Published

2018-01-01

How to improve smallholder market access: Evaluation of Mercados Campesinos in Colombia

Cómo mejorar el acceso al mercado de los pequeños productores: Evaluación de los Mercados Campesinos en Colombia

DOI:

https://doi.org/10.15446/agron.colomb.v36n1.67970

Keywords:

short food supply chain, rural territorial development, impact analysis, smallholders’ organizations. (en)
cadenas cortas de comercialización de alimentos, desarrollo rural territorial, análisis de impacto, organizaciones de campesinos. (es)

Downloads

Authors

  • Federica Romagnoli University of Florence - Faculty of Economy and Management
  • Juan Molina Universidad Nacional de Colombia - Sede Bogotá - Faculty of Agricultural Sciences - Research Group on Rural Management and Development
  • Álvaro Parrado Universidad Nacional de Colombia - Sede Bogotá - Faculty of Agricultural Sciences - Research Group on Rural Management and Development

This paper presents an analysis of the results obtained in the project called “Mercados Campesinos” carried out in the central region of Colombia between 2004 and 2015. This analysis was performed to evaluate the impacts of this short food value chain experience and its influence on economic, social and political dimensions of smallholders’ market access.

The analysis included two complementary research methods: quantitative and qualitative approaches. These methods were stated to identify the benefits accrued to participants using

three different methodologies: i) t-test analysis; ii) an impact evaluation known as difference-in-difference and iii) multilevel regressions. On the other hand, qualitative analysis was based on semi-structured interviews and informal dialogues to investigate the perceptions of a selected group of beneficiaries regarding how project goals have been achieved. The results showed that one of the most influential elements in smallholders’market access has been the role of peasant organizations, associations and local farmer committees. These administrative structures greatly affected the economic efficiency, political participation and, to a lesser extent, commercial improvements. Project outcomes have been extremely influenced by participants’ expectations of improvements in wellbeing, life quality, production rates, and income. The project was not able to reach a good level of financial sustainability; however, it provided peasants with well-designed tools to self-coordinate their actions. Proof of that is that farmers started to organize themselves autonomously to exert pressure at municipal and local levels.

El artículo presenta un análisis de los resultados del proyecto “Mercados Campesinos” desarrollado en la región central de Colombia entre 2004 y 2015, evaluando el impacto que esta experiencia de circuitos cortos de comercialización tuvo en las dimensiones política, económica y social. El análisis incluye dos métodos complementarios de investigación: enfoque cualitativo y cuantitativo. El primero pretende identificar los beneficios alcanzados a través de tres metodologías: i) análisis t-test; ii) valoración de impacto utilizando la técnica difference-indifference y iii) regresión multivariada. El análisis cualitativo se basó en entrevistas semi-estructuradas y diálogos informales para investigar la percepción de un grupo de participantes sobre cómo los objetivos han sido alcanzados. Los resultados muestran que uno de los elementos más influyentes ha sido el rol de las fundaciones y asociaciones campesinas y de los comités campesinos locales. Ellos tuvieron fuerte influencia

tanto en alcanzar eficiencia económica como en aumentar la participación política de los campesinos y, en menor manera, en alcanzar mejoramientos en la comercialización. La estructura del proceso ha sido enormemente afectada por las expectativas de los participantes en términos de bienestar, calidad de vida, producción e ingreso. El proyecto no alcanzó un buen nivel de sostenibilidad financiera; igualmente pudo proveer herramientas para coordinar autónomamente tanto la acción económica como la política, tanto que los campesinos empezaron a organizarse autónomamente para ejercer presión a nivel municipal.

 

References

ADB. 2006. Impact evaluation: methodological and operational issues. Asian Development Bank. Economic Analysis and Operations Support Division Economics and Research Department. Mandaluyong City, Philippines.

Beland, E. 2013. Dinámicas regionales, economía y pobreza: Departamento de Boyacá. Documento de Trabajo N°21 Serie Estudios Territoriales. RIMISP. Santiago de Chile.

Cámara de Comercio de Bogotá. 2006. Plan Maestro de Abastecimiento y seguridad alimentaria. Series mesas de Trabajo Bogotá Como Vamos. N° 19. Bogotá.

Cano, C.G., A.M. Iregui, M.T. Ramírez, and A.M. Tribín. 2016. El desarrollo competitivo, equitativo y sostenible del sector agropecuario en Colombia. Banco de la República - CAF. Bogotá.

