Un lienzo, una época: Las lanzas o La rendición de Breda de Diego Velázquez
One Canvas, one Age: The Spears or The Surrender of Breda by Diego Velázquez
DOI:
https://doi.org/10.15446/ensayos.v25n40.110361Keywords:
Breda, Velázquez, Ambrosio Spínola, Felipe IV, Casa de Austria (es)Breda, Velázquez, Ambrosio Spínola, Felipe IV, House of Austria (en)
Downloads
Tras la apertura del Museo Nacional del Prado en el siglo XIX, la pintura de Velázquez, a partir de su reconocimiento masivo, ha suscitado una amplia admiración entre los artistas, aficionados y estudiosos. El objetivo principal de este artículo es presentar un nuevo y breve acercamiento a través del análisis de varias de las posibles fuentes artísticas más reconocidas, que pudieron servir de referencias determinantes en la creación de una de las obras más representativas de la pintura española del Siglo de Oro: La rendición de Breda.
Due to its massive recognition after the opening of the Museo Nacional del Prado in the 19th century,
Velázquez’s paintings had aroused wide admiration among artists, fans and scholars. The main objective of this article is to present briefly a new and approach through the analysis of several of the most recognized possible artistic sources, which could serve as determining references in the creation of one of the most representative works of Spanish painting of the Century of Gold: La rendición de Breda (The Surrender of Breda).
References
Jonathan Brown and J. H. Elliott, A Palace for a King, New Haven: Yale University Press, 1986, p. 236.
Bonaventura Bassegoda i Hugas, El arte de la pintura de Francisco Pacheco; estudio de sus fuentes teóricas e iconográficas y edición crítica, Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona, 1989, p. 434.
Francisco Calvo Serraller Et. Alt., Velázquez, Barcelona: Galaxia Gutenberg, S.A., 1999, p. 125.
Carl Justi, Velázquez y su siglo, Madrid: ESPASA-CALPE, S.A., 1953, p. 361.
José Antonio Maravall, La cultura del barroco, Barcelona: Ariel, 1983, p. 11.
Werner Hager, Velázquez: La rendición de Breda, Madrid: Alianza Editorial, 1981, pp. 11-12.
How to Cite
APA
ACM
ACS
ABNT
Chicago
Harvard
IEEE
MLA
Turabian
Vancouver
Download Citation
License
Copyright (c) 2023 Ensayos: Historia y Teoría del Arte

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Ensayos: Historia y Teoría del Arte is a journal under the policy of Open Access, under the principle that making research available to the public for free encourages a better exchange of global knowledge. This means that anybody can access the articles published in the journal.
All of the contents are under a License Attribution 4.0 International (CC BY 4.0