Una visión retrospectiva a los siete años de la revista
Nuestra revista nació oficialmente en el año 2017, después de mucho esfuerzo y
cuando una gran cantidad de revistas
cerraban. Como cuando Leo Burnett iniciaba su agencia, regalando manzanas en
plena recesión económica, Actio veía la
luz en un momento de oscuridad para las revistas seriadas del país. Cabe
entonces la pregunta, ¿dónde estamos y
hacia dónde nos proyectamos? Para conmemorar esta primera etapa elaboramos un
video que recoge las voces y miradas
de quienes hemos participado en el liderazgo de este proceso, el cual invitamos
a ver y escuchar aquí:
En sus primeros cuatro años, la revista se alojó en la página web del Instituto
de Investigaciones Tecnológicas de la
Facultad de Artes, en donde se publicaron los primeros cuatro números. La
página fue diseñada con dos palabras
clave: usabilidad e identidad. Por un lado, su diseño favorecía la lectura en
dispositivos más pequeños (celulares,
tabletas), haciendo la experiencia de uso mucho más eficiente y placentera. Por
el otro lado, con cada número
cambiaba la imagen general del sitio, manteniendo los elementos identificadores
de la revista, pero renovando el
diseño de la barra superior y lateral de la misma, generados mediante códigos de
programación que dieron origen al
diseño de cada una de las portadas (ver figura 1).
Figura 1. Captura de pantalla del primer sitio donde estuvo
alojada la revista (2017 a 2020), en el sitio del
Instituto de Investigaciones Tecnológicas de la Facultad de Artes. Esta captura
corresponde al momento de
lanzamiento del número 4, por lo que el diseño del banner superior y la franja
lateral corresponden al diseño
del ícono del número 4.
Desde el número 2 abrimos nuestro canal de Youtube para alojar los videos
asociados a la revista. Este paso fue muy
importante para cumplir con una de las premisas del proyecto: lograr un espacio
de difusión de conocimiento que se
leyera, se viera y se oyera.
En el 2021 logramos pasar al Portal de Revistas de la Universidad Nacional de
Colombia, con lo cual dimos un salto
significativo hacia la visibilización de la revista. Dicho cambio implicó
negociar, en términos de diseño, entre la
libertad creativa que teníamos en el sitio original y las posibilidades que nos
ofrecía la nueva plataforma,
perdiendo usabilidad1, pero
ganando
visibilidad (ver figura 2).
Figura 2. Captura de pantalla del sitio web actual de la
revista, en el
Portal de Revistas de la Universidad
Nacional de Colombia.
Otro cambio significativo fue el pasar de la edición de un número anual, a la
producción de dos números por año, por
lo que al cierre de este número contamos con diez ejemplares, con 96 documentos
publicados (entre artículos,
videoensayos, reseñas y traducciones) gracias a la contribución de 132 autores
de quince países, así como el
invisible pero increíblemente valioso aporte de casi 200 pares revisores. Con 42
contribuciones del área de diseño,
30 del área de comunicación visual, diecinueve de artes fílmicas y cuatro
interdisciplinares, donde se abordan temas
locales y globales y cuya lectura entrelaza América Latina, Norteamérica,
Europa, Asia y África. Estos primeros
siete años de Actio son un claro reflejo de la naturaleza variopinta,
pluricultural e inclusiva de la revista.
Figura 3. Portadas de los primeros diez números de la revista
(2017 a
2023), alojadas en el Portal de
Revistas de la Universidad Nacional de Colombia.
Artículos en este número
Una popular serie animada para adultos ofrece un interesante marco para explorar
la relación entre la producción
audiovisual y la salud mental. En una aventurada hipótesis, una tesis de
maestría en estudios culturales da pie a
este texto donde se conecta la salud mental de las mujeres que intervinieron en
la serie animada «Bojack Horseman» y
la naturaleza específica de los contenidos de la misma. Según se sugiere, los
personajes femeninos de la serie
guardan relación con algunas mujeres que trabajaban en roles de dirección,
producción o ilustración; es decir, estas
mujeres del equipo de trabajo de la serie de la plataforma Netflix influyeron en
las historias y estética de la
serie con sus propias vivencias. A manera de apoyo, se dan tres historias de
vida de creativas de la serie. De esta
manera, la creación conectada directamente con situaciones personales se ve con
una óptica terapeútica que de alguna
manera cuestiona los prejuicios existentes que tienen un evidente sesgo de
género en lo que respecta a la salud
mental.
