Entre mundos y fuera de lugar. El pensamiento de Montserrat Ordóñez
Keywords:
Montserrat Ordóñez, crítica literaria, crítica feminista, canon (es)Downloads
La obra de Montserrat Ordóñez (1941-2001) es fundamental en la crítica colombiana de finales del siglo XX. Ordóñez amplió el canon literario al destacar a escritoras como Elisa Mújica y Soledad Acosta, y releyó obras canónicas para revisar en ellas la representación de la mujer. Reflexionó sobre el oficio del crítico, consciente de sus influencias y su lugar de enunciación. Con trabajos como la recopilación de la crítica de La vorágine, examinó los procesos de canonización de un texto y reexaminó cómo ha sido leído, pues para ella los valores son contingentes y las lecturas están situadas en la historia. En sus textos fragmentados, buscó una voz que reconciliara la escritura crítica y la literaria.
How to Cite
APA
ACM
ACS
ABNT
Chicago
Harvard
IEEE
MLA
Turabian
Vancouver
Download Citation
Article abstract page views
Downloads
License
Copyright (c) 2007 Literatura: teoría, historia, crítica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The journal is published in open access, in its online version, under a Creative Commons license of "attribution, non-commercial, no derivatives", (BY-NC-ND), through an Open Journal Systems platform at: www.literaturathc.unal.edu.co. Self-archiving is allowed, in the editor’s version, from personal webpages or from institutional or thematic open access repositories. However, we also suggest to link or to provide the doi (digital object identifier) to every work published in the journal. The journal can be considered as a “blue” publication, according to the Sherpa Romeo classification.
For readers who so prefer, the journal publishes a printed version that is available by subscription (revliter_fchbog@unal.edu.co).