Published

2024-12-31

Determinants of the commercialization of urban agricultural products in Bogotá: A case study of the Mhuysqa indigenous cabildo of Bosa

Determinantes de la comercialización de productos de la agricultura urbana en Bogotá: estudio de caso del cabildo indígena Mhuysqa de Bosa

DOI:

https://doi.org/10.15446/agron.colomb.v42n3.116921

Keywords:

planning, production, product preparation, transportation, sale (en)
planeación, producción, alistamiento de producto, transporte, venta (es)

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Since the beginning of the 21st century, the Botanical Garden of Bogotá (Colombia) has been promoting urban agriculture in urban and peri-urban areas. The Mhuysqa (Muisca) indigenous cabildo of Bosa, among other communities, has been practicing this activity for more than a decade. Although their production is mainly for self-consumption, there are some surpluses that are sold. Because the commercialization of urban agriculture products has certain limitations, this research aims to identify and analyze its determinants, taking the Mhuysqa indigenous community as a case study. The data collection methodology is based on documentary research, observation of gardens, surveys of 33 gardeners and interviews with four experts. The analysis is based on descriptive statistics, content analysis and the use of non-formal logic. The results show that urban agriculture in the cabildo is multifunctional, and the surplus for sale is low (< 30%). The determinants of commercialization are: the establishment and fulfillment of objectives and goals; volumes, quality and frequency of supply; knowledge and specialized technical production capacities; quality of presentation and freshness of the product; costs of collection and transport; forms and means of payment; and fixed buyers for market development. A key determinant is the explicit and clear intention of the cabildo, as an organization, to market its surplus products from urban agriculture.

Desde inicios del siglo XXI, el Jardín Botánico de Bogotá (Colombia) ha venido promoviendo la agricultura urbana en la ciudad y zonas periurbanas. El cabildo indígena Mhuysqa (Muisca) de Bosa, entre otras comunidades, practica esta actividad desde hace más de una década. Si bien su producción se destina principalmente para autoconsumo, hay unos excedentes que se venden. Debido a que la comercialización de los productos de la agricultura urbana presenta ciertas limitantes, esta investigación se propone identificar y analizar sus determinantes tomando como caso de estudio a la comunidad indígena Mhuysqa. La metodología de recolección de información se fundamenta en la investigación documental, observación de huertas, encuesta a 33 huerteros y entrevista a 4 expertos. El análisis es de estadística descriptiva, análisis de contenido y uso de lógica no formal. Los resultados muestran que la agricultura urbana del cabildo es multifuncional y el excedente para venta es bajo (< 30%). Por su parte, los determinantes de comercialización son: el establecimiento y cumplimiento de objetivos y metas; volúmenes, calidades y frecuencias de oferta; conocimiento y capacidades técnicas especializadas de producción; calidad de presentación y frescura del producto; costos de acopio y transporte; formas y medios de pago; y compradores fijos para desarrollo de mercados. Un determinante clave es la intención explícita y clara del cabildo, como organización, de comercializar sus productos excedentes de la agricultura urbana.

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Martínez Quiroga, D. C., Barrientos Fuentes, J. C. and Camargo Muñoz, C. F. (2024). Determinants of the commercialization of urban agricultural products in Bogotá: A case study of the Mhuysqa indigenous cabildo of Bosa. Agronomía Colombiana, 42(3), e116921. https://doi.org/10.15446/agron.colomb.v42n3.116921

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Martínez Quiroga, D. C.; Barrientos Fuentes, J. C.; Camargo Muñoz, C. F. Determinants of the commercialization of urban agricultural products in Bogotá: A case study of the Mhuysqa indigenous cabildo of Bosa. Agron. Colomb. 2024, 42, e116921.

ABNT

MARTÍNEZ QUIROGA, D. C.; BARRIENTOS FUENTES, J. C.; CAMARGO MUÑOZ, C. F. Determinants of the commercialization of urban agricultural products in Bogotá: A case study of the Mhuysqa indigenous cabildo of Bosa. Agronomía Colombiana, [S. l.], v. 42, n. 3, p. e116921, 2024. DOI: 10.15446/agron.colomb.v42n3.116921. Disponível em: https://revistas.unal.edu.co/index.php/agrocol/article/view/116921. Acesso em: 25 mar. 2025.

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Martínez Quiroga, D. C., Barrientos Fuentes, J. C. and Camargo Muñoz, C. F. (2024) “Determinants of the commercialization of urban agricultural products in Bogotá: A case study of the Mhuysqa indigenous cabildo of Bosa”, Agronomía Colombiana, 42(3), p. e116921. doi: 10.15446/agron.colomb.v42n3.116921.

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D. C. Martínez Quiroga, J. C. Barrientos Fuentes, and C. F. Camargo Muñoz, “Determinants of the commercialization of urban agricultural products in Bogotá: A case study of the Mhuysqa indigenous cabildo of Bosa”, Agron. Colomb., vol. 42, no. 3, p. e116921, Sep. 2024.

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Martínez Quiroga, D. C., J. C. Barrientos Fuentes, and C. F. Camargo Muñoz. “Determinants of the commercialization of urban agricultural products in Bogotá: A case study of the Mhuysqa indigenous cabildo of Bosa”. Agronomía Colombiana, vol. 42, no. 3, Sept. 2024, p. e116921, doi:10.15446/agron.colomb.v42n3.116921.

Turabian

Martínez Quiroga, Diana Carolina, Juan Carlos Barrientos Fuentes, and Cristian Fernando Camargo Muñoz. “Determinants of the commercialization of urban agricultural products in Bogotá: A case study of the Mhuysqa indigenous cabildo of Bosa”. Agronomía Colombiana 42, no. 3 (September 1, 2024): e116921. Accessed March 25, 2025. https://revistas.unal.edu.co/index.php/agrocol/article/view/116921.

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