CEPAL. 2014. Agricultura familiar y circuitos cortos. Nuevos esquemas de producción, comercialización y nutrición. Santiago de Chile: Series Seminarios y conferencias 77. United Nations Publication, République Française.

Díaz, T. 2014. La visión de la FAO. pp. 11-12. In: Agricultura Familiar y circuito cortos. Nuevos esquemas de producción, comercialización y nutrición. Naciones Unidas, Santiago de Chile.

DANE. 2016. Tercer Censo nacional Agropecuario. Tomo 2. Resultados. Departamento Administrativo Nacional de Estadística, Bogotá.

Escobar, G., O. Paz, and E. Jara. 2010. La participación en organizaciones rurales y los ingresos de pequeños productores en América Latina. Centro Latinoamericano para el Desarrollo Rural Rimisp. Santiago de Chile.

EU-AID European Aid Co-operation Office. 2004. Evaluation methods for the European Union's external assistance. Evaluation tool, vol. 4. Joint Evaluation Unit. Luxemburg.

FLACSO, OXFAM, UNAL. 2014. Modelos de acceso al mercado para pequeños productores en tres contextos de América Latina. Informe ejecutivo. Guatemala.

Gertler, J.P., S. Martinez, P. Premand, L.B. Rawlings, and M.J. Veermesch. 2011. Impact evaluation in practice. World Bank.

Guereña, A. 2014. Mercados Campesinos locales en la región central: un ejemplo de Apalancamiento. Series de aprendizajes N° 3. OXFAM.

Gutiérrez, O., A. Parrado, and J.P. Molina. 2012. Mapa de actores y circuitos de mercados campesinos. Documento de trabajo. Universidad Nacional de Colombia, Grupo de Investigación en Gestión y Desarrollo Rural, Facultad de Agronomía. Bogotá.

Machado, A. 2003. Ensayos sobre seguridad alimentaria. Universidad Nacional de Colombia. Bogotá.

Ordoñez, F. and G. Montoya. 2011. Economía campesina, soberanía y seguridad alimentarias. La experiencia de Mercados Campesinos en Bogotá y la región central de Colombia. ILSA. Bogotá.

Osorio, A.A. and A.G. Rivas. 2017. Contribution of local peasant innovations to the re-configuration of endogenous rural development. Agron. Col. 35(3), 365-373. Doi: 10.15446/agron.colomb.v35n3.63551

Parrado, A. and J.P. Molina. 2014. Mercados Campesinos: modelos de acceso a mercados y seguridad alimentaria en la región central de Colombia. Universidad Nacional de Colombia, Grupo de Investigación en Gestión y Desarrollo Rural, Facultad de Ciencias Agrarias. Primera edición. Bogotá.

Pereira, F.A. 2014. La experiencia del proyecto "Mercados Campesinos" en el apoyo a la economía campesina y el consumo urbano. Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Agronomía. Bogotá.

Prado, A. 2014. La visión de CEPAL. pp. 13-14. In: Agricultura Familiar y circuito cortos. Nuevos esquemas de producción, comercialización y nutrición. Naciones Unidas. Santiago de Chile.

Romagnoli, F. 2016. Small-holders market participation in Colombia: An Assessment of Mercados Campesinos Project in Boyaca Region. Master thesis. Università degli studi di Firenze, Florence, Italy.

Romero, N.M., N.R. Escobar, and J.P. Molina. 2017. Organizaciones de productores campesinos: un eje transversal en el desarrollo rural. pp. 437-459. In: El desarrollo competitivo, equitativo y sostenible del sector agropecuario en Colombia. Banco de la República - CAF. Bogotá.

Schejtman, A. and J.A. Berdegué. 2003. Desarrollo Rural Territorial. Centro Latinoamericano para el Desarrollo Rural (RIMISP). Santiago de Chile.

How to Cite

APA

Romagnoli, F., Molina, J. and Parrado, Álvaro. (2018). How to improve smallholder market access: Evaluation of Mercados Campesinos in Colombia. Agronomía Colombiana, 36(1), 79–87. https://doi.org/10.15446/agron.colomb.v36n1.67970

ACM

[1]
Romagnoli, F., Molina, J. and Parrado, Álvaro 2018. How to improve smallholder market access: Evaluation of Mercados Campesinos in Colombia. Agronomía Colombiana. 36, 1 (Jan. 2018), 79–87. DOI:https://doi.org/10.15446/agron.colomb.v36n1.67970.

