Publicado

2025-11-15

Cultural consumer profile in Colombia: An approach of cultural omnivorousness

Características del consumidor cultural colombiano: un enfoque desde la omnivoridad cultural

DOI:

https://doi.org/10.15446/cuad.econ.v44n96.117511

Palabras clave:

cultural consumption, cultural omnivorousness, socioeconomic features, cultural industry, Colombia (en)
consumo cultural, omnivoridad cultural, factores socioeconómicos, industria cultural, Colombia (es)

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Cultural consumption analysis focuses on factors related to consumption decisions, providing valuable insights for both industry and cultural policies. In this research, we analysed characteristics associated with cultural omnivorousness consumption in Colombia. We use data from the 2017 DANE Cultural Consumption Survey, covering 16 cultural activities, along with socioeconomic and demographic information about participants. Based on this, a volume-based omnivorousness variable was established for each individual, considering the number of distinct cultural activities consumed. The analysis employed Poisson regressions to identify factors associated with greater participation in distinct cultural activities, complemented with logistic regressions to characterize the profile of non-consumers. The results highlight that variables such as income, socioeconomic status, educational level, and age are significantly linked to both omnivorous cultural consumption and the likelihood of being part of the non-consuming group.

El estudio del consumo cultural permite comprender los factores que influyen en las decisiones de consumo, aportando información valiosa para el sector cultural y la formulación de políticas públicas. Este artículo aborda las características asociadas al consumo cultural omnívoro en Colombia. A partir de datos de la Encuesta de Consumo Cultural del DANE para 2017, se empleó información de participación para 16 actividades culturales, junto a datos demográficos y socioeconómicos de los individuos. Con base en ello, se estableció la variable de omnivoridad por volumen de cada individuo, considerando el número de distintas actividades culturales consumidas. Para el análisis estadístico, se emplearon regresiones de Poisson para identificar los factores relacionados con una mayor participación en distintas actividades culturales, complementados con regresiones logísticas para determinar el perfil de los no consumidores. Los resultados destacan que variables como el ingreso, el nivel socioeconómico, el nivel educativo y la edad están significativamente asociadas tanto al consumo cultural omnívoro como a la probabilidad de pertenecer al grupo de no consumidores.

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Mendoza Guardo, H. R. & Yánez Contreras, M. (2025). Cultural consumer profile in Colombia: An approach of cultural omnivorousness. Cuadernos de Economía, 44(96), 1219–1241. https://doi.org/10.15446/cuad.econ.v44n96.117511

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Mendoza Guardo, H.R. y Yánez Contreras, M. 2025. Cultural consumer profile in Colombia: An approach of cultural omnivorousness. Cuadernos de Economía. 44, 96 (dic. 2025), 1219–1241. DOI:https://doi.org/10.15446/cuad.econ.v44n96.117511.

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Mendoza Guardo, H. R.; Yánez Contreras, M. Cultural consumer profile in Colombia: An approach of cultural omnivorousness. Cuad. econ 2025, 44, 1219-1241.

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MENDOZA GUARDO, H. R.; YÁNEZ CONTRERAS, M. Cultural consumer profile in Colombia: An approach of cultural omnivorousness. Cuadernos de Economía, [S. l.], v. 44, n. 96, p. 1219–1241, 2025. DOI: 10.15446/cuad.econ.v44n96.117511. Disponível em: https://revistas.unal.edu.co/index.php/ceconomia/article/view/117511. Acesso em: 24 dic. 2025.

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Mendoza Guardo, Héctor Rafael, y Martha Yánez Contreras. 2025. «Cultural consumer profile in Colombia: An approach of cultural omnivorousness». Cuadernos De Economía 44 (96):1219-41. https://doi.org/10.15446/cuad.econ.v44n96.117511.

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Mendoza Guardo, H. R. y Yánez Contreras, M. (2025) «Cultural consumer profile in Colombia: An approach of cultural omnivorousness», Cuadernos de Economía, 44(96), pp. 1219–1241. doi: 10.15446/cuad.econ.v44n96.117511.

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H. R. Mendoza Guardo y M. Yánez Contreras, «Cultural consumer profile in Colombia: An approach of cultural omnivorousness», Cuad. econ, vol. 44, n.º 96, pp. 1219–1241, dic. 2025.

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Mendoza Guardo, H. R., y M. Yánez Contreras. «Cultural consumer profile in Colombia: An approach of cultural omnivorousness». Cuadernos de Economía, vol. 44, n.º 96, diciembre de 2025, pp. 1219-41, doi:10.15446/cuad.econ.v44n96.117511.

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Mendoza Guardo, Héctor Rafael, y Martha Yánez Contreras. «Cultural consumer profile in Colombia: An approach of cultural omnivorousness». Cuadernos de Economía 44, no. 96 (diciembre 18, 2025): 1219–1241. Accedido diciembre 24, 2025. https://revistas.unal.edu.co/index.php/ceconomia/article/view/117511.

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Mendoza Guardo HR, Yánez Contreras M. Cultural consumer profile in Colombia: An approach of cultural omnivorousness. Cuad. econ [Internet]. 18 de diciembre de 2025 [citado 24 de diciembre de 2025];44(96):1219-41. Disponible en: https://revistas.unal.edu.co/index.php/ceconomia/article/view/117511

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