Panorámica del sector cultural en EE.UU.: Oportunidades y dificultades para los artistas hispanohablantes
Overview of the cultural sector in the U.S.: Opportunities and difficulties for Spanish-speaking artists
Keywords:
Empresa sin ánimo de lucro, Mecenazgo, Exención fiscal, Industria Cultural, Identidad, Redes Culturales (es)Foundations, Patronage of the Arts, Tax exemption, Cultural industry, Identity, Networking of Cultures (en)
Downloads
El artículo hace un recorrido general por el sector cultural en EE.UU. para introducirnos en su complejo entramado y plantear las perspectivas que el contexto norteamericano ofrece a los artistas procedentes de países hispanohablantes. En la primera parte describe de forma general algunos de los mecanismos, estructuras básicas y realidades sociales que diferencia el contexto estadounidense. En la segunda parte, y de una manera más concreta, el texto analiza el subsector de las artes visuales. El estudio finaliza con algunas reflexiones que de cara al futuro y en el ámbito de las relaciones culturales debemos considerar en la era de la globalización.
References
Americans for the Arts. (2015). Página web. Recuperado de https://www.americansforthearts.org
Fractured Atlas. Página web. Recuperado de https://www.fracturedatlas.org
García Canclini, N. (1995). Consumidores y ciudadanos. Conflictos multiculturales de la globalización. Barcelona: Grijalbo S.A.
Ilinois Arts Council Agency. (2018). Página web. Recuperado de http://www.arts.illinois.gov
Massachusetts Cultural Council. (2018). Página web. Recuperado de http://www.massculturalcouncil.org
Mid Atlantic Arts Foundation. (2015). Página web. Recuperado de http://www.midatlanticarts.org
Mid-America Arts Alliance (2018). Página web. Recuperado de https://www.maaa.org
New England Foundation for the Arts. (2018). Página web. Recuperado de https://www.nefa.org
New York Foundation for the Arts. Página web. Recuperado de https://www.nyfa.org
Nielsen, R. (2013). Latino Populations are Growing Fastest Where We Aren’t Looking. Recuperado de www.nielsen.com/us/en/insights/news/2013
Patten, E. (2016). The Nation’s Latino Population Is Defined by Its Youth. Pew Research Center. Recuperado de http://www.pewhispanic.org/
Res Artis. (2018). Worldwide Network of Artist Residences. Recuperado de http://www.resartis.org/es
Retis, J., y Badillo, A. (2015). Los latinos y las industrias culturales en español en Estados Unidos. Madrid, España: Real Instituto Elcano.
South Art. (2016). Página web. Recuperado de https://www.southarts.org
Taylor, P. (2012). When Lables Don’t Fit. Hispanics and Their Views of Identity. Pew Hispanic Center: Recuperado de web: http://www.pewhispanic.org.
VV.AA. (2017). The Art in America Guide to Museums, Galleries, and Artists. Art in America Guide. Recuperado de https://www.artguide.pro
VV.AA. (2018). Guide to the National Endowment for the Arts. Recuperado de https://www.arts.gov/publications/2018-guide-national-endowment-artsNational
VV.AA. (2018). The Contemporary Art Market Report. Art Price. Recuperado de https://www.artprice.com/artprice-reports/the-contemporary-art-market-report
Washington State Arts Catalyst for the Arts. (2018). Washington State Arts. Recuperado de https://www.arts.wa.gov
Women Arts. (2018). Página web. Recuperado de https://www.womenarts.org
Yudici, G. (2008). Culturas emergentes en el mundo hispano de Estados Unidos. Fundación Alternativas. Recuperado de http://www.fundacionalternativas.org
How to Cite
APA
ACM
ACS
ABNT
Chicago
Harvard
IEEE
MLA
Turabian
Vancouver
Download Citation
Article abstract page views
Downloads
License
Copyright (c) 2019 Ana Vázquez Barrado
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
-The authors retain the copyright and assign to the journal the right of the first publication, with the work registered with the Creative Commons Attribution - Noncommercial - Share the same license. That allows others to distribute, remix, retouch, and create from your work in a non-commercial way, as long as they give you credit and license their new creations under the same conditions.
-The authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as they clearly indicate that the work was published for the first time in this academic journal.