Publicado

2025-02-25

Academic project management: Lean Thinking applied in a higher education department in the city of Puebla, an approach for efficiency and quality

Gestión de proyectos académicos: Pensamiento Lean aplicado en un departamento de educación superior en la ciudad de Puebla, un enfoque para la eficiencia y la calidad

DOI:

https://doi.org/10.15446/dyna.v92n236.117332

Palabras clave:

project management, lean thinking, lean management, lean university, academic processes (en)
gestión de proyectos, pensamiento lean, gestión lean, universidad lean, procesos académicos (es)

Descargas

Autores/as

Bureaucracy in university management has led to a concentration of processes and excessive controls, resulting in delays in decision-making and increased workload for academic staff. This organizational complexity creates communication gaps between departments, raising operational costs and compromising customer satisfaction. This study demonstrates that implementing Lean methodology within a university department's project management program yields tangible improvements in response times, reduces operating costs, lowers employee stress levels, and enhances educational service quality. Based on a literature review of higher education management and Lean principles, this research provides practical application in an academic department, with results compared to existing literature. The findings indicate that Lean Thinking facilitates a more effective educational experience by minimizing bottlenecks and redundant processes, enabling the reallocation of human and material resources toward activities that genuinely add value to students.

La burocracia en la gestión universitaria ha conducido a una concentración de procesos y controles excesivos, generando retrasos en la toma de decisiones y un incremento en la carga laboral del personal académico. Esta complejidad crea brechas de comunicación entre departamentos, aumentando los costos operativos y comprometiendo la satisfacción del usuario. Este estudio demuestra que la implementación de la metodología Lean dentro del programa de gestión de un departamento universitario produce mejoras tangibles en los tiempos de respuesta, reduce costos operativos, mejora el ambiente laboral y mejora la calidad de los servicios educativos.  Basado en una revisión de literatura sobre gestión de educación superior y principios Lean, esta investigación proporciona una aplicación práctica en un departamento académico. Los hallazgos indican que el Pensamiento Lean facilita una experiencia educativa al minimizar cuellos de botella y procesos redundantes, permitiendo la reasignación de recursos hacia actividades que agregan valor a los estudiantes.

Referencias

[1] Forget, P., Samson, G., Thibodeau, S., Cloutier, M., and Luckerhoff, J., Démarche d'implantation de l'approche lean dans la gestion de l'éducation: vers de meilleurs services á moindres coûts?. Canadian Journal of Education, 37(2), pp. 1-24, 2014.

[2] Kozyrev, M.S., Bogacheva, T.V., Jukova, E.E., and Palekhova, P.V., Analysis of management of higher education institutions. European Journal of Contemporary Education, 8(4), pp. 801-809, 2019. DOI: https://doi.org/10.13187/ejced.2019.4.801

[3] García, G.G., Administración y gestión en institución de educación superior. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 7(13), pp. 590-606, 2016. DOI: https://doi.org/10.23913/ride.v7i13.246

[4] Höfer, S., and Naeve, J., The application of lean management in higher education. International Journal of Contemporary Management, 16(4), pp. 63-80, 2017. DOI: https://doi.org/10.4467/24498939IJCM.17.038.8261

[5] Zighan, S., and EL-Qasem, A., Lean thinking and higher education management: revaluing the business school programme management. International Journal of Productivity and Performance Management, 70(8), pp. 875-703, 2021. DOI: https://doi.org/10.1108/IJPPM-05-2019-0215

[6] Fernández, Z.H.T., and Marina, C.L., Estado de la cuestión. Lean aplicado a los procesos de las universidades en Colombia. Universidad Santo Tomás, Bogota D.C., Colombia, 2021.

[7] Ito, J.Y., Silveira, F.F., and Akkari, A.C.S., Lean-Agile Education: a bibliometric analysis. smart innovation, Systems and Technologies, 207, pp. 378, 2021. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-04435-9_38

[8] Helmond, M., Kücük-Yilmaz, A., Flouris, T., Winner, T., Cvetkoska, V., and Dathe, T., Lean management, Kaizen, Kata and Keiretsu. In: Lean Management in Higher Education (LHE). Springer, pp. 229-238, 2022. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-10104-5

[9] Sremcev, N., Lazarevic, M., and Krainicovic, B., Improving teaching and learning process by applying Lean thinking. In: 28th International Conference on Flexible Automation and Intelligent Manufacturing, Columbus, 2018. DOI: https://doi.org/10.1016/j.promfg.2018.10.101

[10] Gajendragadkar, S., Pinder, D., Rounsaville, T., and Wright, J., Building operational excellence in higher education. McKinsey & Company Education, 2019.

