Publicado
Road Permeability Index as a tool for mitigation planning of road impacts on wildlife in Colombia: a case study using mammals
Índice de Permeabilidad Vial como herramienta para la planificación de mitigación de los impactos de las carreteras sobre la fauna silvestre en Colombia: un caso de estudio utilizando mamíferos
DOI:
https://doi.org/10.15446/caldasia.v45n1.94046Palabras clave:
Barrier effect, expert knowledge, environmental impact assessments, fauna movement, mitigation measures (en)efecto barrera, Conocimiento de experto, evaluaciones de impacto ambiental, medidas de mitigación, movimiento de fauna (es)
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Mitigation planning for road projects in Colombia has been largely based on actions aimed at reducing wildlife roadkills. Nonetheless, the efficiency of these actions is compromised because of the absence of robust empirical studies supporting their implementation. In this work, I used the Road Permeability Index (RPI) in conjunction with expert knowledge information to estimate the strength of the barrier effect imposed by an under-construction road (Yuma road, Santander department, Colombia) on nine functional groups of medium and large-sized mammals. The influence of 12 landscape variables on the permeability of each functional group was assessed at 30 locations along the road. The RPI was calculated for each functional group, and the whole studied mammal assemblage at each location. The relative influence of each variable on overall permeability was also estimated. I found that functional groups including terrestrial and semiarboreal species present higher contribution values to overall road permeability, indicating that they represent priority targets for mitigation actions. The RPI identified six highly permeable locations for animal movement—where higher roadkill rates are expected—which are key for implementing mitigation strategies aimed at reducing wildlife road mortality. Forest cover had the strongest influence on road permeability, therefore is crucial for landscape conectivity. Overall, the results of this work show that RPI constitutes a reliable and easily adaptable alternative for identifying priority species, or faunal groups, and locations for road mitigation planning.
La planificación de mitigación de proyectos viales en Colombia se ha basado principalmente en acciones para reducir la mortalidad de animales silvestres en carreteras. Sin embargo, la ausencia de estudios empíricos que respalden estas acciones comprometen su eficiencia. En este trabajo se utilizó el Índice de Permeabilidad Vial (RPI por su nombre inglés) junto con información de conocimiento experto para estimar la intensidad del efecto barrera impuesto por una carretera en construcción (vía Yuma, departamento de Santander, Colombia) sobre nueve grupos funcionales de mamíferos medianos y grandes. La influencia de doce variables del paisaje sobre la permeabilidad de cada grupo fue evaluada en 30 sitios a lo largo de la vía. El RPI se calculó para cada grupo funcional y para el ensamblaje de mamíferos en cada sitio. Se estimó la influencia relativa de cada variable sobre la permeabilidad total. Los grupos funcionales que incluyen especies terrestres y semiarborícolas presentaron valores altos de contribución a la permeabilidad vial total, indicando que son objetos prioritarios para acciones de mitigación. El RPI identificó seis sitios de alta permeabilidad—donde se esperan más atropellamientos—los cuales son claves para la implementación de estrategias de mitigación enfocadas en reducir la mortalidad vial de fauna silvestre. La cobertura boscosa tuvo la mayor influencia absoluta en la permeabilidad vial, siendo crucial para la conectividad del paisaje. En general los resultados muestran que el RPI es una alternativa confiable y fácilmente adaptable para identificar especies, o grupos faunísticos, y sitios prioritarios para la planificación de mitigación vial.
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