Published

2024-05-28

Coal ash as a natural additive for subgrade stabilization in the construction of low-volume traffic roads

Ceniza de carbón como aditivo natural para la estabilización de subrasantes en la construcción de carreteras de bajo volumen de tráfico

DOI:

https://doi.org/10.15446/esrj.v28n1.110855

Keywords:

Coal ash, Road Subgrade, Waste Treatment, recycled aggregate (en)
Ceniza de carbón, Subrasante de carretera, Tratamiento de residuos, agregados reciclados (es)

Downloads

Authors

The road network in Colombia, as reported by the National Roads Institute of Colombia (INVIAS), comprises a total of 206,708 kilometers, with 142,284 kilometers falling under the rural roads with low traffic volume network category. Sadly, an estimated of 96% of these roads are in poor condition. The primary reason behind this issue is the presence of subgrades that exhibit inadequate mechanical performance, largely due to the lack of proper stabilization methods. Moreover, these roads often serve as the sole access and exit routes for rural communities, significantly impacting their connectivity with nearby urban centers. Recognizing this critical issue, this article proposes the use of coal ash for subgrade stabilization during the construction of low-traffic-volume roads. The study conducted demonstrates that coal ash can enhance the mechanical properties of subgrades, leading to an increase in strength and load-bearing capacity. The improved mechanical properties are attributed to the binding and reactive characteristics displayed by the coal ashes, which greatly contribute to soil stabilization. To verify these claims, a series of physical, mechanical, and strength characterization tests were conducted on both natural and treated clayey sand samples obtained from a rural population in Colombia. The detailed analysis of the results shows an improvement in the mechanical properties of the soil due to the use of coal ash as a stabilizing agent.

Colombia cuenta con una extensa red vial que abarca un total de 206,708 kilómetros, según datos del Instituto Nacional de Vías de Colombia (INVIAS), de los cuales 142,284 kilómetros pertenecen a la categoría de carreteras rurales con bajo volumen de tráfico. Lamentablemente, se estima que el 96% de estas vías se encuentran en mal estado. Este problema se debe en gran medida a la presencia de subrasantes con un rendimiento mecánico deficiente, principalmente debido a la falta de métodos adecuados de estabilización. Además, estas carreteras suelen ser las únicas vías de acceso y salida para las comunidades rurales, lo que afecta considerablemente su conectividad con los centros urbanos cercanos. Conscientes de esta problemática crítica, en este artículo se propone el uso de ceniza de carbón para la estabilización de subrasantes durante la construcción de carreteras de bajo volumen de tráfico. El estudio llevado a cabo demuestra que la ceniza de carbón puede mejorar las propiedades mecánicas de las subrasantes, lo que resulta en un aumento de la resistencia y la capacidad de carga. Estas mejoras se atribuyen a las características de unión y reactividad de las cenizas de carbón, que contribuyen significativamente a la estabilización del suelo. Para respaldar estas afirmaciones, se realizaron una serie de pruebas de caracterización física, mecánica y de resistencia tanto en muestras de arena arcillosa natural como tratada, obtenidas de una población rural en Colombia. El análisis detallado de los resultados confirma una mejora en las propiedades mecánicas del suelo gracias al uso de ceniza de carbón como agente estabilizante.

References

Ahmad, M. M., & Zainol, N. Z. (2020). The effect of coal bottom ash as a replacement on subgrade strength. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 476(1), 012050. DOI: 10.1088/1755-1315/476/1/012050 DOI: https://doi.org/10.1088/1755-1315/476/1/012050

Alvarez Castelblanco, S. A. (2021). Utilización de granulo de caucho pulverizado proveniente de llantas usadas como solución para reforzar los suelos blandos de subrasante en la sabana de Bogotá. [Dissertation Universidad Antonio Nariño] http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/2256

Arango Fernández, J. C., & Marín Falconi, K. (2021). Estabilización de la subrasante utilizando puzolana y vidrio reciclado, para el diseño del pavimento rígido, Viñaca–Ayacucho. [Dissertation Universidad César Vallejo (Lima, Perú)] https://hdl.handle.net/20.500.12692/82612

ASTM International. (2018). ASTM D420-18: Standard Guide for Site Characterization for Engineering Design and Construction Purposes.

ASTM International. (2007). ASTM D422-63: Standard Test Method for Particle-Size Analysis of Soils.

ASTM International. (2005). ASTM D4318: Standard Test Methods for Liquid Limit, Plastic Limit, and Plasticity Index of Soils.

