Improving the Measurement of Children’s Mental Health Problems in Colombia with Item Response Theory
Cómo mejorar la medición de los problemas de salud mental en los niños colombianos mediante la Teoría de Respuesta al Ítem
Melhorando a mensuração de problemas de saúde mental em crianças na Colômbia usando a teoria da resposta ao item
DOI:
https://doi.org/10.15446/.v29n1.77214Palabras clave:
Item Response Theory, Test Information Function, Classical Test Theory, Children’s Mental Health, Psychometrics (en)Teoría de Respuesta al Item, Función de Información del Test, Teoría Clásica de los Tests, Salud Mental Infantil, Psicometría (es)
Teoria da Resposta ao Item, Função de Informação do Teste, Teoria Clássica do Teste, Saúde Mental Infantil, Psicometria. (pt)
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The present study examines the psychometric properties of the mental health scale for children used in the 2015 Colombian Mental Health Survey. To do so, a nationally representative sample of 2,727 children is used Mage=8.99; range=7-11, with reports from their main caregivers regarding 26 mental health problem symptoms taken from the Reporting Questionnaire for Children (RQC), Child Behavior Checklist (CBCL), and the Brief Screening and Diagnostic Questionnaire (CBTD). Classical test theory and factor analysis were conducted to analyze the classical location and information of each item, along with the dimensionality, reliability, and convergent validity of the scale. Item Response Theory (IRT) was used in order to estimate theoretically invariant item parameters for location and information. Findings reveal that the mental health scale for children has adequate psychometric properties for its use in Colombia. Furthermore, irt analyses reveals a set of items that maximize information and that may be used in future administrations when more efficiency is warranted.
How to cite this article: Cuartas, J. (2020). Improving the Measurement of Children’s Mental Health Problems in Colombia with Item Response Theory. Revista Colombiana de Psicología, 29, 87-103. https://doi.org/10.15446/ rcp.v29n1.77214
El estudio examina las propiedades psicométricas de la escala de salud mental para niños utilizada en la Encuesta Nacional de Salud Mental Colombia del 2015. Se utilizó una muestra representativa a nivel nacional de 2,727 niños Mage=8.99; rango=7-11, con informes proporcionados por sus cuidadores principales respecto de los síntomas de 26 problemas de salud mental tomados del Cuestionario de Reporte para Niños (RQC), el Inventario de Comportamiento de Niños (CBCL) y el Cuestionario Breve de Tamizaje y Diagnóstico (CBTD). Se emplearon la Teoría Clásica de los Tests y el análisis factorial para analizar la localización clásica y la información de cada ítem, así como la dimensionalidad, la confiabilidad y la validez convergente de la escala. Además, se utilizó la Teoría de Respuesta al Ítem (TRI) para calcular los parámetros de ítem teóricamente invariables para localización e información. Los resultados muestran que la escala de salud mental para niños tiene propiedades psicométricas adecuadas para su uso en Colombia. Además, los análisis tri revelan un conjunto de ítems que maximizan la información y pueden ser usados en administraciones futuras en las que se requiera mayor eficiencia.
Cómo citar este artículo: Cuartas, J. (2020). Improving the Measurement of Children’s Mental Health Problems in Colombia with Item Response Theory. Revista Colombiana de Psicología, 29, 87-103. https://doi.org/10.15446/ rcp.v29n1.77214
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CrossRef Cited-by
1. Juan David Hernandez-Posada, Javier Corredor, Alejandra María Martínez-Salgado. (2023). Crime and Punishment: How Historical Narratives Affect the Evaluation of Restorative and Retributive Justice. Journal of Human Values, 29(3), p.261. https://doi.org/10.1177/09716858231154381.
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