[11] Muñoz, H., La burocracia universitaria. Revista de la Educación Superior ANUIES, [online]. 48(189), 2019. Available at: https://www.scielo.org.mx/pdf/resu/v48n189/0185-2760-resu-48-189-73.pdf DOI: https://doi.org/10.36857/resu.2019.189.617

[12] Gil-Vilda, F., and Yagüe-Fabra, J.A., From Lean Production to Lean 4.0: a systematic literature review with a historical perspective. Applied Sciences, 11(21), art. 110318, 2021. DOI: https://doi.org/10.3390/app112110318

[13] Kaizen Institute. Operational Excellence: a comprehensive guide towards organizational improvement, [online]. 2023. Available at: https://kaizen.com/insights/operational-excellence-organizational-improvement/

[14] Chin, G.L., A mixed-methods investigation of evidence-based Lean Thinking practice to Kaizen. University of Northampton, 2021.

[15] Carrillo, P.M., Leyva-Moral, J.M., y Medina, M.J.L., El análisis de los datos cualitativos: un proceso complejo. Index de Enfermería, 20(1-2), pp. 96-100, 2011. DOI: https://doi.org/10.4321/S1132-12962011000100020

[16] Vargas-Macías, R., Gestión y entrevista por competencias. Conexiónesan, 2021.

[17] Díaz-Bravo, L., Torruco-García, U., Martínez, M., y Varela, M., La entrevista, recurso flexible y dinámico. Investigación en Educación Médica, 2(7), pp. 162-167, 2013. DOI: https://doi.org/10.1016/S2007-5057(13)72706-6

[18] Ibarra, S.M., González, E.A., y Rodríguez, G.G., Aportaciones metodológicas para el uso de la entrevista semiestructurada en la investigación educativa a partir de un estudio de caso múltiple. Revista de Investigación Educativa, 2(41), pp. 501-522, 2023. DOI: https://doi.org/10.6018/rie.546401

[19] Godet, M., La caja de herramientas de la prospectiva estratégica, 4ta ed., Laboratoire d'Investigation Prospective et Stratégique, Paris, Francia, 2000.

[20] Chicano, T.E., Método de Kaizen. Mejora continua hacia la excelencia. Revista Digital INESEM, 2016.

[21] Suárez-Barraza, M.F., and Miguel-Dávila, J.Á., Implementación del Kaizen en México: un estudio exploratorio de una aproximación gerencial japonesa en el contexto latinoamericano. Innovar, [online]. 21(41), pp. 19-37, 2011. Available at: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=81822806003

[22] Singletary, L., Koebele, E., and Evans, W., Evaluating stakeholder engagement in collaborative research: co-producing knowledge for climate resilience. Socio Ecol PractRes, 4, pp. 235-249, 2022. DOI: https://doi.org/10.1007/s42532-022-00124-8

[23] Gallardo, J., Identificación de cuellos de botella en las organizaciones. Una ventana de oportunidad para formular y evaluar nuevos proyectos de inversión. Ciencia Económica, 8(14), pp. 55-67, 2019. DOI: https://doi.org/10.22201/fe.24484962e.2019.8.14.4

[24] Briceño, P., and Yraima, N., Las organizaciones educativas inteligentes: una indagación de sus aspectos funcionales. Revista Arbitrada del CIEG - Centro de Investigación y Estudios Gerenciales, (48), pp. 219-231, 2021.

[25] Correa, R.F., Desarrollo económico de Japón: de la génesis al llamado milagro económico. Revista Facultad de Ciencias Económicas, 25(1), art. 2654, 2017. DOI: https://doi.org/10.18359/rfce.2654

[26] Dudek-Burlikowska, M., and Szewiwczek, D., The Poka-Yoke method as an improving quality tool of operations in the process. Journal of Achievements in Materials and Manufacturing Engineering, 36(1), pp. 95-102, 2009.

