Development of a web application for the resource management in the course “Cycle 2: Execution of production project” at the Universidad Nacional de Colombia, Bogotá
Desarrollo de una aplicación web para la administración de recursos en la asignatura “Ciclo 2: Ejecución de un proyecto productivo” en la Universidad Nacional de Colombia, Bogotá
DOI:
https://doi.org/10.15446/agron.colomb.v41n2.107763Keywords:
resource management, productivity enhancement, process technification, monitoring and evaluation (en)manejo de recursos, mejora de la productividad, tecnificación de procesos, seguimiento y evaluación (es)
Downloads
The development of online tools has provided solutions to different activities, including academia. The Agronomy program at the Universidad Nacional de Colombia has updated its competency-based teaching approaches by encouraging the development and application of computational tools for analysis, modeling, and interpretation of data. A registration and follow-up system was chosen to automate tasks in the course “Cycle 2: Execution of production project” developed at the university farm (Marengo Agricultural Center), where technical, financial, and administrative variables inherent to the selected crop must be managed with monitoring and support by teachers and monitors. The aim of this research was to develop a web application for the academic-administrative management of certain components. This was mainly developed with Python and a PostgreSQL database. As an open resource, the app was hosted on GitHub and, for user access, it was hosted on PythonAnywhere. The Alpha version was validated by several students and academic staff involved in the course. The development of a web application consisting of three administrative modules was achieved and included an inventory management of supplies, machinery, and available tools; the allocation and management of the schedule of activities and list of requests, and the tracking of resource use through project costs. The web application is simple to execute, and its use will adjust the relevant processes of the productive projects of Cycle 2.
El desarrollo de herramientas en línea ha brindado soluciones a diferentes actividades, incluida la academia. La carrera de Agronomía de la Universidad Nacional de Colombia ha actualizado sus enfoques de enseñanza basados en competencias fomentando el desarrollo y la aplicación de herramientas computacionales para análisis, modelado e interpretación de datos. Se optó por un sistema de registro y seguimiento para la automatización de tareas en el curso “Ciclo 2: Ejecución de proyecto productivo” desarrollado en la granja universitaria (Centro Agropecuario Marengo), donde se abordaron variables técnicas, financieras y administrativas inherentes al cultivo seleccionado con el seguimiento y apoyo por parte de docentes y monitores. El objetivo fue desarrollar una aplicación web para la gestión académico-administrativa de determinados componentes. Fue desarrollada principalmente con Python y una base de datos PostgreSQL. Como recurso abierto, la aplicación se alojó en GitHub y, para el acceso de los usuarios, se alojó en PythonAnywhere. La versión Alpha fue validada por varios estudiantes y personal académico involucrado en el curso. Se logró el desarrollo de una aplicación web que consta de tres módulos administrativos e incluyó un manejo de inventario de insumos, maquinaria y herramientas disponibles; la consignación y gestión del cronograma de actividades y lista de solicitudes, y el seguimiento del uso de recursos a través de los costos del proyecto. La aplicación web es sencilla de ejecutar y su uso ajustará los procesos pertinentes de los proyectos productivos de Ciclo 2.
References
Albokai, N. A. N., Liu, L., Alragawi, A., & Albokai, A. (2019). Improving the quality of healthcare by using information technology system in the hospitals of Yemen. Open Journal of Business and Management, 7(2), 728–754. https://doi.org/10.4236/ojbm.2019.72049 DOI: https://doi.org/10.4236/ojbm.2019.72049
Arvidsson, R. (2021). Inventory indicators in life cycle assessment. In A. Ciroth, & R. Arvidsson, (Eds.), Life cycle inventory analysis. LCA compendium – The complete world of life cycle assessment (pp. 171–190). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-62270-1_8 DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-62270-1_8
Demizu, T., Fukazawa, Y., & Morita, H. (2023). Inventory management of new products in retailers using model-based deep reinforcement learning. Expert Systems with Applications, 229(Part A), Article 120256. https://doi.org/10.1016/j.eswa.2023.120256 DOI: https://doi.org/10.1016/j.eswa.2023.120256
Espinoza, M. J. (2017). Las TICS como factor clave en la gestión académica y administrativa de la universidad. Gestión en el Tercer Milenio, 20(39), 35–44. https://doi.org/10.15381/gtm.v20i39.14141 DOI: https://doi.org/10.15381/gtm.v20i39.14141
Gómez, M. E., Contreras, L., & Gutiérrez, D. (2016). El impacto de las tecnologías de la información y la comunicación en estudiantes de ciencias sociales: un estudio comparativo de dos universidades públicas. Innovación Educativa, 16(71), 61–80.
