FORMACIÓN EN NANOTECNOLOGÍA PARA LA EDUCACIÓN SECUNDARIA: ACCIONES Y PERSPECTIVAS DEL PROYECTO LIFENANO-IFSP
TRAINING IN NANOTECHNOLOGY FOR BASIC EDUCATION: ACTIONS AND PERSPECTIVES OF THE LIFENANO-IFSP PROJECT
Keywords:
Nanociencia y Nanotecnología, Interdisciplinaridad, Formación de Profesores. (es)Nanoscience and Nanotechnology, Interdisciplinary, Teachers training. (en)
Downloads
En el medio de los desafíos e iniciativas encaminadas para mejorar la enseñanza en diversas áreas del conocimiento en la educación básica, está el perfeccionamiento de la formación docente. Esto viene siendo debatido tanto por el gobierno federal brasileño como por la comunidad académica. Los enfoques metodológicos innovadores orientados a temas de ciencia contemporáneos y las propuestas para la introducción sistemática de conceptos de nanociencia y nanotecnología son aún muy incipientes. Esa situación no se limita a Brasil; se presenta también en otros países iberoamericanos. En este panorama es necesario el uso de estrategias colaborativas con el fin de establecer acciones de difusión y formación en nano-ciencia y nanotecnología. En este trabajo se presentan acciones y perspectivas de un laboratorio para capacitación inter-disciplinar de educadores en nanociencia y nanotecnología en el interior del estado de São Paulo, en Brasil. También se muestra como el laboratorio interactúa con un programa de becas de iniciación a la enseñanza financiado por el gobierno federal brasileño. Finalmente, se discuten las motivaciones de los estudiantes participantes y las potenciales contribuciones del laboratorio para una red internacional orientada a la difusión y a la capacitación en nanociencia y nanotecnología.
Among the challenges and initiatives aiming the improvement of teaching in several areas of knowledge in basic education, the enhancement of the formation of teachers plays a key role. Both the Brazilian government and the academic community have debated about this. Innovative methodological approaches devoted to contemporary topics of science are still incipient. This occurs in Brazil as well as in other Iberian American countries. In these conditions, the use of collaborative strategies is necessary towards the diffusion and the education in nanoscience and nanotechnology. This work presents actions and perspectives of the laboratory for the interdisciplinary formation of teachers in nanoscience and nanotechnology in the countryside of the State of São Paulo, in Brazil. It has been shown how this laboratory interacts with an institutional program of fellowships for teaching apprenticeship that is supported by the Brazilian Federal Government. Finally, the motivations of the participating students and the contributions of the laboratory to an international network devoted to the diffusion and education in nanoscience and nanotechnology are discussed.
How to Cite
APA
ACM
ACS
ABNT
Chicago
Harvard
IEEE
MLA
Turabian
Vancouver
Download Citation
Article abstract page views
Downloads
License
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
a. The authors will retain their copyright and will guarantee the publication of the first publication of their work, which will be subject to the Attribution-SinDerivar 4.0 International Creative Commons Attribution License that permits redistribution, commercial or non-commercial, As long as the Work circulates intact and unchanged, where it indicates its author and its first publication in this magazine.
b. Authors are encouraged to disseminate their work through the Internet (eg in institutional telematic files or on their website) before and during the sending process, which can produce interesting exchanges and increase appointments of the published work.