ASTM International. (2018). ASTM D1557-78: Standard Test Methods for Laboratory Compaction Characteristics of Soil Using Modified Effort.

ASTM International. (2018). ASTM D1557-78: Standard Test Method for CBR (California Bearing Ratio) of Laboratory-Compacted Soils.

Cañar, E. (2017). Análisis comparativo de la resistencia al corte y estabilización de suelos arenosos finos y arcillosos combinados con cenizas de carbón. Trabajo experimental previo a la obtención del título de ingeniero civil. [Dissertation Universidad Técnica de Ambato, Ambato, Ecuador.] http://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/25266

Castillo, B. (2017). Estabilización de Suelos Arcillosos de Macas con Valores de CBR menores al 5% y Límites Líquidos superiores al 100%, para utilizarlos como Subrasantes en Carreteras. [Master’s Thesis, Universidad de Cuenca, Ecuador].

Colombia. Ministerio de Minas y Energía. Unidad de Planeación Minero Energética (UPME) (2006). Mercado Nacional e Internacional del Carbón Colombiano. Bogota: UPME (Unidad de Planeación Minero-Energética. Ministerio de Minas y Energía República de Colombia).

Falen, J., & Cubas, K. (2016). Evaluación de las cenizas de carbón para la estabilización de suelos mediante activación alcalina y aplicación en carreteras no pavimentadas. [Dissertation Universidad Señor de Sipan (Pimentel, Perú)] https://repositorio.uss.edu.pe/handle/20.500.12802/3134

Flórez Ramirez, J. A. (2006). Estabilización de suelos con biocemento. [Master’s Thesis, Universidad de Los Andes (Bogotá, Colombia)]

Garnica Anguas, P., Pérez Salazar, A., Gómez López, J. A., & Obil Veiza, E. Y. (2002). Estabilización de suelos con cloruro de sodio para uso en las vías terrestres. Publicación Técnica Secretaria de Comunicaciones y Transportes de México. http://www.imt.mx/archivos/Publicaciones/PublicacionTecnica/pt201.pdf

Huancoillo-Humpiri, Y. J. (2017). Mejoramiento de suelo arcilloso con ceniza volante y cal para su uso como pavimento a nivel de afirmado en la carretera desvío Huancané–Chupa–Puno. [Dissertation Universidad Nacional del Altiplano (Perú)]

Hurtado-Dionisio, B. A. (2022). Efecto de Adicionar Caucho Granular de Neumáticos en las Propiedades de Suelos Arcillosos para Estabilizar Subrasantes. [Dissertation Universidad Peruana Los Andes]. https://hdl.handle.net/20.500.12848/4952

Instituto Nacional de Vías (INVIAS). (2022). Especificaciones Generales de Construcción de Carreteras.

Labajos, O. G., & Núñez, J. H. S. (2020). Estabilización de suelos con cenizas de carbón para uso como subrasante mejorada. Revista científica UNTRM: Ciencias naturales e ingeniería, 3(1), 30-35. https://doi.org/10.25127/ucni.v3i1.589 DOI: https://doi.org/10.25127/ucni.v3i1.589

Mas, M. I., García, E. M., Marco, L. J., & de Marco, J. (2016). Análisis de la Viabilidad Ambiental de la Utilización de Morteros Fabricados con Polvo de Vidrio en la Estabilización de Suelos. Información tecnológica, 27(5), 77-86. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07642016000500010

Mendez Cerna, J. J. (2021). Estabilización de suelo arcilloso para el mejoramiento de la subrasante adicionando cloruro de sodio, tramo Primorpampa–Cascapara, Yungay, Ancash. [Dissertation Universidad César Vallejo] https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/65010

Montes, C. A. G. (2010). Estabilización química de carreteras no pavimentadas en el Perú y ventajas comparativas del cloruro de magnesio (bischofita) frente al cloruro de calcio. [Dissertation Universidad Ricardo Palma]. https://hdl.handle.net/20.500.14138/116

Morales, D. (2015). Valoración de las cenizas de carbón para la estabilización de Suelos mediante activación alcalina y su uso en vías no pavimentadas. [Dissertation Universidad de Medellín, Medellín, Colombia.]http://hdl.handle.net/11407/1236

Quispe, W. (2020). Estabilización de subrasante de vías en suelos expansivos con cloruro de sodio–Avenida Jacinto Ibarra, distrito de Chilca-Huancayo. [Dissertation Universidad Continental (Huancayo, Perú)] https://hdl.handle.net/20.500.12394/8216

