Sobre o fragmento romântico no ensaio de Adorno: escritas para o pensamento em aberto
Writings of open thought: from the romantic fragment in Adorno’s essay
Sobre el fragmento romántico en el ensayo de Adorno: escritos para el pensamiento abierto
DOI:
https://doi.org/10.15446/lthc.v27n1.116802Keywords:
ensaio, fragmento romântico, Theodor Adorno, Walter Benjamin. (pt)Essay, romantic fragment, Theodor Adorno, Walter Benjamin. (en)
ensayo, fragmento romántico, Theodor Adorno, Walter Benjamin. (es)
Additional Files
O objetivo deste trabalho é observar o papel do fragmento romântico para a concepção de ensaio apresentada por Theodor Adorno em seu texto produzido entre 1954 e 1958, publicado como prefácio de Notas de Literatura: “O ensaio como forma”. Faremos isso trazendo à tona o contexto no qual se dá a elaboração da noção de ensaio em Adorno e, depois, pensando o momento que a relação entre ensaio e fragmento é textualmente colocada pelo filósofo, ou seja, quando há a exposição das críticas às regras que compõem o método de Descartes, especialmente às terceira e quarta regras. Consideraremos o diálogo do pensador com Walter Benjamin.
The objective of this work is to observe the role of the romantic fragment in the conception of the essay presented by Theodor Adorno in his text produced between 1954 and 1958, published as a preface to Notes on Literature: “The Essay as Form”. We will do this by bringing to light the context in which Adorno's notion of the essay is developed and then examining the moment when the relationship between the essay and the fragment is textually established by the philosopher, that is, when the critiques of the rules that comprise Descartes' method, especially the third and fourth rules, are presented. We will also consider Adorno's dialogue with Walter Benjamin.
El objetivo de este trabajo es observar el papel del fragmento romántico para la concepción del ensayo presentada por Theodor Adorno en su texto producido entre 1954 y 1958, publicado como prefacio de Notas de literatura: “El ensayo como forma”. Para ello, abordaremos el contexto en el que se elabora la noción de ensayo en Adorno y, posteriormente, reflexionaremos sobre el momento en que la relación entre ensayo y fragmento es textualizada por el filósofo, es decir, cuando se exponen las críticas a las reglas que componen el método de Descartes, especialmente la tercera y cuarta reglas. Consideraremos el diálogo del pensador con Walter Benjamin.
References
Adorno, Theodor. Correspondência Adorno-Benjamin 1928-1940. São Paulo, Unesp, 2012.
Adorno, Theodor. “O ensaio como forma”. Notas de literatura I. São Paulo, Duas Cidades/Editora 34, 2008.
Benjamin, Walter. “Que é o teatro épico”. Obras escolhidas. Magia e técnica, arte e política. São Paulo, Editora Brasiliense, 2008.
Benjamin, Walter. Origem do drama barroco alemão. São Paulo, Editora Brasiliense, 1984. Impresso.
Burke, Peter. “Montaigne and the idea of essai”. Fundación Juan March. Web. 20 de junho de 2020.
Descartes, René. Discurso do método. São Paulo, Martins Fontes, 2009. Impresso.
Duarte, Pedro. Estio do Tempo: Romantismo e estética moderna. Rio de Janeiro, Zahar, 2011.
Gatti, Luciano. Constelações: crítica e verdade em Benjamin e Adorno. São Paulo, Loyola, 2009.
Lacoue - Labarte, Philippe e Jean-Luc Nancy. El absolute literario: Teoría de la literatura del romanticismo alemán. Buenos Aires, Eterna Cadencia Editora, 2012. Impresso.
Montaigne, Michel de. Ensaios. São Paulo, Editora 34, 2016.
Montaigne, Michel de. Oeuvres Complètes. Paris, Éditions Gallimard, 1962. Impresso.
Nobre, Marcus. A dialética negativa de Theodor W. Adorno. São Paulo, Iluminuras, 1998.
How to Cite
APA
ACM
ACS
ABNT
Chicago
Harvard
IEEE
MLA
Turabian
Vancouver
Download Citation
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The journal is published in open access, in its online version, under a Creative Commons license of "attribution, non-commercial, no derivatives", (BY-NC-ND), through an Open Journal Systems platform at: www.literaturathc.unal.edu.co. Self-archiving is allowed, in the editor’s version, from personal webpages or from institutional or thematic open access repositories. However, we also suggest to link or to provide the doi (digital object identifier) to every work published in the journal. The journal can be considered as a “blue” publication, according to the Sherpa Romeo classification.
For readers who so prefer, the journal publishes a printed version that is available by subscription (revliter_fchbog@unal.edu.co).