Publicado

2025-11-15

Measuring the degree of satisfaction of cultural events: the case of The Night of the Museums 2023 in the city of Bahía Blanca, Argentina

Medición del grado de satisfacción de eventos culturales: el caso de la Noche de los Museos de Bahía Blanca (Argentina)

DOI:

https://doi.org/10.15446/cuad.econ.v44n96.117979

Palabras clave:

Intangible cultural heritage, cultural events, satisfaction index, Night of the Museums, Bahía Blanca (en)
patrimonio cultural intangible, eventos culturales, índice de satisfacción, Noche de los Museos, Bahía Blanca (es)

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Autores/as

  • Silvina Elias Departamento de Economía, UNS e IIESS, UNS-CONICET
  • Carolina Tarayre Departamento de Economía, UNS e IIESS, UNS-CONICET
  • Marina Tortul Instituto de Investigaciones Económicas y Sociales del Sur, UNS-CONICET, Argentina Departamento de Economía, UNS, Argentina

The Night of the Museums is a worldwide strategy aimed at disseminating and broadening access to cultural goods, specifically to museums and other elements of cultural heritage. The aim of this paper is to apply established tools to measure attendee satisfaction at a specific cultural event—the Night of the Museums— focusing on its most recent edition (2023) in Bahía Blanca, Argentina. To this end, an index inspired by consumer satisfaction frameworks was estimated using original survey data. Results indicate that more than 60% of respondents were very satisfied with the event, while fewer than 10% expressed dissatisfaction. Additionally, women reported higher satisfaction levels than men. The findings suggest that policies aimed at enhancing the overall quality of the event and expanding outdoor performances could further increase public satisfaction.

La Noche de los Museos es una estrategia mundial destinada a difundir y ampliar el acceso a los bienes culturales, en particular a los museos y otros elementos del patrimonio cultural. El objetivo de este artículo es aplicar herramientas consolidadas para medir la satisfacción de los asistentes a un evento cultural específico —la Noche de los Museos—, centrándose en su edición más reciente (2023) en Bahía Blanca, Argentina. Para ello, se estimó un índice inspirado en estudios de satisfacción del consumidor, a partir de información primaria. Los resultados indican que más del 60 % de los encuestados se mostraron muy satisfechos con el evento, mientras que menos del 10 % expresaron insatisfacción. Además, las mujeres reportaron niveles de satisfacción más altos que los hombres. Los hallazgos sugieren que las políticas orientadas a mejorar la calidad general del evento y ampliar los espectáculos al aire libre podrían incrementar aún más la satisfacción del público.

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Cómo citar

APA

Elias, S., Tarayre, C. & Tortul, M. (2025). Measuring the degree of satisfaction of cultural events: the case of The Night of the Museums 2023 in the city of Bahía Blanca, Argentina. Cuadernos de Economía, 44(96), 1377–1397. https://doi.org/10.15446/cuad.econ.v44n96.117979

ACM

[1]
Elias, S., Tarayre, C. y Tortul, M. 2025. Measuring the degree of satisfaction of cultural events: the case of The Night of the Museums 2023 in the city of Bahía Blanca, Argentina. Cuadernos de Economía. 44, 96 (dic. 2025), 1377–1397. DOI:https://doi.org/10.15446/cuad.econ.v44n96.117979.

ACS

(1)
Elias, S.; Tarayre, C.; Tortul, M. Measuring the degree of satisfaction of cultural events: the case of The Night of the Museums 2023 in the city of Bahía Blanca, Argentina. Cuad. econ 2025, 44, 1377-1397.

ABNT

ELIAS, S.; TARAYRE, C.; TORTUL, M. Measuring the degree of satisfaction of cultural events: the case of The Night of the Museums 2023 in the city of Bahía Blanca, Argentina. Cuadernos de Economía, [S. l.], v. 44, n. 96, p. 1377–1397, 2025. DOI: 10.15446/cuad.econ.v44n96.117979. Disponível em: https://revistas.unal.edu.co/index.php/ceconomia/article/view/117979. Acesso em: 24 dic. 2025.

Chicago

Elias, Silvina, Carolina Tarayre, y Marina Tortul. 2025. «Measuring the degree of satisfaction of cultural events: the case of The Night of the Museums 2023 in the city of Bahía Blanca, Argentina». Cuadernos De Economía 44 (96):1377-97. https://doi.org/10.15446/cuad.econ.v44n96.117979.

Harvard

Elias, S., Tarayre, C. y Tortul, M. (2025) «Measuring the degree of satisfaction of cultural events: the case of The Night of the Museums 2023 in the city of Bahía Blanca, Argentina», Cuadernos de Economía, 44(96), pp. 1377–1397. doi: 10.15446/cuad.econ.v44n96.117979.

IEEE

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S. Elias, C. Tarayre, y M. Tortul, «Measuring the degree of satisfaction of cultural events: the case of The Night of the Museums 2023 in the city of Bahía Blanca, Argentina», Cuad. econ, vol. 44, n.º 96, pp. 1377–1397, dic. 2025.

MLA

Elias, S., C. Tarayre, y M. Tortul. «Measuring the degree of satisfaction of cultural events: the case of The Night of the Museums 2023 in the city of Bahía Blanca, Argentina». Cuadernos de Economía, vol. 44, n.º 96, diciembre de 2025, pp. 1377-9, doi:10.15446/cuad.econ.v44n96.117979.

Turabian

Elias, Silvina, Carolina Tarayre, y Marina Tortul. «Measuring the degree of satisfaction of cultural events: the case of The Night of the Museums 2023 in the city of Bahía Blanca, Argentina». Cuadernos de Economía 44, no. 96 (diciembre 18, 2025): 1377–1397. Accedido diciembre 24, 2025. https://revistas.unal.edu.co/index.php/ceconomia/article/view/117979.

Vancouver

1.
Elias S, Tarayre C, Tortul M. Measuring the degree of satisfaction of cultural events: the case of The Night of the Museums 2023 in the city of Bahía Blanca, Argentina. Cuad. econ [Internet]. 18 de diciembre de 2025 [citado 24 de diciembre de 2025];44(96):1377-9. Disponible en: https://revistas.unal.edu.co/index.php/ceconomia/article/view/117979

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