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Dynamic-Interactive Graphics for Statistics (26 Years Later)
Gráficas dinámicas interactivas para estadística (26 años después)
DOI:
https://doi.org/10.15446/rce.v37n2spe.47932Palabras clave:
Data Visualization, Dynamic Graphics, Statistical Graphics (en)gráficas dinámicas, gráficas estadísticas, visualización (es)
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This paper briefly reviews the history of dynamic-interactive graphics for statistics, introduces an example of such graphics, and provides a few glimpses as to the current state of things and the future trends we envision. The general conclusion is that dynamic-interactive graphics for statistics are thriving more than ever as they shift from the desktop to the internet. Thus, dynamic-interactive graphics are becoming increasingly important as they: 1) provide non-experts in statistics with the means to carry out analyses on their own; and 2) teach the basic concepts of statistics to students and practitioners with low to moderate mathematics skills. Their increasing popularity makes the lessons learned over the past 26 years of research on the subject more important than ever.
Este artículo revisa brevemente la historia de las gráficas dinámicas interactivas en estadística, introduce un ejemplo y muestra del estudio actual del arte y las tendencias hacia el futuro. La conclusión general es que las gráficas dinámicas interactivas para la estadística son más populares que nunca y se han desplazado del computador a la Internet. Su importancia en ascenso se debe a que: 1) brindan a los no expertos en estadística los medios para llevar a cabo análisis; 2) enseñan los caminos básicos a estudiantes y practicantes con habilidades bajas o moderadas en matemáticas. Su popularidad hace que las lecciones aprendidas sobre los últimos 26 años sean más importantes que nunca.
https://doi.org/10.15446/rce.v37n2spe.47932
1Universitat de València, Facultad de Psicología, Departamento de Metodología de las Ciencias del Comportamiento, València, España. Professor. Email: valerop@uv.es
2Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas and Universidad Nacional de Mar del Plata, Mar del Plata, Argentina. Professor. Email: rdledesma@conicet.gov.ar
This paper briefly reviews the history of dynamic-interactive graphics for statistics, introduces an example of such graphics, and provides a few glimpses as to the current state of things and the future trends we envision. The general conclusion is that dynamic-interactive graphics for statistics are thriving more than ever as they shift from the desktop to the internet. Thus, dynamic-interactive graphics are becoming increasingly important as they: 1) provide non-experts in statistics with the means to carry out analyses on their own; and 2) teach the basic concepts of statistics to students and practitioners with low to moderate mathematics skills. Their increasing popularity makes the lessons learned over the past 26 years of research on the subject more important than ever.
Key words: Data Visualization, Dynamic Graphics, Statistical Graphics.
Este artículo revisa brevemente la historia de las gráficas dinámicas interactivas en estadística, introduce un ejemplo y muestra del estudio actual del arte y las tendencias hacia el futuro. La conclusión general es que las gráficas dinámicas interactivas para la estadística son más populares que nunca y se han desplazado del computador a la Internet. Su importancia en ascenso se debe a que: 1) brindan a los no expertos en estadística los medios para llevar a cabo análisis; 2) enseñan los caminos básicos a estudiantes y practicantes con habilidades bajas o moderadas en matemáticas. Su popularidad hace que las lecciones aprendidas sobre los últimos 26 años sean más importantes que nunca.
Palabras clave: gráficas dinámicas, gráficas estadísticas, visualización.
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References
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Este artículo se puede citar en LaTeX utilizando la siguiente referencia bibliográfica de BibTeX:
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AUTHOR = {Valero-Mora, Pedro and Ledesma, Rubén},
TITLE = {{Dynamic-Interactive Graphics for Statistics (26 Years Later)}},
JOURNAL = {Revista Colombiana de Estadística},
YEAR = {2014},
volume = {37},
number = {2},
pages = {247-260}
}
Referencias
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CrossRef Cited-by
1. David A. Ellis, Hannah L. Merdian. (2015). Thinking Outside the Box: Developing Dynamic Data Visualizations for Psychology with Shiny. Frontiers in Psychology, 6 https://doi.org/10.3389/fpsyg.2015.01782.
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