Published

2021-05-01

Consumer profile and factors determining the purchase of agroecological products. A case study: UNIMINUTO Agroecological Fair and Minuto de Dios Solidarity Market, Colombia

Perfil del consumidor y factores que determinan la compra de productos agroecológicos. Un caso de estudio: Feria Agroecológica UNIMINUTO y Mercados Solidarios Minuto de Dios, Colombia

DOI:

https://doi.org/10.15446/agron.colomb.v39n2.89013

Keywords:

agroecology, agroecological markets, agroecological consumer, sustainable consumption (en)
agroecología, mercados agroecológicos, consumidor agroecológico, consumo sostenible (es)

Downloads

Authors

This research sought to characterize consumers and consumption in the UNIMINUTO Agroecological Fair and the Minuto de Dios Solidarity Market, which both have a low number of consumers and sales. A survey was designed and implemented through a Google form and in person, between September and October 2019. The total sample was 146 consumers (90% reliability, 5% error). The results were analyzed through descriptive statistics and comparison with other studies. The consumer’s profile is mostly university students of natural sciences, young adults of low and low-middle income strata from small households, and women; the age, gender, and educational level are common features with similar studies. The consumer lacks knowledge about the products, the participatory certification, and pricing, which can be remedied through consumer education. The supply and quality of agroecological products must also be improved.

Esta investigación buscó caracterizar los consumidores y el consumo en la Feria Agroecológica UNIMINUTO y el Mercado Solidario Minuto de Dios, que cuentan con un bajo número de consumidores y ventas. Se diseñó y aplicó una encuesta a través de un formulario de Google y presencialmente, entre septiembre y octubre de 2019. La muestra total fue de 146 consumidores (99% confiabilidad, 5% de error). Los resultados se analizaron mediante estadística descriptiva y comparación con otros estudios. El perfil de los consumidores es en su mayoría estudiantes universitarios de ciencias naturales, adultos jóvenes, de estratos bajo y medio-bajo de hogares pequeños, y mujeres; la edad, el género, y el nivel educativo son características comunes con estudios similares. El consumidor carece de conocimiento sobre los productos, la certificación participativa, y los precios, lo que se puede resolver con educación al consumidor. La oferta y la calidad de los productos agroecológicos son aspectos que también se deben mejorar.

References

Alexander, J., Crompton, T., & Shrubsole, G. (2011). Think of me as evil? Opening the ethical debates in advertising. Public Interest Research Centre (PIRC) and World Wildlife Fund (WWF-UK).

Andrade Ortiz, D., & Flores, M. (2008). Consumo de productos orgánicos / agroecológicos en los hogares ecuatorianos. Veco Ecuador.

Arroyave, C. A. (2015). Tendencias de producción y consumo ecológico en Antioquia. Universidad de Medellín.

Aschemann-Witzel, J., & Zielke, S. (2017). Can’t buy me green? A review of consumer perceptions of and behavior toward the price of organic food. Journal of Consumer Affairs, 51(1), 211–251. https://doi.org/10.1111/joca.12092

Baudrillard, J. (1998). The consumer society: myths and structures. Sage Publications Ltd. https://doi.org/10.4135/9781526401502

Beck, U. (1992). Risk society: towards a new modernity. Sage Publications Ltd.

Belanche, D., Cenjor, I., & Pérez-Rueda, A. (2019). Instagram stories versus Facebook wall: an advertising effectiveness analysis. Spanish Journal of Marketing - ESIC, 23(1), 69–94.

Calle Collado, A. (2011). Aproximaciones a la democracia radical. In A. Calle Collado (Ed.), Democracia radical. Entre vínculos y utopías (pp. 15-52). Icaria.

Calle Collado, Á., Gallar, D., & Candón, J. (2013). Agroecología política: la transición social hacia sistemas agroalimentarios sustentables. Revista de Economía Crítica, (16), 244–277.