Roman Vásquez, B. U., Díaz Suárez, K. J., & Torres Frias, R. M. (2019). Incorporación de partículas de caucho de neumáticos para mejorar las propiedades mecánicas en suelos arcillosos. [Dissertation Universidad Nacional de Jaén (Jaén, Perú)]. http://repositorio.unj.edu.pe/handle/UNJ/236

Shirin, M. S., Islam, M. M., & Kumruzzaman, M. (2020). Stabilization of coal mine waste and its practical application as a road subgrade. American Journal of Traffic and Transportation Engineering, 5(5), 51-56. DOI:10.11648/j.ajtte.20200505.11 DOI: https://doi.org/10.11648/j.ajtte.20200505.11

Vallejo, L. F. V., Morales, J. F. D. L. C., Morales, J. F. S., & Laverde, M. A. M. (2007). Remoción de carbón inquemado de las cenizas volantes producidas en el proceso de combustión de carbón. Energética, (38), 107-112.

How to Cite

APA

Suarez Maldonado, R. J. and Pajaro Miranda, C. A. (2024). Coal ash as a natural additive for subgrade stabilization in the construction of low-volume traffic roads. Earth Sciences Research Journal, 28(1), 73–78. https://doi.org/10.15446/esrj.v28n1.110855

ACM

[1]
Suarez Maldonado, R.J. and Pajaro Miranda, C.A. 2024. Coal ash as a natural additive for subgrade stabilization in the construction of low-volume traffic roads. Earth Sciences Research Journal. 28, 1 (May 2024), 73–78. DOI:https://doi.org/10.15446/esrj.v28n1.110855.

ACS

(1)
Suarez Maldonado, R. J.; Pajaro Miranda, C. A. Coal ash as a natural additive for subgrade stabilization in the construction of low-volume traffic roads. Earth sci. res. j. 2024, 28, 73-78.

ABNT

SUAREZ MALDONADO, R. J.; PAJARO MIRANDA, C. A. Coal ash as a natural additive for subgrade stabilization in the construction of low-volume traffic roads. Earth Sciences Research Journal, [S. l.], v. 28, n. 1, p. 73–78, 2024. DOI: 10.15446/esrj.v28n1.110855. Disponível em: https://revistas.unal.edu.co/index.php/esrj/article/view/110855. Acesso em: 10 jul. 2024.

Chicago

Suarez Maldonado, Randy Javier, and Cesar Augusto Pajaro Miranda. 2024. “Coal ash as a natural additive for subgrade stabilization in the construction of low-volume traffic roads”. Earth Sciences Research Journal 28 (1):73-78. https://doi.org/10.15446/esrj.v28n1.110855.

Harvard

Suarez Maldonado, R. J. and Pajaro Miranda, C. A. (2024) “Coal ash as a natural additive for subgrade stabilization in the construction of low-volume traffic roads”, Earth Sciences Research Journal, 28(1), pp. 73–78. doi: 10.15446/esrj.v28n1.110855.

IEEE

[1]
R. J. Suarez Maldonado and C. A. Pajaro Miranda, “Coal ash as a natural additive for subgrade stabilization in the construction of low-volume traffic roads”, Earth sci. res. j., vol. 28, no. 1, pp. 73–78, May 2024.

MLA

Suarez Maldonado, R. J., and C. A. Pajaro Miranda. “Coal ash as a natural additive for subgrade stabilization in the construction of low-volume traffic roads”. Earth Sciences Research Journal, vol. 28, no. 1, May 2024, pp. 73-78, doi:10.15446/esrj.v28n1.110855.

Turabian

Suarez Maldonado, Randy Javier, and Cesar Augusto Pajaro Miranda. “Coal ash as a natural additive for subgrade stabilization in the construction of low-volume traffic roads”. Earth Sciences Research Journal 28, no. 1 (May 28, 2024): 73–78. Accessed July 10, 2024. https://revistas.unal.edu.co/index.php/esrj/article/view/110855.

Vancouver

1.
Suarez Maldonado RJ, Pajaro Miranda CA. Coal ash as a natural additive for subgrade stabilization in the construction of low-volume traffic roads. Earth sci. res. j. [Internet]. 2024 May 28 [cited 2024 Jul. 10];28(1):73-8. Available from: https://revistas.unal.edu.co/index.php/esrj/article/view/110855

Download Citation

CrossRef Cited-by

CrossRef citations0

Dimensions

PlumX

Article abstract page views

35

Downloads

Download data is not yet available.