Desde un enfoque interdisciplinar y sostenible que involucra la comunicación
empresarial de intangibles, tres
investigadoras europeas, logran darle coherencia a un texto crítico singular y
provechoso para la reflexión; se
trata de Investigar y comunicar lo (in)útil: los intangibles en el contexto
de la sostenibilidad centrada en el
ser humano. Daniela Musicco Nombela, Nada Pahor de Marchi y María Joa
Silveira, proponen la hipótesis que
contrapone la sociedad útil y la sociedad sostenible. Desarrollan su propuesta
usando la terminología propia de la
comunicación de empresa, algunas técnicas y procedimientos tato específicos y
como combinados, con el objetivo de
encontrar eficacia en la transferencia de conocimiento significativo de la
vida
humana, de hacerlo sostenible ante
la amenaza de lo humano en la era industrial útil y utilitaria. Las autoras
lanzan su proclama de que la
sostenibilidad a la luz de la vida humana, requiere urgentemente evitar las
metodologías de investigación
reduccionistas y subyugadas a la economía puramente cuantitativa.
El artículo de Andrea Carolina Camacho Yáñez, Mapa-escaneo matriz
simbólica
de aprendices de audiovisuales y
multimedia, magister en Diseño y Creación Interactiva de la Universidad
de Caldas, insiste en que no hay
diseño si no hay creación, entendida esta como un proceso que va de la idea al
acto creativo en donde la imagen y la
memoria consolidan la obra audiovisual multimedia. Partiendo de un estudio
realizado con los aprendices de
programas técnicos y tecnológicos de la línea audiovisual y multimedia del SENA,
cartografía y diseña una matriz
simbólica, en donde se determinan ritos, cronotopos, huellas nemotécnicas de
cada individuo, determinando el estado
en el que se encuentra la relación imagen-memoria, puesto que, para la autora,
es una forma eficaz para desmarcarse
del exceso de información y de los niveles de afección saturados.
En la actual investigación escolar y universitaria, se reconoce y difunde el
enfoque interdisciplinario que involucra
la narrativa, más allá del género literario donde tiene un indudable prestigio.
La narrativa es una teoría y
metodología de investigación con importantes hallazgos y de suma importancia por
sus diversos usos y estrategias de
investigación que renuevan la forma perceptiva e imaginativa de acercarse al
estudio de los complejos fenómenos de
la realidad social, entre ellos el educativo. Diego Mauricio Barrera Quiroga,
doctor en Lenguaje y Cultura de la
Universidad Pedagógica y Tocológica de Tunja-UPTC, nos da a conocer una síntesis
de su tesis doctoral, bajo el
título de Narrativa y relato pedagógico. Usando un procedimiento
narrativo combinado entre etnografía,
memoria, crónica y autoetnografía, el autor nos acerca de manera analítica e
interpretativa de los registros y la
experiencias de cuatro profesores que han vivido el conflicto armado en la zona
del Caquetá, Colombia. En el centro
de este artículo está la profesora Betty, como ejemplo de análisis narrativo
interaccional, como lo denomina. El
texto deja entrever un ejercicio concentrado y un importante aporte pedagógico
sobre como las narrativas y su
producción de enunciados aportan conocimiento y emocionalidad, diferenciando la
narrativa del relato expresa la
fuerza simbólica de la experiencia de los sujetos que vivieron el conflicto y lo
asumieron con capacidad, voluntad e
inteligencia.
Por usabilidad se entiende el grado de eficiencia,
eficacia y
satisfacción
del usuario en su interacción con el sitio web. El primer sitio de la revista
fue
concebido para leerse en el
dispositivo más pequeño, es decir, en un celular, facilitándose especialmente la
lectura de los artículos mediante
el cambio de tamaño de la letra y la visualización del artículo en toda la
pantalla.
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Editorial
Actio: a retrospective appraisal after seven years
Our journal was officially born in 2017, after many efforts and at a time
when
many publications were closing. When
Leo Burnett was launching his company, giving away apples during the
economic
recession, Actio came into
the light in a moment of darkness for serial publications in the country.
Hence
the question, Where are we now, and
where are we heading? To commemorate this first stage, we made a video with
the
voices and outlooks of those of us
who have participated in leading this process, which we invite you to see
here:
During its first four years, the journal was hosted by the Faculty of Art’s
Instituto de Investigaciones
Tecnológicas, where the first four numbers were published. The page’s design
included two key words: usability and
identity. On the one hand, its design favored reading in smaller devices
(cell
phones, tablets), making the user’s
experience more efficient and pleasant. On the other hand, each number
changed
the site’s general image, preserving
the journal’s identifying elements; the upper and side banners were
redesigned,
generated though programming codes
that resulted in each cover design. (Figure 1).
