Violencia ritual en la obra Caudillo con bebé del artista colombiano Rosemberg Sandoval
Ritual violence in Caudillo con bebé by Rosemberg Sandoval
DOI:
https://doi.org/10.15446/ensayos.v23n37.89985Keywords:
arte contemporáneo, ritual, violencia, infancia, sacrificio. (es)contemporary art, ritual, violence, childhood, sacrifice (en)
Downloads
Este análisis de la obra Caudillo con bebé 2000-2007 del artista colombiano Rosemberg Sandoval parte de la consideración de la repetición de patrones poéticos que se dan en la obra de arte y el concepto de sacrificio desde diversas líneas de pensamiento, que genera una conexión entre la violencia ritual ejercida en la infancia, por ejemplo en el ritual de Capacocha, con la violencia ejercida sobre la infancia en la actualidad.
This analysis of the work Caudillo con bebe 2000-2007 by Colombian artist Rosemberg Sandoval articulates on the repetition of poetic patterns appearing in artworks and the concept of sacrifice seen from different lines of thought,
generating connections between ritual violence exercised on children, for example in the Capacocha ritual with present violence also exercised on children.
References
Guillermo Bonfil, “Nuestro Patrimonio Cultural: un Laberinto de Significados” en Revista Mexicana de Estudios Antropológicos, XLV-XLVI (1999-2000),Ciudad de México: Sociedad Mexicana de Antropología, pp. 16- 39.
Rosemberg Sandoval, Acciones políticas, Bogotá: Galería Casas Riegner, 2008. Disponible en: https://www.rosembergsandoval.com/acciones%20politicas_texto.htm Consultado 16 de mayo de 2009.
Rosemberg Sandoval, Rosemberg Sandoval website, Colombia: Rosemberg Sandoval, 2014, en http://rosembergsandoval.com/ Consultado el 9 de septiembre de 2016
Walter Burkert, René Girard y Jonathan Smith, Violent origins: Ritual killing and cultural formation, Standford, California: Stanford University press, 1987.
Annette Schroedl, “La Capacocha como ritual político. Negociaciones en torno al poder entre Cuzco y los curacas”, en Bulletin de l’Institut Français d’Études Andines, 37 (2008), Lima: Instituto Francés de Estudios Andinos, pp. 19-27.
Bernard Baudouin, Los Incas: los adoradores del dios sol, Barcelona: Editorial De Vecchi, 2001, p. 124.
Eduardo Bustelo Graffigna, “Infancia en Indefensión”, Salud Colectiva, 1, 3 (2005), p. 256.
Nancy Scheper-Hughes, La muerte sin llanto: violencia y vida cotidiana en Brasil, Barcelona: Ariel, 1997, p. 268.
Santiago Alba Rico, Leer con niños, Barcelona: Caballo de Troya, 2013.
Erich Fromm, ¿Tener o ser?, Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 1978, p. 57.
How to Cite
APA
ACM
ACS
ABNT
Chicago
Harvard
IEEE
MLA
Turabian
Vancouver
Download Citation
License
Copyright (c) 2020 Ensayos: Historia y Teoría del Arte
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Ensayos: Historia y Teoría del Arte is a journal under the policy of Open Access, under the principle that making research available to the public for free encourages a better exchange of global knowledge. This means that anybody can access the articles published in the journal.
All of the contents are under a License Attribution 4.0 International (CC BY 4.0