Chaparro-Africano, A. M. (2019). Toward generating sustainability indicators for agroecological markets. Agroecology and Sustainable Food Systems, 43(1), 40–66. https://doi.org/10.1080/21683565.2019.1566192

Chaparro Africano, A., & Calle Collado, Á. (2017). Peasant economy sustainability in peasant markets, Colombia. Agroecology and Sustainable Food Systems, 41(2), 204–225. https://doi.org/10.1080/21683565.2016.1266069

Chaparro-Africano, A. M., & Naranjo, S. E. (2020). Participatory system of guarantees - PSG of the Red de Mercados Agroecológicos de Bogotá Región RMABR. A contribution to the sustainability of agroecological producers and markets. International Journal of Agricultural Sustainability, 18(6), 456–472. https://doi.org/10.1080/14735903.2020.1793614

Chaparro-Africano, A. M., & Salazar Soto, N. (2020). Costos de producción de productos agroecológicos, en productores familiares de pequeña escala, de la Feria Agroecológica UNIMINUTO, Colombia. Cooperativismo & Desarrollo, 28(116), 1–31.

Daly, H. E. (1991). Elements of environmental macroeconomics. In R. Constanza (Ed.), Ecological economics: the science and management of sustainability (pp. 32–46). Columbia University Press.

DANE. (2020a, January 20). Estratificación socioeconómica - preguntas frecuentes. https://www.dane.gov.co/index.php/servicios-al-ciudadano/servicios-informacion/estratificacion-socioeconomica#preguntas-frecuentes

DANE. (2020b, January 24). Censo nacional de población y vivienda 2018. https://www.dane.gov.co/index.php/estadisticas-por-tema/demografia-y-poblacion/censo-nacional-de-poblacion-y-vivenda-2018

Darnhofer, I., Lindenthal, T., Bartel-Kratochvil, R., & Zollistsch, W. (2010). Conventionalisation of organic farming practices: from structural criteria towards an assessment based on organic principles. A review. Agronomy for Sustainable Development, 30, 67–81.

Díaz Pinilla, L. J. (2012). Tendencias de cultivo y consumo de hortalizas orgánicas en Cundinamarca (localidad Usaquén) [Undergraduate honors thesis, Universidad EAN]. Biblioteca Digital Minerva. https://repository.ean.edu.co/handle/10882/2823?show=full

Dos Santos, M. A. (2017). Investigación de mercados - manual universitario. Ediciones Díaz de Santos.

El Tiempo. (2019, February 27). Los colombianos no leen y no entienden las etiquetas nutricionales. https://www.eltiempo.com/salud/que-hay-que-leer-en-las-etiquetas-nutricionalesde-los-alimentos-330234

Escobar-Moreno, N. R., Gil Rueda, A., & Restrepo Botero, A. C. (2015). Caracterización preliminar del consumidor verde antioqueño: el caso de los consumidores del Valle de Aburrá. Revista de la Escuela de Administración de Negocios, (78), 92–107.

Gentile, N. P., & Rodríguez, E. M. (2002). El mercado argentino de los alimentos orgánicos. Faces, 7(13), 25–41.

González de Molina, M., López García, D., & Guzmán Casado, G. (2017). Politizando el consumo alimentario: estrategias para avanzar en la transición agroecológica. Redes, 22(2), 31–55.

Hamzaoui Essoussi, L., & Zahaf, M. (2008). Decision making process of community organic food consumers: an exploratory study. Journal of Consumer Marketing, 25(2), 95–104. https://doi.org/10.1108/07363760810858837

Henryks, J., Cooksey, R., & Wright, V. (2014). Organic food at the point of purchase: understanding inconsistency in consumer choice patterns. Journal of Food Products Marketing, 20(5),452–475.

Hernández-Sampieri, R., & Mendoza Torres, C. P. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Mc Graw Hill Education.

Higuchi, A. (2015). Características de los consumidores de productos orgánicos y expansión de su oferta en Lima. Apuntes, 42(77), 57–89.

Hinton, E. D., & Goodman, M. K. (2010). Sustainable consumption: developments, considerations and new directions. In M. R. Redclift, & G. Woodgate (Eds.), The international handbook of environmental sociology (2nd ed., pp. 245–261). Edward Elgar.

Hosseinnezhad, F. (2017). Women and the environment: ecofeministic approach to environmental attitudes and behavior in Iran. European Journal of Sustainable Development Research, 1(1), Article 4. https://doi.org/10.20897/ejosdr.201704

Hunt, S. D. (2011). Sustainable marketing, equity, and economic growth: a resource-advantage, economic freedom approach. Journal of the Academy of Marketing Science, 39, 7–20. https://doi.org/10.1007/s11747-010-0196-3

Ipsos Insight. (2007). Consumo de alimentos ecológicos en Andalucía. Junta de Andalucía.