Figure 1. Screenshotof the first site where the journal was
hosted (2017 a 2020), at the Faculty of Arts’
Instituto de Investigaciones Tecnológicas. This screen registers the
journal’s
fourth edition, so that the upper
and side banners correspond to Actio 4 icon design.
From number 2 on, we opened our YouTube channel to host the videos associated
with the journal. This was a very
important step to comply with one of the project’s premises: to obtain a
space
for content publication that could be
read, seen, and heard.
In 2021, we moved to the Universidad Nacional de Colombia’s Journals Web
Site, a
significant step towards visibility.
This change involved negotiating, in terms of design, between the creative
freedom we enjoyed at the original site
and the possibilities afforded by the new platform. Finally, we lost
usability1, but gained
visibility (Figure 2).
Figure 2. Screenshotof the present Actio web site
at
the
Universidad Nacional de Colombia’s Journals
Web Site
Another significant change was producing two numbers instead of one every
year.
Therefore, we now have 10 published
numbers that feature 96 published documents including articles,
video-essays,
reviews, and translations. This was
possible thanks to the contributions by 132 authors from fifteen countries,
as
well the invisible but incredibly
valuable contribution of almost 200 peer reviewers. Regarding its subjects,
Actio includes 42 contributions
in the design area, 30 in visual communication, 19 in filmic arts, and 4
interdisciplinary works. Local and global
issues are covered, bringing together Latin America, North America, Europe,
Asia, and Africa. These first seven
years are a clear reflection of the journal’s diverse, multi- cultural and
inclusive character.
Figure 3. Covers for Actio’s first ten numbers (2017 to
2023),
hosted by
the Universidad Nacional de
Colombia’s Journals Web Site.
Articles in this number
A popular adult animated series offers an interesting framework for exploring
the
relationship between audiovisual
production and mental health. Starting from a bold hypothesis, a thesis for
the
Masters’ Degree in Cultural Studies
is the basis for this text, where the mental health of the women who
participated in the animated series Bojack
Horseman and the explicit nature of its contents are connected. It
is
suggested that the feminine
characters in the series are associated with some of the women working in
roles
of direction, production, or
illustration; that is, these women in the Netflix platform series working
team
influenced the stories and their
aesthetics by their own experiences. In support of the thesis, three life
stories from these professionals are
presented. In this way, the creation directly connected to personal
situations
is seen from a therapeutical
standpoint that, in some way, questions the existing prejudices showing an
evident gender bias regarding mental
health.
From an interdisciplinary and sustainable approach involving the
entrepreneurial
communication of intangibles, three
European researchers succeed in giving coherence to a singular critical text
useful for reflection: “Researching and
communicating the (un)useful: intangibles within the context of
sustainability
focused on the human being». Daniela
Musicco Nombela, Nada Pahor de Marchi, and María Joa Silveira offer a
hypothesis
that opposes a useful society to a
sustainable society. They develop their proposal using the entrepreneurial
communication terminology as well as some
specific and combined techniques and procedures, aiming at finding efficacy
in
the transfer of significant knowledge
about human life, to make it sustainable in the face of the Industrial Era’s
useful and utilitarian threat. The
authors hold that sustainability, in the light of human life, urgently
requires
avoiding reductionist research
methodologies dominated by a purely quantitative economy.
Andrea Carolina Camacho Yáñez, who holds a Masters’ Degree in Design and
Interactive Creation from the Universidad de
Caldas, in her article «Map-scanner symbolic matrix of audiovisual and
multimedia apprentices», insists that there
is no design without creation, understood as a process that moves from the
idea
to the creative act, where image and
memory consolidate the audiovisual multimedia. Starting from a survey
undertaken
with apprentices from the technical
and technological programs offered by SENA’s audiovisual and multimedia
area,
the author maps and designs a symbolic
matrix where each person’s rituals, chronotopics, and mnemotechnic traces
are
established. She thus determines the
state of the relationship image-memory because, for the author, this is an
efficient way of avoiding excess
information and the saturation of affection levels.
Finally, the present school and college research acknowledges and publicizes
the
interdisciplinary approach involving
narrative, beyond the literary genre, where it occupies a central place.
