Educación Corporizada para la Convivencia
Embodied Education for Coexistence
DOI:
https://doi.org/10.15446/rcp.v30n1.71764Keywords:
educación, convivencia, cuerpo, emociones, pedagogía (es)Education, oexistence, embodiment, emotions, pedagogy (en)
Downloads
En este artículo propongo defender una educación para la convivencia desde edades muy tempranas que (1) parta de una comprensión correcta de la naturaleza corporal, activa y afectiva del ser humano; (2) entienda lo indispensable que es implementar pedagogías alternativas y novedosas que promuevan una educación basada en la utilización del cuerpo entero en las actividades de enseñanza/aprendizaje; y (3) confíe e integre en sus prácticas los resultados de investigaciones empíricas hechas a partir de bases teóricas robustas. El énfasis estará puesto en la necesidad de implementar metodologías y pedagogías novedosas y creativas, basadas en algunos postulados de la fenomenología, así como en algunas hipótesis de los enfoques contemporáneos de cognición corporizada y situada.
Cómo citar este artículo: Cely, F.E. (2021). Educación Corporizada para la Convivencia. Revista Colombiana de Psicología, 30(1), 63-77. https://doi.org/10.15446/rcp.v30n1.71764
In this article I propose to defend an education for coexistence from an early age that (1) departs from a correct understanding of the bodily, active, and affective nature of the human being; (2) understand the indispensability of implementing alternative and novel pedagogies that promote education based on the use of the whole body in teaching / learning activities; and (3) trust and integrate the results of empirical research based on robust theoretical bases into their practices. The emphasis will be put on the need to implement novel and creative methodologies and pedagogies based on some postulates of phenomenology, as well as in some hypotheses of contemporary approaches of embodied and situated cognition.
How to cite this article: Cely, F.E. (2021). Embodied Education for Coexistence. Colombian Journal of Psychology, 30(1), 63-77. https://doi.org/10.15446/rcp.v30n1.71764
References
Alerby, E. (2009). Knowledge as a ‘Body Run’: Learning of Writing as Embodied Experience in Accordance with Merleau-Ponty’s Theory of the Lived Body. The Indo-Pacific Journal of Phenomenology, 9(1), 1-8. https://doi.org/10.1080/20797222.2009.11433984
Beveridge, M. (1997). Educational implementation and teaching. ‘School knowledge’ and psychological theory. En L. Smith, J. Dockrell & P. Tomlinson (Eds.), Piaget, Vygotsky and beyond. Future issues for developmental psychology and education (pp. 15-26). Londres: Routledge.
Bransford, J., Brown, A., & Cocking, R. (2000). How people learn: brain, mind, experience, and school. Washington: National Academy Press.
Bråten, S. (2009). The intersubjective mirror in infant learning and evolution of speech. Amsterdam: John Benjamins.
Bruner, J. (2006). Actos de significado: más allá de la revolución cognitiva. Madrid: Alianza.
Cely, F. E., & Mojica, L. (2019). Afecto y sentido. Pensamiento. Revista de Investigación en Información Filosófica, 75(285), 913-929 https://doi.org/10.14422/pen.v75.i285.y2019.006
Demetriou, A., Shayer, M., & Efklides, A. (2005). Neo-Piagetian theories of cognitive development. Implications and applications for education. New York: Routledge.
Egan, K. (2012). Education and Psychology. Plato, Piaget and Scientific Psychology. New York: Routledge.
Gardner, H. (2008). Las cinco mentes del futuro. Barcelona: Paidós.
Glenberg, A. (2008). Embodiment for Education. En P. Calvo & A. Gomila (Eds), Handbook of Cognitive Science. An Embodied Approach (pp. 355-372). Oxford: Elsevier.
Kant, I. (1994). Respuesta a la pregunta: ¿Qué es la ilustración? Revista Colombiana de Psicología, 3, 7-10.
Kristensen, L., & Otrel-Cass, K. (2017). Emotions: Connecting with the Missing Body. En A. Bellocchi, C. Quigley & K. Otrel-Cass (Eds.), Exploring Emotions, Aesthetics and Wellbeing in Science Education Research (pp. 165-185). Dordrecht: Springer.
