Joaquín Torres García’s Constructive Universalism
Joaquin Torres-García’s Constructive Universalism
Keywords:
Ana María Franco, arte moderno, Joaquín Torres-García, Universalismo Constructivo, Cubismo, Cercle et Carré (es)Ana María Franco, modern art, Joaquín Torres-García, Constructive Universalism, Cubism, Cercle et Carré (en)
Downloads
El propósito de este artículo es examinar en detalle la formulación y el desarrollo del Universalismo Constructivo de Joaquín Torres-García. De este modo, presento
y analizo la interpretación y apropiación de Torres-García del Cubismo, el Neoplaticismo y el Surrealismo, las principales fuentes de inspiración de su
personal visión del arte. Concluyo con una definición del Universalismo Constructivo en la cual muestro las influencias que toma del contexto Europeo, pero también enfatizo la originalidad de este estilo. También presento
brevemente el desarrollo de este programa artístico después de que el artista dejó Paris y se estableció en Uruguay, y su influencia para el arte latinoamericano.
The purpose of this article is to examine in detail the
formulation and development of Joaquin Torres-García’s
Constructive Universalism. In order to do so I analyse
Torres-García’s interpretation and appropriation of
Cubism, Neoplasticism, and Surrealism, the main sources
from which he nurtured his personal vision of art. Thus,
I conclude by providing a definition of Constructive
Universalism, showing the influences it draws from the
European context, but also emphasising the originality
of the style. I also present briefly the development of
this artistic programme after the artist left Paris and
established in Uruguay, and its influence upon Latin
American art.
How to Cite
APA
ACM
ACS
ABNT
Chicago
Harvard
IEEE
MLA
Turabian
Vancouver
Download Citation
Article abstract page views
Downloads
License
Ensayos: Historia y Teoría del Arte is a journal under the policy of Open Access, under the principle that making research available to the public for free encourages a better exchange of global knowledge. This means that anybody can access the articles published in the journal.
All of the contents are under a License Attribution 4.0 International (CC BY 4.0