Un caso de estudio en ética estudiantil
Keywords:
Estudio de casos, Ética, Procesos de Enseñanza-Aprendizaje (es)Case study, Ethics, Teaching-Learning Processes (en)
Downloads
El estudio de casos ha venido emergiendo en el mundo como una alternativa para el proceso de enseñanza - aprendizaje, tomando en consideración una situación real o ficticia en un ambiente simulado quo promueve la discusión en el aula. En Colombia se han escrito muy pocos casos que plasmen la realidad y las necesidades del país para realizar su estudio. En este artículo se presenta un caso escrito sobre una situación ficticia que cuestiona la ética estudiantil; se presentan, además, algunas preguntas que pueden encauzar la discusión del caso y una guía para las profesores alrededor del mismo.
Case Study has been emerging in the World as an alternative for teaching - learning process; it takes a real or imaginary situation in a simulated environment for promoting discussion in the classroom. In Colombia there has been written a lot of study cases for representing reality and real needs of the country. In this paper, we present a case about an imaginary situation, for questioning student ethics; furthermore, we present some questions for case direction and a teacher’s guide for the case itself.
References
Challen, P. y Brazdil, L. (1996), ‘Case studies as a basis for discussion method teaching in introductory chemistry courses’, The Chemical Educator 1(5), 1-13.
ECCH (1996), ‘Leading a good case discussion’, ECCHO: The newsletter of the European case clearing house 15, pp. 14.
Koziol. K. (1998), Ethics in nonprofit management, a collection of cases, Technical report, Institut for nonprofit Management, College of Professional Studies, University of San Francisco, pp. 197.
McQueen, R. (1995), Case method teaching in strategic management: using and creating new zealand case resources, in ‘Proceedings of the 3rd Annual New Zealand Strategic Management Educators Conference, New Zealand Strategic Management Society, Auckland', pp. 185-191.
Oraisón, M. (2003), El estudio de casos como dispositivo de intervención ético-pedagógica en la educación universitaria, in ‘Monografías virtuales: Ciudadanía, democracia y valores en sociedades plurales, de la Organización de Estados Iberoamericanas para la Educación, la Ciencia y la Cultura’, Vol. 3.
Pollalis, S. (1995), Case studies on management and technology in the design process, Technical report, Publikatieburo Bouwkunde, TU-Delft, Universiteits- drukkerij. pp. 280.
Sánchez, J., Bravo, J., Farjas, M. y Vázquez, A. (2003), Innovaciones didácticas en aulaweb: El estudio de casos en la titulación de ingeniería técnica topográfica, Technical report, Actas Jornada de Nuevas Tecnologías en la innovación Educativa, Madrid. ETSI Ingenieros Industriales de la Universidad Politécnica, pp. 209-217.
Shapiro, B. (1984), An introduction to cases, Technical report, Harvard Business School. 9-584-097.
Volpe, G. (2002), ‘Case studies’, En P. Davies (ed.), The Handbook for Economics Lecturers: Teaching, Bristol: Economics LTSN . En Línea: <http://www.economicsnetwork.ac.uk/handbook/>. C-11/04.