Published

2017-03-13

EL JUEGO CAZA-NANO Y LA ENSEÑANZA DE NANO CONCEPTOS: ACTIVIDADES LÚDICAS EN LA EDUCACIÓN SECUNDARIA

THE CAZA-NANO GAME AND THE TEACHING OF NANO-RELATED CONCEPTS: LUDIC ACTIVITIES AT THE HIGH SCHOOL

Keywords:

Nanociencia y Nanotecnología, Interdisciplinaridad, Actividad lúdica. (es)
Nanoscience and Nanotechnology, Interdisciplinary, Playful activities. (en)

Authors

  • Allan V. Ribeiro NANODYF. Instituto Federal de Ciência e Tecnologia de São Paulo, IFSP, Birigui, Brasil
  • Dante Ghirardello NANODYF. Instituto Federal de Ciência e Tecnologia de São Paulo, IFSP, Birigui, Brasil
  • Luís C. Amarante NANODYF. Instituto Federal de Ciência e Tecnologia de São Paulo, IFSP, Birigui, Brasil
  • Alexys Bruno-Alfonso NANODYF, Universidade Estadual Paulista/UNESP – Faculdade de Ciências, Bauru/SP, Brasil
  • Moacir P. de Souza-Filho NANODYF. Departamento de Física, Universidade Estadual Paulista/UNESP – Faculdade de Ciências e Tecnologia, Presidente Prudente/SP, Brasil

Los temas de nanociencia y nanotecnología (N&N) están muy presentes en los medios de comunicación y en la vida cotidiana de la sociedad. Sin embargo, su enseñanza sigue planteando grandes desafíos. En Brasil, las propuestas educativas que tocan conceptos de N&N en el contexto de la educación secundaria son todavía muy incipientes, aunque éstos estén presentes en la vida de los estudiantes. Esta situación se puede atribuir a varios factores, pero principalmente al hecho de que los cursos de formación del profesorado no incluyen sistemáticamente las bases metodológicas necesarias para la enseñanza de esos temas actuales y relevantes de la ciencia. La articulación de estos contenidos con enfoques innovadores y motivadores es esencial para mejorar la educación secundaria. Presentamos una propuesta educativa de temas de N&N a través de una actividad lúdica: el juego llamado Caza-Nano. Este está diseñado para mejorar el uso de la notación científica y la comprensión del orden de magnitud, así como el aprendizaje cuestiones relacionadas con la ciencia contemporánea. En este sentido, la investigación reveló que, cuando son bien preparadas, las actividades lúdicas se pueden utilizar en diferentes niveles de enseñanza. Por lo tanto, la investigación pone de relieve aspectos importantes y el potencial de las actividades recreativas como herramientas para la enseñanza y aprendizaje de calidad.

The topics of nanoscience and nanotechnology (N&N) are present in the media and in the everyday life of society. However, their teaching continues to pose major challenges. In Brazil, the educational proposals that deal with concepts of N&N in the context of basic education are still incipient, although they are present in students’ lives. This situation may be attributed to several factors, but mainly to the fact that teacher-training courses do not systematically include the necessary methodological basis for teaching such current and relevant topics of science. The articulation of this content with innovative and motivating approaches is essential to improve learning at the High School. We present an educational proposal of N&N-related themes, through a playful activity: the game called as Caza-Nano. This has been designed to improve the use of scientific notation and understanding of the order of magnitude and the learning of topics of contemporary science. In this regard, the investigation revealed that, when appropriately prepared, playful activities may be used at different levels of education. Therefore, the research highlights important aspects and the potential of recreational activities as tools for the quality of teaching and learning in science.

How to Cite

APA

Ribeiro, A. V., Ghirardello, D., Amarante, L. C., Bruno-Alfonso, A. and de Souza-Filho, M. P. (2017). EL JUEGO CAZA-NANO Y LA ENSEÑANZA DE NANO CONCEPTOS: ACTIVIDADES LÚDICAS EN LA EDUCACIÓN SECUNDARIA. MOMENTO, (54E), 79–89. https://revistas.unal.edu.co/index.php/momento/article/view/63274

ACM

[1]
Ribeiro, A.V., Ghirardello, D., Amarante, L.C., Bruno-Alfonso, A. and de Souza-Filho, M.P. 2017. EL JUEGO CAZA-NANO Y LA ENSEÑANZA DE NANO CONCEPTOS: ACTIVIDADES LÚDICAS EN LA EDUCACIÓN SECUNDARIA. MOMENTO. 54E (Mar. 2017), 79–89.