Narrative is a research theory and
methodology with important findings and of the utmost significance due to
its
various uses and strategies that renew
the perceptive and imaginative way of approaching the study of social
reality’s
complex phenomena, among them
education. Diego Mauricio Barrera Quiroga, Ph.D. in Language and Culture
from
the Universidad Pedagógica y
Tecnológica de Tunja (UPTC), offers a synthesis of his doctoral thesis under
the
title «Narrative and didactic
story». Using a combined narrative procedure, including ethnography, memory,
chronicle and self-ethnography, the
author brings us close, in an analytic and interpretative way, to the
registers
and experiences of four teachers who
have been affected by the armed conflict in the Caquetá region, in Colombia.
At
the center of this article is
teacher Betty, an example for what he calls the interactive narrative
analysis.
The text is a centered exercise and
an important didactic contribution on how narratives and the way they
produce
enunciations contribute to knowledge
and emotionality. The narrative is differentiated from the story that
expresses
the symbolic strength of the
experience lived by the individuals throughout the conflict and faced it
with
capabilities, will, and intelligence.
By usability we understand “the
degree of efficiency, efficacy and
users’ satisfaction in their interaction with the web site.” The first site for
the journal was conceived so that it
could be read in smaller devices, that is, cell phones, and therefore the change
in font size and visualizing the
article in full screen made reading particularly easy.
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Recibido: 11/03/2021; Aceptado:
15/03/2021; Publicado en línea: 24/04/2021
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Sin referencias
Cómo citar
APA
Lange-Morales, K., Goyes Narváez, J. C., Medina Cardona, L. F. y Caicedo Escobar, C. H. (2023). Editorial. ACTIO Journal of Technology in Design, Film Arts and Visual Communication, 7(2), 9–14. https://doi.org/10.15446/actio.v7n2.113050
ACM
[1]
Lange-Morales, K., Goyes Narváez, J.C., Medina Cardona, L.F. y Caicedo Escobar, C.H. 2023. Editorial. ACTIO Journal of Technology in Design, Film Arts and Visual Communication. 7, 2 (jul. 2023), 9–14. DOI:https://doi.org/10.15446/actio.v7n2.113050.
ACS
(1)
Lange-Morales, K.; Goyes Narváez, J. C.; Medina Cardona, L. F.; Caicedo Escobar, C. H. Editorial. ACTIO Journal2023, 7, 9-14.
ABNT
LANGE-MORALES, K.; GOYES NARVÁEZ, J. C.; MEDINA CARDONA, L. F.; CAICEDO ESCOBAR, C. H. Editorial. ACTIO Journal of Technology in Design, Film Arts and Visual Communication, [S. l.], v. 7, n. 2, p. 9–14, 2023. DOI: 10.15446/actio.v7n2.113050. Disponível em: https://revistas.unal.edu.co/index.php/actio/article/view/113050. Acesso em: 24 mar. 2025.
Chicago
Lange-Morales, Karen, Julio César Goyes Narváez, Luis Fernando Medina Cardona, y Carlos Hernán Caicedo Escobar. 2023. «Editorial». ACTIO Journal of Technology in Design, Film Arts and Visual Communication 7 (2):9-14. https://doi.org/10.15446/actio.v7n2.113050.
Harvard
Lange-Morales, K., Goyes Narváez, J. C., Medina Cardona, L. F. y Caicedo Escobar, C. H. (2023) «Editorial», ACTIO Journal of Technology in Design, Film Arts and Visual Communication, 7(2), pp. 9–14. doi: 10.15446/actio.v7n2.113050.
IEEE
[1]
K. Lange-Morales, J. C. Goyes Narváez, L. F. Medina Cardona, y C. H. Caicedo Escobar, «Editorial», ACTIO Journal, vol. 7, n.º 2, pp. 9–14, jul. 2023.
MLA
Lange-Morales, K., J. C. Goyes Narváez, L. F. Medina Cardona, y C. H. Caicedo Escobar. «Editorial». ACTIO Journal of Technology in Design, Film Arts and Visual Communication, vol. 7, n.º 2, julio de 2023, pp. 9-14, doi:10.15446/actio.v7n2.113050.
Turabian
Lange-Morales, Karen, Julio César Goyes Narváez, Luis Fernando Medina Cardona, y Carlos Hernán Caicedo Escobar. «Editorial». ACTIO Journal of Technology in Design, Film Arts and Visual Communication 7, no. 2 (julio 5, 2023): 9–14. Accedido marzo 24, 2025. https://revistas.unal.edu.co/index.php/actio/article/view/113050.
Vancouver
1.
Lange-Morales K, Goyes Narváez JC, Medina Cardona LF, Caicedo Escobar CH. Editorial. ACTIO Journal [Internet]. 5 de julio de 2023 [citado 24 de marzo de 2025];7(2):9-14. Disponible en: https://revistas.unal.edu.co/index.php/actio/article/view/113050
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