Aspectos socioculturales de la llegada del rock and roll a Recife (Brasil) en los años cincuenta
Sociocultural aspects of the arrival of rock and roll in Recife (Brazil) in the 1950s.
Keywords:
Rock and roll, Recife, Brasil, música popular. (es)Rock and roll, Recife, Brazil, popular music. (en)
Downloads
La llegada del rock and roll a Recife (Brasil) está enmarcado en un contexto donde se destaca la gran presencia del cine que abrió las puertas al nuevo género musical y sirvió de método efectivo para su divulgación en los clubes de la ciudad. También sirvió de banda sonora a las amplias discusiones en los periódicos sobre este estilo musical y su relación con el comportamiento de una juventud que consideraban ‘desvíada’. Este trabajo intenta caracterizar los aspectos socioculturales de este proceso mediante entrevistas semi-estructuradas y una investigación documental en tres periódicos locales de gran circulación del período de 1955-59 en el Archivo Público de Pernambuco.
The arrival of rock and roll to Recife (Brazil) is framed in a context that highlights cinema that opened the doors to the new musical genre and worked as an effective means of propagation in the city clubs. It also served as soundtrack to dense newspaper discussions about it and its relation to the behavior of a youth that was considered ‘deviated’. This article intends to characterize the sociocultural aspects of this process using semi-structured interviews and documentary research on three local major circulation newspapers from 1955-59 in the Public Archive of Pernambuco.
How to Cite
APA
ACM
ACS
ABNT
Chicago
Harvard
IEEE
MLA
Turabian
Vancouver
Download Citation
Article abstract page views
Downloads
License
Copyright (c) 2018 Ensayos: Historia y Teoría del Arte
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Ensayos: Historia y Teoría del Arte is a journal under the policy of Open Access, under the principle that making research available to the public for free encourages a better exchange of global knowledge. This means that anybody can access the articles published in the journal.
All of the contents are under a License Attribution 4.0 International (CC BY 4.0