Khomh, F., Adams, B., Dhaliwal, T., & Zou, Y. (2015). Understanding the impact of rapid releases on software quality: The case of Firefox. Empirical Software Engineering, 20(2), 336–373. https://doi.org/10.1007/s10664-014-9308-x DOI: https://doi.org/10.1007/s10664-014-9308-x
Meriño, V. H., del Valle, Y., Martínez, C., Salgado, R., Pérez, M., Gómez, S., Camejo, L., Sánchez Redondo, D., Ferrer, D., Martínez, C., Cárdenas, R., Ojeda, J., Rojas, D., Alaña, Y., & Bucheli, W. (2016). Gestión del conocimiento. Perspectiva multidisciplinaria. Editorial Artesanal de Ediciones Madriguera.
Naliaka, V. W., & Namusonge, G. S. (2015). Role of inventory management on competitive advantage among manufacturing firms in Kenya: A case study of Unga Group Limited. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 5(5), 87–104. https://doi.org/10.6007/IJARBSS/v5-i5/1595 DOI: https://doi.org/10.6007/IJARBSS/v5-i5/1595
Odlyzko, A. (2012). Web history and economics. Computer Networks, 56(18), 3886–3890. https://doi.org/10.1016/j.comnet.2012.10.011 DOI: https://doi.org/10.1016/j.comnet.2012.10.011
Pérez-Pons, M. E., Plaza-Hernández, M., Alonso, R. S., Parra-Domínguez, J., & Prieto, J. (2021). Increasing profitability and monitoring environmental performance: A case study in the agri-food industry through an Edge-IoT platform. Sustainability, 13(1), Article 283. https://doi.org/10.3390/su13010283 DOI: https://doi.org/10.3390/su13010283
Perevochtchikova, M. (2013). La evaluación del impacto ambiental y la importancia de los indicadores ambientales. Gestión y Política Pública, 22(2), 283–312.
Santiteerakul, S., Sopadang, A., Tippayawong, K. Y., & Tamvimol, K. (2020). The role of smart technology in sustainable agriculture: A case study of Wangree plant factory. Sustainability, 12(11), Article 4640. https://doi.org/10.3390/su12114640 DOI: https://doi.org/10.3390/su12114640
How to Cite
APA
ACM
ACS
ABNT
Chicago
Harvard
IEEE
MLA
Turabian
Vancouver
Download Citation
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
© Centro Editorial de la Facultad de Ciencias Agrarias, Universidad Nacional de Colombia
Reproduction and quotation of material appearing in the journal is authorized provided the following are explicitly indicated: journal name, author(s) name, year, volume, issue and pages of the source. The ideas and observations recorded by the authors are their own and do not necessarily represent the views and policies of the Universidad Nacional de Colombia. Mention of products or commercial firms in the journal does not constitute a recommendation or endorsement on the part of the Universidad Nacional de Colombia; furthermore, the use of such products should comply with the product label recommendations.
The Creative Commons license used by Agronomia Colombiana journal is: Attribution - NonCommercial - ShareAlike (by-nc-sa)

Agronomia Colombiana by Centro Editorial of Facultad de Ciencias Agrarias, Universidad Nacional de Colombia is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional License.
Creado a partir de la obra en http://revistas.unal.edu.co/index.php/agrocol/.