Kamiński, J. (2016). Paradigm of sustainable development in marketing. Acta Scientiarum Polonorum Oeconomia, 15(2), 63–73.

Kranjac, M., Vapa-Tankosić, J., & Knežević, M. (2017). Profile of organic consumers. Economics of Agriculture, 64(2), 497–514. https://doi.org/10.5937/ekoPolj1702497K

Krishna, R., & Balasubramanian, P. (2018). The significance of factors influencing consumer behaviour towards organic food products in Kochi. International Journal of Pure and Applied Mathematics, 119(12), 2641–2664.

Kröger, M., & Schäfer, M. (2014). Between ideals and reality: development and implementation of fairness standards in the organic food sector. Journal of Agricultural and Environmental Ethics, 27, 43–63. https://doi.org/10.1007/s10806-013-9444-0

Lim, W. M. (2015). A blueprint for sustainability marketing: defining its conceptual boundaries for progress. Marketing Theory, 16(2), 232–249. https://doi.org/10.1177/1470593115609796

MADR. (2004). Resolución 148 de 2004. Ministerio de Agricultura y Desarrollo Rural. https://www.minagricultura.gov.co/tramites-servicios/Documents/Resolucion_MADR_148_de_2004_Sello_de_Alimento_Ecologico.pdf

MADR. (2006). Resolución 187 de 2006. Ministerio de Agricultura y Desarrollo Rural. https://www.minagricultura.gov.co/tramites-servicios/Documents/Resolucion_187_de_2006.pdf

MADR. (2007). Resolución 36 de 2007. Ministerio de Agricultura y Desarrollo Rural. https://www.minagricultura.gov.co/tramites-servicios/Documents/Resolucion_No_036_de_2007_Modificacion_Resolucion_148_Uso_sello_Ecologico.pdf

MADR. (2016). Resolución 199 de 2016. Ministerio de Agricultura y Desarrollo Rural. https://www.minagricultura.gov.co/tramites-servicios/Documents/Resolucion_199_de_2016.pdf

MADR. (2017). Resolución 464 de 2017. Ministerio de Agricultura y Desarrollo Rural. https://www.minagricultura.gov.co/Normatividad/Resoluciones/Resoluci%C3%B3n%20No%20000464%20de%202017.pdf

McDonagh, P., & Prothero, A. (2014). Sustainability marketing research: past, present and future. Journal of Marketing Management, 30(11–12), 1186–1219. https://doi.org/10.1080/0267257X.2014.943263

Maldonado Hernández, B., Rivas Tovar, L. A., Molina Galicia, D., & Flores Galaviz, J. F. (2007). Análisis de los modelos de marketing ambiental. Universidad Empresa, 6(12), 20–38.

Martín Ruiz, J. F. (2005). Los factores definitorios de los grandes grupos de edad de la población: tipos, subgrupos y umbrales. Scripta Nova Revista Electrónica de Geografía y Ciencias Sociales, 9, Article 190.

Ministerio de Ambiente y Desarrollo Sostenible. (2018). Resolución 1407 de 2018. https://www.alcaldiabogota.gov.co/sisjur/normas/Norma1.jsp?i=80429

Muhammad, S., Fathelrahman, E., & Ullah, R. U. T. (2016). The significance of consumer’s awareness about organic food products in the United Arab Emirates. Sustainability, 8(9), Article 833. https://doi.org/10.3390/su8090833

Orzan, G., Cruceru, A. F., Bălăceanu, C. T., & Chivu, R. G. (2018). Consumers’ behavior concerning sustainable packaging: an exploratory study on Romanian consumers. Sustainability, 10(6), Article 1787. https://doi.org/10.3390/su10061787

Pérez-Vázquez, A., Lang-Ovalle, F. P., Peralta-Garay, I., & Aguirre-Pérez, F. J. (2012). Percepción del consumidor y productor de orgánicos: el mercado Ocelotl de Xalapa, Ver. México. Revista Mexicana de Agronegocios, 31, 20–29.

Prada, A. (2017, August). Consumo agroecológico en Colombia ¿Quiénes se están alimentando sano en el país? 3colibris. https://3colibris.com/2018/03/06/consumo-agroecologico-en-colombia-quienes-esta-alimentando-sano-en-el-pais/

Puente, R., & Dakduk, S. (2011). Las mujeres en el mercado de las mayorías. DEBATES IESA, 16(1), 33–36.

