Published

2018-01-01

El enfoque de redes en economía y sociología

The network approach in economics and sociology

A abordagem de redes em economia e sociologia

DOI:

https://doi.org/10.15446/cuad.econ.v37n73.54955

Keywords:

teoría económica, teoría sociológica, enfoque de redes, convergencia teórica (es)
Economic theory, sociological theory, network approach, theoretical convergence (en)
teoria econômica, teoria sociológica, abordagem de redes, convergência teórica (pt)

Authors

  • Sagar Hernández Chuliá Universidad Autónoma de Madrid

El objetivo de este artículo consiste en demostrar la fundamental concordancia existente entre las aportaciones teóricas procedentes de los economistas y sociólogos adscritos al enfoque de redes. Con tal propósito, se agruparon dichas afinidades en torno a seis categorías principales: teleología, epistemología, metodología, agente individual, organizaciones e instituciones. A la vista de los resultados, se concluye que, si bien estas contribuciones presentan un perfil teórico muy similar, también es posible identificar cierta discrepancia con respecto a la taxonomía mercados-redes-jerarquías.

The objective of this research is to demonstrate the fundamental agreement between economists and sociologists’ theoretical contributions related to the net-work approach. In order to do so, contributions were grouped into six main categories: teleology, epistemology, methodology, individual agents, organizations, and institutions. Based on the results, it was concluded that, while these contributions have a very similar theoretical profile, it is possible to identify some discrepancies regarding the markets-networks-hierarchies taxonomy.

O objetivo deste artigo consiste em demonstrar a concordância fundamental existente entre as contribuições teóricas procedentes dos economistas e sociólogos adstritos à abordagem de redes. Com esse propósito, reuniram-se essas concordâncias em torno das seis categorias principais: teleologia, epistemologia, metodologia, agente individual, organizações e instituições. Na presença dos resultados, conclui-se que, bem como essas contribuições apresentam um perfil teórico muito similar, também é possível identificar certa discrepância em relação com a taxonomia mercados-redes-hierarquias.

References

Alderete, V., & Bacic, M. (2012). The impact of inter-firm networks on regional development: The case of Mendoza’s wine cluster. Lecturas de Economía, 76, 177-213.

Beaman, L., & Magruder, J. (2012). Who gets the job referral? Evidence from a social networks experiment. The American Economic Review, 102(7), 3574-3593.

Berkowitz, S. D. (2013). An introduction to structural analysis: The network approach to social research. Filadelfia: Elsevier.

Burt, R. S. (1982). Toward a structural theory of action. Nueva York: Academic Press.

Burt, R. S. (1992). The social structure of competition. En N. Nohira, & R. G. Eccles (eds.), Networks and organizations (pp. 57-91). Boston: Harvard Business School Press.

Burt, R. S. (1997). The contingent value of social capital. Administrative Science Quarterly, 42(2), 339-365.

Burt, R. S. (2000). The network structure of social capital. Research in Organizational Behavior, 22, 345-423.

Burt, R. S. (2001). Structural holes versus network closure as social capital. En N. Lin, K. S. Cook, & R. S. Burt (eds.), Social capital: Theory and research (pp. 31-56). Nueva Jersey: Transaction Publishers.

Burt, R. S. (2004). Structural holes and good ideas. American Journal of Sociology, 110(2), 349-399.

Callon, M. (1998). Introduction: the embeddedness of economic markets in economics. The Sociological Review, 46(S1), 1-57.

Calvó-Armengol, A. (2004). Job contact networks. Journal of Economic Theory, 115, 191-206.

Dutta, B., & M. O. Jackson. (2001). On the formation of networks and groups. Heidelberg: Springer Verlag. Recuperado de http://web.stanford.edu/~jacksonm/netintro.pdf

Ferre, Z. (2011). Capital social y redes. Evidencia uruguaya del apoyo inter-hogares. Cuadernos de Economía, 30(54), 171-192.

. Fligstein, N., & Dauter, L. (2007). The sociology of markets. Annu. Rev. Sociol., 33, 105-128.

González, R., & García, F. E. (2011). La creación de redes de cooperación entre empresarias rurales a través de las TIC: el caso de la plataforma ARTEMUR (España). Sociedad y Economía, 21, 149-168.

Granovetter, M. S. (1973). The strength of weak ties. American Journal of Sociology , 78(6), 1360-1380.

Granovetter, M. S. (1985). Economic action and social structure: The problem of embeddedness. American Journal of Sociology , 91(3), 481-510.

Granovetter, M. S. (1995). Getting a job: A study of contacts and careers. Chicago: University of Chicago Press.

Granovetter, M. S. (2005). The impact of social structure on economic outcomes. Journal of Economic Perspectives, 19(1), 33-50.

Habermas, J. (1997). Conocimiento e Interés. En M. Jiménez (ed.), Jürgen Habermas. Conocimiento e Interés. Edmund Husserl. La Filosofía en la Crisis de la Humanidad Europea (pp. 33-47). Valencia: Uníversitat de Valencia.

