Accessibility map after construction of the tunnel

Publicado

2025-08-15

Analysis of the infrastructure works on accessibility using graph theory: case study “la Línea” tunnel

Análisis del impacto de obras de infraestructura sobre accesibilidad mediante teoría de grafos: estudio de caso túnel de la Línea

DOI:

https://doi.org/10.15446/dyna.v92n238.119743

Palabras clave:

road network, graph theory, road user cost (en)
red vial, teoría de grafos, costo de usuario (es)

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Autores/as

The importance of roads in the Colombian economy is undeniable, as they condition the transport of goods, this is why a method is proposed to quantify the impact of new projects, creating an additional tool for the decision makers. In this case was analyzed the impact of “la Línea” tunnel on the departments of Quindío and Tolima, calculating accessibility indexes in two states, before and after the construction of the tunnel, this analysis was complemented with the calculation of indirect costs based on operational and costs per user time. The analysis showed that the construction of the tunnel represented an improvement of the accessibility on Quindío by 5,13% and null on Tolima due to the project’s unidirectional nature, nevertheless it was obtained $932.913.194 COP (≈USD 229.141 for 2024) in daily savings.

Es innegable la importancia de las vías en la economía colombiana, condicionando el transporte de mercancías, es por esto que se plantea una metodología para cuantificar el impacto que ejercen proyectos nuevos sobre la accesibilidad regional, creando así una herramienta adicional para los tomadores de decisiones. Para este caso se analizó el impacto de la obra del Túnel de la Línea sobre los departamentos de Quindío y Tolima, calculando índices de accesibilidad en dos estados, antes y después de su construcción; este análisis se complementó con el cálculo de costos indirectos en función de los derivados por operación y por tiempo de usuarios. El análisis mostró que la construcción del túnel representó una mejora de la accesibilidad en Quindío del 5,13% y nula en el Tolima debido a que el proyecto tiene una sola dirección de tráfico, sin embargo, se obtuvieron $932.913.194 COP (≈USD 229.141 para 2024) de ahorro diario.

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Cómo citar

IEEE

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D. F. López-Patiño y J. P. Londoño-Linares, «Analysis of the infrastructure works on accessibility using graph theory: case study “la Línea” tunnel», DYNA, vol. 92, n.º 238, pp. 82–92, jul. 2025.

ACM

[1]
López-Patiño, D.F. y Londoño-Linares, J.P. 2025. Analysis of the infrastructure works on accessibility using graph theory: case study “la Línea” tunnel. DYNA. 92, 238 (jul. 2025), 82–92. DOI:https://doi.org/10.15446/dyna.v92n238.119743.

ACS

(1)
López-Patiño, D. F.; Londoño-Linares, J. P. Analysis of the infrastructure works on accessibility using graph theory: case study “la Línea” tunnel. DYNA 2025, 92, 82-92.

APA

López-Patiño, D. F. & Londoño-Linares, J. P. (2025). Analysis of the infrastructure works on accessibility using graph theory: case study “la Línea” tunnel. DYNA, 92(238), 82–92. https://doi.org/10.15446/dyna.v92n238.119743

ABNT

LÓPEZ-PATIÑO, D. F.; LONDOÑO-LINARES, J. P. Analysis of the infrastructure works on accessibility using graph theory: case study “la Línea” tunnel. DYNA, [S. l.], v. 92, n. 238, p. 82–92, 2025. DOI: 10.15446/dyna.v92n238.119743. Disponível em: https://revistas.unal.edu.co/index.php/dyna/article/view/119743. Acesso em: 27 dic. 2025.

Chicago

López-Patiño, David Fernando, y Juan Pablo Londoño-Linares. 2025. «Analysis of the infrastructure works on accessibility using graph theory: case study “la Línea” tunnel». DYNA 92 (238):82-92. https://doi.org/10.15446/dyna.v92n238.119743.

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López-Patiño, D. F. y Londoño-Linares, J. P. (2025) «Analysis of the infrastructure works on accessibility using graph theory: case study “la Línea” tunnel», DYNA, 92(238), pp. 82–92. doi: 10.15446/dyna.v92n238.119743.

MLA

López-Patiño, D. F., y J. P. Londoño-Linares. «Analysis of the infrastructure works on accessibility using graph theory: case study “la Línea” tunnel». DYNA, vol. 92, n.º 238, julio de 2025, pp. 82-92, doi:10.15446/dyna.v92n238.119743.

Turabian

López-Patiño, David Fernando, y Juan Pablo Londoño-Linares. «Analysis of the infrastructure works on accessibility using graph theory: case study “la Línea” tunnel». DYNA 92, no. 238 (julio 31, 2025): 82–92. Accedido diciembre 27, 2025. https://revistas.unal.edu.co/index.php/dyna/article/view/119743.

Vancouver

1.
López-Patiño DF, Londoño-Linares JP. Analysis of the infrastructure works on accessibility using graph theory: case study “la Línea” tunnel. DYNA [Internet]. 31 de julio de 2025 [citado 27 de diciembre de 2025];92(238):82-9. Disponible en: https://revistas.unal.edu.co/index.php/dyna/article/view/119743

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