Raigón Jiménez, M. D. (2008). Alimentos ecológicos, calidad y salud. Junta de Andalucía, Consejería de Agricultura y Pesca, Sociedad Española de Agricultura Ecológica (SEAE).

Ramadani, V., Zendeli, D., Gerguri-Rashiti, S., & Dana, L. P. (2018). Impact of geomarketing and location determinants on business development and decision making. Competitiveness Review, 28(1), 98–120. https://doi.org/10.1108/CR-12-2016-0081

Rödiger, M., & Hamm, U. (2015). How are organic food prices affecting consumer behaviour? A review. Food Quality and Preference, 43, 10–20. https://doi.org/10.1016/j.foodqual.2015.02.002

Rojas Ramírez, N., & Cuéllar Rojas, C. A. (2014). Análisis de los factores que inciden en la decisión de compra de productos orgánicos en Santiago de Cali [Undergraduate honors thesis, Universidad Autónoma de Occidente]. Repositorio Educativo Digital. https://red.uao.edu.co/bitstream/handle/10614/5754/T03785.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Sánchez Castañeda, J. (2017). Mercado de productos agrícolas ecológicos en Colombia. Suma de Negocios, 8(18), 156–163.

Semana. (2019, September 5). ¿Sabe lo que come?: el álgido debate por el etiquetado de alimentos en Colombia. https://www.semana.com/vida-moderna/articulo/alimentacion-el-debate-sobre-eletiquetado-frontal-en-colombia/613969?fbclid=iwar0xrfwtmjeges9okltxgzmkxlknhroh9dramwlw5edq6k0_jov5gnwamlu

SENA. (2017). Clasificación nacional de ocupaciones versión 2017. Servicio Nacional de Aprendizaje, Dirección de Empleo y Trabajo, Observatorio Laboral y Ocupacional Colombiano.

Sevilla Guzmán, E. (2006). De la sociología rural a la agroecología. Icaria.

Shum, Y. M. (2019, March 6). Situación digital y social media en Colombia 2019. Yi Min Shum Xie. https://yiminshum.com/digital-social-media-colombia-2019/

Storstad, O., & Bjørkhaug, H. (2003). Foundations of production and consumption of organic food in Norway: common attitudes among farmers and consumers? Agriculture and Human Values, 20, 151–163.

UNIMINUTO. (2020, June 15). Plan de desarrollo UNIMINUTO 20 25. Aprendizaje para la transformación. https://intranet.uniminuto.edu/documents/16129/0/Plan+de+Desarrollo+2020+-+2025/086912a2-68fd-464f-b073-539abc40e5c6

Vargas Restrepo, N. E., & Valencia Bitar, M. C. (2015). Caracterización del perfil de compra de productos verdes del género femenino en la ciudad de Bogotá [Master’s thesis, Colegio de Estudios Superiores de Administración – CESA]. Repositorio Institucional CESA. https://repository.cesa.edu.co/bitstream/handle/10726/815/MDM2015-279.pdf?sequence=6&isAllowed=y

Vietoris, V., Kozelová, D., Mellen, M., Chreneková, M., Potclan, J. E., Fikselová, M., Kopkáš, P., & Horská, E. (2016). Analysis of consumer preferences at organic food purchase in Romania. Polish Journal of Food and Nutrition Sciences, 66(2), 139–146. https://doi.org/10.1515/pjfns-2015-0028

How to Cite

APA

Chaparro-Africano, A. M. and Garzón-Méndez, J. D. (2021). Consumer profile and factors determining the purchase of agroecological products. A case study: UNIMINUTO Agroecological Fair and Minuto de Dios Solidarity Market, Colombia. Agronomía Colombiana, 39(2), 265–281. https://doi.org/10.15446/agron.colomb.v39n2.89013

ACM

[1]
Chaparro-Africano, A.M. and Garzón-Méndez, J.D. 2021. Consumer profile and factors determining the purchase of agroecological products. A case study: UNIMINUTO Agroecological Fair and Minuto de Dios Solidarity Market, Colombia. Agronomía Colombiana. 39, 2 (May 2021), 265–281. DOI:https://doi.org/10.15446/agron.colomb.v39n2.89013.