ACS

(1)
Ribeiro, A. V.; Ghirardello, D.; Amarante, L. C.; Bruno-Alfonso, A.; de Souza-Filho, M. P. EL JUEGO CAZA-NANO Y LA ENSEÑANZA DE NANO CONCEPTOS: ACTIVIDADES LÚDICAS EN LA EDUCACIÓN SECUNDARIA. Momento 2017, 79-89.

ABNT

RIBEIRO, A. V.; GHIRARDELLO, D.; AMARANTE, L. C.; BRUNO-ALFONSO, A.; DE SOUZA-FILHO, M. P. EL JUEGO CAZA-NANO Y LA ENSEÑANZA DE NANO CONCEPTOS: ACTIVIDADES LÚDICAS EN LA EDUCACIÓN SECUNDARIA. MOMENTO, [S. l.], n. 54E, p. 79–89, 2017. Disponível em: https://revistas.unal.edu.co/index.php/momento/article/view/63274. Acesso em: 28 mar. 2024.

Chicago

Ribeiro, Allan V., Dante Ghirardello, Luís C. Amarante, Alexys Bruno-Alfonso, and Moacir P. de Souza-Filho. 2017. “EL JUEGO CAZA-NANO Y LA ENSEÑANZA DE NANO CONCEPTOS: ACTIVIDADES LÚDICAS EN LA EDUCACIÓN SECUNDARIA”. MOMENTO, no. 54E (March):79-89. https://revistas.unal.edu.co/index.php/momento/article/view/63274.

Harvard

Ribeiro, A. V., Ghirardello, D., Amarante, L. C., Bruno-Alfonso, A. and de Souza-Filho, M. P. (2017) “EL JUEGO CAZA-NANO Y LA ENSEÑANZA DE NANO CONCEPTOS: ACTIVIDADES LÚDICAS EN LA EDUCACIÓN SECUNDARIA”, MOMENTO, (54E), pp. 79–89. Available at: https://revistas.unal.edu.co/index.php/momento/article/view/63274 (Accessed: 28 March 2024).

IEEE

[1]
A. V. Ribeiro, D. Ghirardello, L. C. Amarante, A. Bruno-Alfonso, and M. P. de Souza-Filho, “EL JUEGO CAZA-NANO Y LA ENSEÑANZA DE NANO CONCEPTOS: ACTIVIDADES LÚDICAS EN LA EDUCACIÓN SECUNDARIA”, Momento, no. 54E, pp. 79–89, Mar. 2017.

MLA

Ribeiro, A. V., D. Ghirardello, L. C. Amarante, A. Bruno-Alfonso, and M. P. de Souza-Filho. “EL JUEGO CAZA-NANO Y LA ENSEÑANZA DE NANO CONCEPTOS: ACTIVIDADES LÚDICAS EN LA EDUCACIÓN SECUNDARIA”. MOMENTO, no. 54E, Mar. 2017, pp. 79-89, https://revistas.unal.edu.co/index.php/momento/article/view/63274.

Turabian

Ribeiro, Allan V., Dante Ghirardello, Luís C. Amarante, Alexys Bruno-Alfonso, and Moacir P. de Souza-Filho. “EL JUEGO CAZA-NANO Y LA ENSEÑANZA DE NANO CONCEPTOS: ACTIVIDADES LÚDICAS EN LA EDUCACIÓN SECUNDARIA”. MOMENTO, no. 54E (March 13, 2017): 79–89. Accessed March 28, 2024. https://revistas.unal.edu.co/index.php/momento/article/view/63274.

Vancouver

1.
Ribeiro AV, Ghirardello D, Amarante LC, Bruno-Alfonso A, de Souza-Filho MP. EL JUEGO CAZA-NANO Y LA ENSEÑANZA DE NANO CONCEPTOS: ACTIVIDADES LÚDICAS EN LA EDUCACIÓN SECUNDARIA. Momento [Internet]. 2017 Mar. 13 [cited 2024 Mar. 28];(54E):79-8. Available from: https://revistas.unal.edu.co/index.php/momento/article/view/63274

Download Citation

Article abstract page views

936

Downloads

Download data is not yet available.