Hayek, F. A. (1948). Individualism: True and false. En Individualism and economic order (pp. 1-32). Chicago: The University of Chicago Press.

Jackson, M. O. (2008). Social and Economic Networks. Princeton: Princeton University Press. Recuperado de http://web.stanford.edu/~jacksonm/netbook.pdf

Jackson, M. O. (2010). Social and Economic Networks . Princeton: Princeton University Press.

Jackson, M. O., & Wolinsky, A. (1996). A strategic model of Social and Economic Networks . Journal of Economic Theory , 71(1), 44-74.

Kirman, A. (2001). Market Organisation and Individual Behaviour: Evidence from Fish Markets. En Rauch, J. E. & A. Casella (eds.), Networks and markets (pp. 196-210). Nueva York: Russell Sage Foundation.

Rauch, J. E. (1993). Productivity gains from geographic concentration of human capital: evidence from the cities. Journal of Urban Economics, 34(3), 380-400.

Rauch, J. E. (1999). Networks versus markets in international trade. Journal of International Economics, 48(1), 7-35.

Rauch, J. E. (2001). Business and social networks in international trade. Journal of Economic Literature, 39, 1177-1203.

Rauch, J. E. (2010). Does network theory connect to the rest of us? A review of Matthew O. Jackson’s Social and Economic Networks . Journal of Economic Literature , 48(4), 980-986.

Rauch, J. E., & Hamilton, G. G. (2001). Networks and Markets: Concepts for Bridging Disciplines. En J. E. Rauch, & A. Casella (eds.), Networks and markets (pp. 1-29). Nueva York: Russell Sage Foundation .

Sáenz, E. (2011). Entre Carlos Lehder y los vaqueros de la cocaína. La consolidación de las redes de narcotraficantes colombianos en Miami en los años 70. Cuadernos de Economía , 30(54), 105-126.

Searle, J. R. (1997). La construcción de la realidad social. Barcelona: Paidós.

Zelizer, V. A. (1978). Human values and the market: The case of life insurance and death in 19th-century America. American Journal of Sociology , 591-610.

Zuckerman, E. W. (2003). On Networks and markets by Rauch and Casella (eds.). Journal of Economic Literature, 41(2), 545-565.

How to Cite

APA

Hernández Chuliá, S. (2018). El enfoque de redes en economía y sociología. Cuadernos de Economía, 37(73), 1–23. https://doi.org/10.15446/cuad.econ.v37n73.54955

ACM

[1]
Hernández Chuliá, S. 2018. El enfoque de redes en economía y sociología. Cuadernos de Economía. 37, 73 (Jan. 2018), 1–23. DOI:https://doi.org/10.15446/cuad.econ.v37n73.54955.

ACS

(1)
Hernández Chuliá, S. El enfoque de redes en economía y sociología. Cuad. econ 2018, 37, 1-23.

ABNT

HERNÁNDEZ CHULIÁ, S. El enfoque de redes en economía y sociología. Cuadernos de Economía, [S. l.], v. 37, n. 73, p. 1–23, 2018. DOI: 10.15446/cuad.econ.v37n73.54955. Disponível em: https://revistas.unal.edu.co/index.php/ceconomia/article/view/54955. Acesso em: 17 jul. 2024.

Chicago

Hernández Chuliá, Sagar. 2018. “El enfoque de redes en economía y sociología”. Cuadernos De Economía 37 (73):1-23. https://doi.org/10.15446/cuad.econ.v37n73.54955.

Harvard

Hernández Chuliá, S. (2018) “El enfoque de redes en economía y sociología”, Cuadernos de Economía, 37(73), pp. 1–23. doi: 10.15446/cuad.econ.v37n73.54955.

IEEE

[1]
S. Hernández Chuliá, “El enfoque de redes en economía y sociología”, Cuad. econ, vol. 37, no. 73, pp. 1–23, Jan. 2018.

MLA

Hernández Chuliá, S. “El enfoque de redes en economía y sociología”. Cuadernos de Economía, vol. 37, no. 73, Jan. 2018, pp. 1-23, doi:10.15446/cuad.econ.v37n73.54955.

Turabian

Hernández Chuliá, Sagar. “El enfoque de redes en economía y sociología”. Cuadernos de Economía 37, no. 73 (January 1, 2018): 1–23. Accessed July 17, 2024. https://revistas.unal.edu.co/index.php/ceconomia/article/view/54955.

Vancouver

1.
Hernández Chuliá S. El enfoque de redes en economía y sociología. Cuad. econ [Internet]. 2018 Jan. 1 [cited 2024 Jul. 17];37(73):1-23. Available from: https://revistas.unal.edu.co/index.php/ceconomia/article/view/54955

Download Citation

CrossRef Cited-by

CrossRef citations0

Dimensions

PlumX

Article abstract page views

1460

Downloads

Download data is not yet available.