ACS

(1)
Chaparro-Africano, A. M.; Garzón-Méndez, J. D. Consumer profile and factors determining the purchase of agroecological products. A case study: UNIMINUTO Agroecological Fair and Minuto de Dios Solidarity Market, Colombia. Agron. Colomb. 2021, 39, 265-281.

ABNT

CHAPARRO-AFRICANO, A. M.; GARZÓN-MÉNDEZ, J. D. Consumer profile and factors determining the purchase of agroecological products. A case study: UNIMINUTO Agroecological Fair and Minuto de Dios Solidarity Market, Colombia. Agronomía Colombiana, [S. l.], v. 39, n. 2, p. 265–281, 2021. DOI: 10.15446/agron.colomb.v39n2.89013. Disponível em: https://revistas.unal.edu.co/index.php/agrocol/article/view/89013. Acesso em: 13 aug. 2024.

Chicago

Chaparro-Africano, Adriana María, and Juan Diego Garzón-Méndez. 2021. “Consumer profile and factors determining the purchase of agroecological products. A case study: UNIMINUTO Agroecological Fair and Minuto de Dios Solidarity Market, Colombia”. Agronomía Colombiana 39 (2):265-81. https://doi.org/10.15446/agron.colomb.v39n2.89013.

Harvard

Chaparro-Africano, A. M. and Garzón-Méndez, J. D. (2021) “Consumer profile and factors determining the purchase of agroecological products. A case study: UNIMINUTO Agroecological Fair and Minuto de Dios Solidarity Market, Colombia”, Agronomía Colombiana, 39(2), pp. 265–281. doi: 10.15446/agron.colomb.v39n2.89013.

IEEE

[1]
A. M. Chaparro-Africano and J. D. Garzón-Méndez, “Consumer profile and factors determining the purchase of agroecological products. A case study: UNIMINUTO Agroecological Fair and Minuto de Dios Solidarity Market, Colombia”, Agron. Colomb., vol. 39, no. 2, pp. 265–281, May 2021.

MLA

Chaparro-Africano, A. M., and J. D. Garzón-Méndez. “Consumer profile and factors determining the purchase of agroecological products. A case study: UNIMINUTO Agroecological Fair and Minuto de Dios Solidarity Market, Colombia”. Agronomía Colombiana, vol. 39, no. 2, May 2021, pp. 265-81, doi:10.15446/agron.colomb.v39n2.89013.

Turabian

Chaparro-Africano, Adriana María, and Juan Diego Garzón-Méndez. “Consumer profile and factors determining the purchase of agroecological products. A case study: UNIMINUTO Agroecological Fair and Minuto de Dios Solidarity Market, Colombia”. Agronomía Colombiana 39, no. 2 (May 1, 2021): 265–281. Accessed August 13, 2024. https://revistas.unal.edu.co/index.php/agrocol/article/view/89013.

Vancouver

1.
Chaparro-Africano AM, Garzón-Méndez JD. Consumer profile and factors determining the purchase of agroecological products. A case study: UNIMINUTO Agroecological Fair and Minuto de Dios Solidarity Market, Colombia. Agron. Colomb. [Internet]. 2021 May 1 [cited 2024 Aug. 13];39(2):265-81. Available from: https://revistas.unal.edu.co/index.php/agrocol/article/view/89013

Download Citation

CrossRef Cited-by

CrossRef citations2

1. Víctor Dante Ayaviri-Nina, Nataly Sthefania Jaramillo-Quinzo, Gabith Miriam Quispe-Fernández, Ilias Mahmud, Ibrahim Alasqah, Talal Ali F Alharbi, Nada Alqarawi, Conrado Carrascosa, Ariana Saraiva, Hani A. Alfheeaid, António Raposo. (2022). Consumer Behaviour and Attitude towards the Purchase of Organic Products in Riobamba, Ecuador. Foods, 11(18), p.2849. https://doi.org/10.3390/foods11182849.

2. Andreea Barbu, Violeta Alexandra Ion, Mihai Frîncu, Nicoleta Defta, Viorica Lagunovschi-Luchian, Liliana Aurelia Bădulescu. (2023). Organic Vegetable Chips: Exploring Romanian Consumers’ Preferences in Relation to Socio-Demographic Factors. Foods, 12(18), p.3374. https://doi.org/10.3390/foods12183374.

Dimensions

PlumX

Article abstract page views

820

Downloads

Download data is not yet available.