page views
Downloads
License
The authors or copyright holders of each paper confer to the Journal of the Faculty of Sciences of Universidad Nacional de Colombia a non-exclusive, limited and free authorization on the paper that, once evaluated and approved, is sent for its subsequent publication in accordance with the following characteristics:
- The corrected version is sent according to the suggestions of the evaluators and it is clarified that the paper mentioned is an unpublished document on which the rights are authorized and full responsibility is assumed for the content of the work before both the Journal of the Faculty of Sciences, Universidad Nacional de Colombia and third parties.
- The authorization granted to the Journal will be in force from the date it is included in the respective volume and number of the Journal of the Faculty of Sciences in the Open Journal Systems and on the Journal’s home page (https://revistas.unal.edu.co/index.php/rfc/index), as well as in the different databases and data indexes in which the publication is indexed.
- The authors authorize the Journal of the Faculty of Sciences of Universidad Nacional de Colombia to publish the document in the format in which it is required (printed, digital, electronic or any other known or to be known) and authorize the Journal of the Faculty of Sciences to include the work in the indexes and search engines deemed necessary to promote its diffusion.
- The authors accept that the authorization is given free of charge, and therefore they waive any right to receive any emolument for the publication, distribution, public communication, and any other use made under the terms of this authorization.
- All the contents of the Journal of the Faculty of Sciences are published under the Creative Commons Attribution – Non-commercial – Without Derivative 4.0.License
MODEL LETTER OF PRESENTATION and TRANSFER OF COPYRIGHTS
Personal data processing policy
The names and email addresses entered in this Journal will be used exclusively for the purposes set out in it and will not be provided to third parties or used for other purposes.