Maiese, M. (2011). Embodiment, Emotion, and Cognition. Hampshire, NY: Palgrave Macmillan.
Merleau-Ponty, M. (1985). Fenomenología de la percepción. Barcelona: Planeta-Agostini.
Ministerio de Educación Nacional. (2004). Estándares básicos de competencias ciudadanas. Formar para la ciudadanía… ¡Sí es posible! Lo que necesitamos saber y saber hacer. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-116042_archivo_pdf4.pdf
Mockus, A. (2002). Convivencia como armonización de ley, moral y cultura. Perspectivas, 32, 19-37.
Nisbett, R., & Miyamoto, Y. (2005). The influence of culture: Holistic versus analytic perception. Trends in Cognitive Sciences, 9(10), 467-73. https://doi.org/10.1016/j.tics.2005.08.004
Nussbaum, M. (2005). El cultivo de la humanidad. Una defensa clásica de la reforma en la educación liberal. Barcelona: Paidós.
O’Quinn, E. & Garrison, J. (2004). Creating Loving Relations in the Classroom. En D. Liston & J. Garrison. (Eds.). Teaching, Learning, and Loving. Reclaiming Passion in Educational Practice (pp. 47- 61). New York: Taylor and Francis.
Piaget, J. (1981). A dónde va la educación. Barcelona: Teide.
Piaget, J. (2001). La evolución de los métodos de enseñanza. En Psicología y pedagogía (pp. 77-94). Barcelona: Ariel.
Ramos, C., Villamizar, A., & Chaux, A. (2007). Aulas en Paz: Resultados preliminares de un programa multi-componente. Revista Interamericana de Educación para la Democracia, 1, 36-56.
Sheets-Johnstone, M. (2011). The Primacy of Movement. Expanded second edition. Amsterdam: John Benjamins.
Skinner, B. F. (1970). Tecnología de la enseñanza. Barcelona: Labor.
Slaby, J. (2008). Affective intentionality and the feeling body. Phenomenology and the Cognitive Sciences, 7, 429-444. https://doi.org/10.1007/s11097-007-9083-x
Smith. L. (2009). Piaget’s Pedagogy. En U. Müller, J. Carpendale, & L. Smith (Eds.), The Cambridge Companion to Piaget (pp. 324-343). Nueva York,: Cambridge University Press.
Toulmin, S. & Leary, D.E. (1985). The cult of empiricism in psychology, and beyond. En S. Koch & D. E. Leary (Eds.), A Century of Psychology as Science (pp. 594-617). New York,: McGraw-Hill.
Vygotsky, L. (1989). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Crítica.
Wilson, T. D. & Dunn, E. (2004). Self-knowledge: Its limits, value, and potential for Improvement. Annual Review of Psychology, 55, 493-518. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.55.090902.141954
Zuleta, E. (2016). Educación y democracia. Bogotá: Planeta.
How to Cite
APA
ACM
ACS
ABNT
Chicago
Harvard
IEEE
MLA
Turabian
Vancouver
Download Citation
CrossRef Cited-by
1. Marisol Mahecha Fontecha, Claudia Astrid Hernández Pulido. (2025). Reflexiones teóricas sobre estrategias de mejoramiento de la convivencia escolar en Colombia. Nexus Research Journal, 4(2), p.5. https://doi.org/10.62943/nrj.v4n2.2025.318.
Dimensions
PlumX
Article abstract page views
Downloads
License
Copyright (c) 2020 Revista Colombiana de PsicologíaThe RCP is published under the Creative Commons license and can be copied and reproduced according to the conditions of this license (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5). RCP articles are available online at https://revistas.unal.edu.co/index.php/psicologia/issue/archive. If you would like to subscribe to the RCP as reader, please go to https://revistas.unal.edu.co/index.php/psicologia/information/readers and follow the instructions mentioned in the webpage. Additionally, a limited number of print journals are available upon request. To request print copies, please email revpsico_fchbog@unal.edu.co.












