Published

2022-07-18

Desarrollo del Instrumento para Evaluar la Calidad Técnica de Pruebas Psicológicas

Development of a Model to Evaluate the Technical Quality of The Psychological Tests

DOI:

https://doi.org/10.15446/rcp.v31n2.93018

Keywords:

calidad de pruebas psicológicas, modelo de evaluación de calidad, revisión de pruebas psicológicas (es)
model to review quality, psychological tests review, technical quality evaluation (en)

Additional Files

Authors

Una de las estrategias utilizadas para garantizar procesos de evaluación psicológica de acuerdo con altos estándares éticos y técnicos consiste en evaluar la calidad de las pruebas que se utilizan en tales procesos y divulgar ampliamente la información, para que los profesionales usuarios de pruebas tengan suficientes elementos de juicio a la hora de decidir sobre la selección y uso de las mismas. Este trabajo tuvo como objetivo desarrollar un instrumento para valorar la calidad técnica de las pruebas publicadas en español, utilizadas en Colombia. Con base en la revisión de seis modelos de evaluación de pruebas (alemán, español, holandés, británico, brasileño y el de la Federación Europea de Asociaciones de Psicólogos, efpa) y la identificación de las pruebas más usadas en Colombia (Herrera, & León, 2015), se adelantó un proyecto colaborativo dentro del cual se conformó un grupo de expertos con participación de instituciones de todo el país para desarrollar un la primera versión del instrumento; ésta fue sometida a revisión por jueces y se adelantó una aplicación piloto con seis de las pruebas más usadas. Este documento presenta en detalle la estructura, los indicadores de calidad y los criterios de evaluación que conforman el instrumento que se constituye en el primer modelo para Colombia.

One of the strategies frequently used to sure that the psychological evaluation processes is carried out with high ethical and technical standards, consists of evaluating the quality of the tests used in such processes and widely spreading the information, so, the professionals would have useful information to make decisions about its selection and use. The main aim of this work was to develop an instrument to review the technical quality of the psychological tests. Based on the review of six test evaluation models (German, Spanish, Dutch, British, Brazilian and that of the European Federation of Psychologists Associations, efpa) and the identification of the most used tests in Colombia (Herrera & León, 2015), a collaborative project was carried out. A group of experts was formed with the participation of institutions from all over the country to develop a first version of the instrument; this version was subjected to reviews by judges and a panel of experts, and a pilot application was carried out with six of the most used tests. This document presents in detail the structure, the quality indicators and the evaluation criteria of the instrument that constitutes this model.

References

American Educational Research Association, American Psychological Association & National Council on Measurement in Education [apa] (2014). Standards for Psychological Testing. Washington: American Educational Research Association.

Bartram, D. (1996). Test qualifications and test use in the UK: The competence approach. European Journal of Psychological Assessment, 12(1), 62–71. https://doi.org/10.1027/1015-5759.12.1.62 DOI: https://doi.org/10.1027/1015-5759.12.1.62

Bartram, D. (1998). The need for international guidelines on standards for test use: A review of European and international initiatives. European Psychologist, 3(2), 155–163. doi:10.1027/1016-9040.3.2.155 DOI: https://doi.org/10.1027/1016-9040.3.2.155

Bartram, D. (2002). Review model for the description and evaluation of psychological tests. Brussels: European Federation of Psychologists’ Associations (efpa). Buros, O. K. (1938). The 1938 Mental Measurements Yearbook. New Brunswick: Rutgers University Press.

Buros Center of Testing (2014). History of The Buros Center for Testing. Recuperado de http://buros.org/history.Carlson, J. F., & Geisinger, K. F. (2012). Test reviewing at the Buros Center for Testing. International Journal of Testing, 12(2), 122–135. doi: 10.1080/15305058.2012.661003. DOI: https://doi.org/10.1080/15305058.2012.661003

Conselho Federal de Psicologia (23 de março de 2003), Resolução No 002, Define e regulamenta o uso, a elaboração e a comercialização de testes psicológicos e revoga a Resolução cfp n° 025/2001.

Evers, A. (1996). Regulations concerning test qualifications and test use in the Netherlands. European Journal of Psychological Assessment, 12(2), 153–159. doi: https://doi.org/10.1027/1015-5759.12.2.153 DOI: https://doi.org/10.1027/1015-5759.12.2.153

Evers, A. (2012). The internationalization of test reviewing: Trends, differences, and results. International Journal of Testing. 12(2), 136–156. doi: 10.1080/15305058.2012.658932 DOI: https://doi.org/10.1080/15305058.2012.658932

Evers, A., Sijtsma, K., Lucassen, W., & Meijer, R. R. (2010). The Dutch review process for evaluating the quality of psychological tests: History, procedure, and result. International Journal of Testing, 10(4), 295–317. doi: 10.1080/15305058.2010.518325. DOI: https://doi.org/10.1080/15305058.2010.518325