ACS

(1)
Romagnoli, F.; Molina, J.; Parrado, Álvaro. How to improve smallholder market access: Evaluation of Mercados Campesinos in Colombia. Agron. Colomb. 2018, 36, 79-87.

ABNT

ROMAGNOLI, F.; MOLINA, J.; PARRADO, Álvaro. How to improve smallholder market access: Evaluation of Mercados Campesinos in Colombia. Agronomía Colombiana, [S. l.], v. 36, n. 1, p. 79–87, 2018. DOI: 10.15446/agron.colomb.v36n1.67970. Disponível em: https://revistas.unal.edu.co/index.php/agrocol/article/view/67970. Acesso em: 31 aug. 2024.

Chicago

Romagnoli, Federica, Juan Molina, and Álvaro Parrado. 2018. “How to improve smallholder market access: Evaluation of Mercados Campesinos in Colombia”. Agronomía Colombiana 36 (1):79-87. https://doi.org/10.15446/agron.colomb.v36n1.67970.

Harvard

Romagnoli, F., Molina, J. and Parrado, Álvaro (2018) “How to improve smallholder market access: Evaluation of Mercados Campesinos in Colombia”, Agronomía Colombiana, 36(1), pp. 79–87. doi: 10.15446/agron.colomb.v36n1.67970.

IEEE

[1]
F. Romagnoli, J. Molina, and Álvaro Parrado, “How to improve smallholder market access: Evaluation of Mercados Campesinos in Colombia”, Agron. Colomb., vol. 36, no. 1, pp. 79–87, Jan. 2018.

MLA

Romagnoli, F., J. Molina, and Álvaro Parrado. “How to improve smallholder market access: Evaluation of Mercados Campesinos in Colombia”. Agronomía Colombiana, vol. 36, no. 1, Jan. 2018, pp. 79-87, doi:10.15446/agron.colomb.v36n1.67970.

Turabian

Romagnoli, Federica, Juan Molina, and Álvaro Parrado. “How to improve smallholder market access: Evaluation of Mercados Campesinos in Colombia”. Agronomía Colombiana 36, no. 1 (January 1, 2018): 79–87. Accessed August 31, 2024. https://revistas.unal.edu.co/index.php/agrocol/article/view/67970.

Vancouver

1.
Romagnoli F, Molina J, Parrado Álvaro. How to improve smallholder market access: Evaluation of Mercados Campesinos in Colombia. Agron. Colomb. [Internet]. 2018 Jan. 1 [cited 2024 Aug. 31];36(1):79-87. Available from: https://revistas.unal.edu.co/index.php/agrocol/article/view/67970

Download Citation

CrossRef Cited-by

CrossRef citations4

1. Malin Gütschow, Giuseppe Feola. (2022). Laying the foundations of a more conscious society? How vendors, consumers and organizers socially construct farmers’ markets in Bogotá, Colombia. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 13(2), p.455. https://doi.org/10.21501/22161201.3726.

2. Jessica Geraldine Villatoro Hernandez, Monserrat Vidal Álvarez, Ariel Vázquez Elorza. (2023). Evolución y tendencias de la investigación científica en circuitos cortos de comercialización: análisis bibliométrico internacional.. Agricultura, Sociedad y Desarrollo, 20(2) https://doi.org/10.22231/asyd.v20i2.1522.

3. Miguel Augusto Delgado-López, Juan Carlos Barrientos-Fuentes, Dursun Barrios. (2023). Performance of agri-food organizations in the Colombian Central Region supplying food to Bogotá. Agronomía Colombiana, 41(2), p.e110375. https://doi.org/10.15446/agron.colomb.v41n2.110375.

4. Luis Felipe Oquendo Tirado, Holmes Rodríguez Espinosa, Rosa Elsa Pérez Peña. (2022). Caracterización de los agroemprendimientos asociativos rurales en Antioquia para el fortalecimiento de la acción colectiva y el desarrollo local. Jangwa Pana, 21(2), p.146. https://doi.org/10.21676/16574923.4749.

Dimensions

PlumX

Article abstract page views

1084

Downloads

Download data is not yet available.