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Peace and Region Semester, a strategy for comprehensive university training and contribution to regional development
Semestre Paz y Región, una estrategia para la formación universitaria integral y la contribución al desarrollo regional
DOI:
https://doi.org/10.15446/dyna.v92n237.117379Palabras clave:
service learning, social impact, university education, competency measurement, project management (en)aprendizaje en servicio, impacto social, educación universitaria, medición de competencias, gestión de proyectos (es)
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Service-Learning (S-L) is a pedagogical strategy employed by Higher Education Institutions (HEIs) to promote the comprehensive and relevant education of their students, as well as to facilitate the social outreach of these institutions in their geographical area of influence. An example of the implementation of this strategy is the Peace and Region Semester (PRS) at the University of Ibagué, located in the Tolima region of Colombia. The results of the impact analysis generated by the PRS on a pilot group of 105 students who participated in the PRS during the 2023A period, using various statistical techniques, suggest that this pedagogical strategy does contribute to the comprehensive education of students and serves as a pathway for the university to make an effective contribution to regional development.
El Aprendizaje en Servicio (ApS) es una estrategia pedagógica empleada por las Instituciones de Educación Superior (IES) para promover la formación integral y pertinente de sus estudiantes, así como para facilitar la proyección social de estas Instituciones en su área geográfica de influencia. Un ejemplo de la implementación de esta estrategia es el Semestre Paz y Región (SPR) de la Universidad de Ibagué, ubicada en la región del Tolima en Colombia. Los resultados del análisis del impacto generado por el SPR en un grupo piloto de 105 estudiantes que realizaron el SPR en el periodo 2023A, utilizando diversas técnicas estadísticas, sugieren que esta estrategia pedagógica si contribuye a la formación integral de los estudiantes, y es el camino que facilita que la Universidad aporte de manera efectiva al desarrollo regional.
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