Evers, A., Muñiz, J., Bartram, D., Boben, D., Egeland, J., Fernández-Hermida, J. R., Frans, Ö., Gintiliené, G., Hagemeister, C., Halama, P., Iliescu, D., Jaworowska, A., Jiménez, P., Manthouli, M., Matesic, K., Schittekatte, M., Sümer, H. C., & Urbánek, T. (2012). Testing practices in the 21st century: Developments and European psychologists’ opinions. European Psychologist, 17(4), 300–319. doi:10.1027/1016-9040/a000102 DOI: https://doi.org/10.1027/1016-9040/a000102

Evers, A., Muñiz, J., Hagemeister, C., Høstmælingen, A., Lindley, P., Sjöberg, A., & Bartram, D. (2013). Assessing the quality of tests: Revision of the efpa review model. Psicothema, 25(3) 283–291. doi: 10.7334/psicothema2013.97

Hagemeister, C., Kersting, M. & Stemmler, G. (2012). Test reviewing in Germany. International Journal of Testing, 12(2), 185–194. doi:10.1080/15305058.2012.657922 DOI: https://doi.org/10.1080/15305058.2012.657922

Herrera, A. N. (2009). Evaluación de la Calidad Técnica de las pruebas más frecuentemente Usadas por los psicólogos profesionales en Colombia. Propuesta plan de acción para la División de Medición Evaluación y Estadística Aplicada. Bogotá: Documento inédito.

Herrera, A. N., & León, F. A. (Septiembre de 2015). Retos en el uso de pruebas en Colombia. Trabajo presentado en el iii Congreso de Psicología de Colpsic–Ascofapsi. Bogotá, Colombia.

Herrera, A. N., León, F. A., Arias, E. M., Avendaño, B. M., Camargo, S. L., Cárdenas, L., Cervantes, V. H., Cortes, O. F., Cuevas, M. L., Charry, C., Duarte, L. H., Escobar, J., Espinosa, J. C., Meneses, A. L., Pineda, C. A., Rodríguez, O. R., Salas, R., Solís, G., Suárez, A. E., & Vera, A. (2018a). Evaluación de la calidad técnica de las pruebas psicológicas usadas en Colombia. Instrumento para la valoración de calidades técnicas. Bogotá: colpsic; Universidad Nacional de Colombia.

Herrera, A. N., León, F. A., Arias, E. M., Avendaño, B. M., Camargo, S. L., Cárdenas, L., Cervantes, V. H., Cortes, O. F., Cuevas, M. L., Charry, C., Duarte, L. H., Escobar, J., Espinosa, J. C., Meneses, A. L., Pineda, C. A., Rodríguez, O. R., Salas, R., Solís, G., Suárez, A. E., & Vera, A. (2018b). Evaluación de la calidad técnica de las pruebas psicológicas usadas en Colombia. Instrumento para la valoración de calidades técnicas–Instructivo. Bogotá: colpsic; Universidad Nacional de Colombia International Test Commission [itc] (2001). International guidelines for test use. International Journal of Testing, 1(2), 93–114. doi: 10.1207/S15327574IJT0102_1 DOI: https://doi.org/10.1207/S15327574IJT0102_1

International Test Commission [itc] (2014) itc guidelines on quality control in scoring, test analysis, and reporting of test scores. International Journal of Testing, 14(3), 195–217. doi: 10.1080/15305058.2014.918040 DOI: https://doi.org/10.1080/15305058.2014.918040

International Test Commission [itc] (2016). The international test commission guidelines on the security of tests, examinations, and other assessments. International Journal of Testing, 16(3), 181–204. doi: 10.1080/15305058.2015.1111221 DOI: https://doi.org/10.1080/15305058.2015.1111221

International Test Commission [itc] (2018). Itc guidelines for translating and adapting tests. International Journal of Testing, 18(2), 101–134. doi: 10.1080/15305058.2017.1398166 DOI: https://doi.org/10.1080/15305058.2017.1398166

International Test Commission [itc] (2019). Itc guidelines for the large-scale assessment of linguistically and culturally diverse populations.

International Journal of Testing, 19(4), 301–336. doi: 10.1080/15305058.2019.1631024 DOI: https://doi.org/10.1080/15305058.2019.1631024

Kersting, M., & Hornke, L. F. (2006). Improving the quality for proficiency assessment: The German Standardization Approach. Psychology Science, 48(1), 85–98. Recuperado de https://psycnet.apa.org/record/2006-07428-006

León, F. A. (2017). Evaluación piloto de la calidad técnica de las seis pruebas más usadas en Colombia (Tesis de maestría). Universidad Nacional de Colombia, Bogotá, Colombia.