[27] Bin Che Ani, M.N., and Bin Shafei, M.S., The effectiveness of the single minute exchange of die (SMED) Technique for the productivity improvement. Applied Mechanics and Materials, 465-466, pp. 1144-1148, 2013. DOI: https://doi.org/10.4028/www.scientific.net/AMM.465-466.1144

Cómo citar

IEEE

[1]
J. Rosete-Espinosa, C. Kurezyn-Díaz, y G. Chávez-Melo, «Academic project management: Lean Thinking applied in a higher education department in the city of Puebla, an approach for efficiency and quality», DYNA, vol. 92, n.º 236, pp. 103–110, feb. 2025.

ACM

[1]
Rosete-Espinosa, J., Kurezyn-Díaz, C. y Chávez-Melo, G. 2025. Academic project management: Lean Thinking applied in a higher education department in the city of Puebla, an approach for efficiency and quality. DYNA. 92, 236 (feb. 2025), 103–110. DOI:https://doi.org/10.15446/dyna.v92n236.117332.

ACS

(1)
Rosete-Espinosa, J.; Kurezyn-Díaz, C.; Chávez-Melo, G. Academic project management: Lean Thinking applied in a higher education department in the city of Puebla, an approach for efficiency and quality. DYNA 2025, 92, 103-110.

APA

Rosete-Espinosa, J., Kurezyn-Díaz, C. & Chávez-Melo, G. (2025). Academic project management: Lean Thinking applied in a higher education department in the city of Puebla, an approach for efficiency and quality. DYNA, 92(236), 103–110. https://doi.org/10.15446/dyna.v92n236.117332

ABNT

ROSETE-ESPINOSA, J.; KUREZYN-DÍAZ, C.; CHÁVEZ-MELO, G. Academic project management: Lean Thinking applied in a higher education department in the city of Puebla, an approach for efficiency and quality. DYNA, [S. l.], v. 92, n. 236, p. 103–110, 2025. DOI: 10.15446/dyna.v92n236.117332. Disponível em: https://revistas.unal.edu.co/index.php/dyna/article/view/117332. Acesso em: 26 dic. 2025.

Chicago

Rosete-Espinosa, Jorge, Crishelen Kurezyn-Díaz, y Giovanni Chávez-Melo. 2025. «Academic project management: Lean Thinking applied in a higher education department in the city of Puebla, an approach for efficiency and quality». DYNA 92 (236):103-10. https://doi.org/10.15446/dyna.v92n236.117332.

Harvard

Rosete-Espinosa, J., Kurezyn-Díaz, C. y Chávez-Melo, G. (2025) «Academic project management: Lean Thinking applied in a higher education department in the city of Puebla, an approach for efficiency and quality», DYNA, 92(236), pp. 103–110. doi: 10.15446/dyna.v92n236.117332.

MLA

Rosete-Espinosa, J., C. Kurezyn-Díaz, y G. Chávez-Melo. «Academic project management: Lean Thinking applied in a higher education department in the city of Puebla, an approach for efficiency and quality». DYNA, vol. 92, n.º 236, febrero de 2025, pp. 103-10, doi:10.15446/dyna.v92n236.117332.

Turabian

Rosete-Espinosa, Jorge, Crishelen Kurezyn-Díaz, y Giovanni Chávez-Melo. «Academic project management: Lean Thinking applied in a higher education department in the city of Puebla, an approach for efficiency and quality». DYNA 92, no. 236 (febrero 7, 2025): 103–110. Accedido diciembre 26, 2025. https://revistas.unal.edu.co/index.php/dyna/article/view/117332.

Vancouver

1.
Rosete-Espinosa J, Kurezyn-Díaz C, Chávez-Melo G. Academic project management: Lean Thinking applied in a higher education department in the city of Puebla, an approach for efficiency and quality. DYNA [Internet]. 7 de febrero de 2025 [citado 26 de diciembre de 2025];92(236):103-10. Disponible en: https://revistas.unal.edu.co/index.php/dyna/article/view/117332

Descargar cita

CrossRef Cited-by

CrossRef citations0

Dimensions

PlumX

Visitas a la página del resumen del artículo

384

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.