Lindley, P. A., & Bartram, D. (2012). Use of the efpa test review model by the uk and issues relating to the internationalization of test standards. International Journal of Testing, 12(2) 108–121. doi: 10.1080/15305058.2011.652267 DOI: https://doi.org/10.1080/15305058.2011.652267

Muñiz, J., Bartram, D., Evers, A., Boben, D., Matesic, K., Glabeke, K., Fernández-Hermida, J. R., & Zaal, J. N. (2001). Testing practices in European countries. European Journal of Psychological Assessment, 17(3), 201–211. doi:10.1027/1015-5759.17.3.201 DOI: https://doi.org/10.1027//1015-5759.17.3.201

Organización Internacional de Normalización (2011). Proceso para la evaluación de personas en las Organizaciones. Norma 10667. Recuperado de https://www.normas-iso.com/iso-10667-una-herramienta-internacional-en-rrhh-2/

Porto Noronha, A. P. (2012). Sistema de Avaliacao dos Test Psicológicos de Conselho Federal de Psicologia. Conferencia en el ciclo de capacitación para el diseño de un instrumento para valorar las calidades técnicas de las pruebas. Universidad Nacional de Colombia, Bogotá, Colombia

Prieto, G., & Muñiz, J. (2000). Un modelo para evaluar la calidad de los tests utilizados en España. Papeles del Psicólogo, 77, 65–72. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/778/77807709.pdf.

Schlueter, J. E., Carlson, J. F., Geisinger, K. F., & Murphy, L. L. (2013). Pruebas publicadas en español. An index of Spanish tests in print. Lincoln, Nebraska: The Buros Center for Testing. Recuperado de http://www.buros.org/pdfs/PPEsamplepages.pdf

Schlueter, J. E., Anderson, N. A., Carlson, J. F., & Geisinger, K. F. (Eds.) (2018). Pruebas publicadas en español ii. An index of Spanish tests in print. Lincoln, Nebraska: The Buros Center for Testing.

How to Cite

APA

Herrera Rojas, A. N. . and León Grisales, F. A. (2022). Desarrollo del Instrumento para Evaluar la Calidad Técnica de Pruebas Psicológicas. Revista Colombiana de Psicología, 31(2), 65–76. https://doi.org/10.15446/rcp.v31n2.93018

ACM

[1]
Herrera Rojas, A.N. and León Grisales, F.A. 2022. Desarrollo del Instrumento para Evaluar la Calidad Técnica de Pruebas Psicológicas. Revista Colombiana de Psicología. 31, 2 (Jul. 2022), 65–76. DOI:https://doi.org/10.15446/rcp.v31n2.93018.

ACS

(1)
Herrera Rojas, A. N. .; León Grisales, F. A. Desarrollo del Instrumento para Evaluar la Calidad Técnica de Pruebas Psicológicas. Rev. colomb. psicol. 2022, 31, 65-76.

ABNT

HERRERA ROJAS, A. N. .; LEÓN GRISALES, F. A. Desarrollo del Instrumento para Evaluar la Calidad Técnica de Pruebas Psicológicas. Revista Colombiana de Psicología, [S. l.], v. 31, n. 2, p. 65–76, 2022. DOI: 10.15446/rcp.v31n2.93018. Disponível em: https://revistas.unal.edu.co/index.php/psicologia/article/view/93018. Acesso em: 29 jul. 2024.

Chicago

Herrera Rojas, Aura Nidia, and Flor Angela León Grisales. 2022. “Desarrollo del Instrumento para Evaluar la Calidad Técnica de Pruebas Psicológicas”. Revista Colombiana De Psicología 31 (2):65-76. https://doi.org/10.15446/rcp.v31n2.93018.

Harvard

Herrera Rojas, A. N. . and León Grisales, F. A. (2022) “Desarrollo del Instrumento para Evaluar la Calidad Técnica de Pruebas Psicológicas”, Revista Colombiana de Psicología, 31(2), pp. 65–76. doi: 10.15446/rcp.v31n2.93018.

IEEE

[1]
A. N. . Herrera Rojas and F. A. León Grisales, “Desarrollo del Instrumento para Evaluar la Calidad Técnica de Pruebas Psicológicas”, Rev. colomb. psicol., vol. 31, no. 2, pp. 65–76, Jul. 2022.

MLA

Herrera Rojas, A. N. ., and F. A. León Grisales. “Desarrollo del Instrumento para Evaluar la Calidad Técnica de Pruebas Psicológicas”. Revista Colombiana de Psicología, vol. 31, no. 2, July 2022, pp. 65-76, doi:10.15446/rcp.v31n2.93018.

Turabian

Herrera Rojas, Aura Nidia, and Flor Angela León Grisales. “Desarrollo del Instrumento para Evaluar la Calidad Técnica de Pruebas Psicológicas”. Revista Colombiana de Psicología 31, no. 2 (July 18, 2022): 65–76. Accessed July 29, 2024. https://revistas.unal.edu.co/index.php/psicologia/article/view/93018.

Vancouver

1.
Herrera Rojas AN, León Grisales FA. Desarrollo del Instrumento para Evaluar la Calidad Técnica de Pruebas Psicológicas. Rev. colomb. psicol. [Internet]. 2022 Jul. 18 [cited 2024 Jul. 29];31(2):65-76. Available from: https://revistas.unal.edu.co/index.php/psicologia/article/view/93018

Download Citation

CrossRef Cited-by

CrossRef citations0

Dimensions

PlumX

Article abstract page views

1764

Downloads

Download data is not yet available.