Published

2007-05-01

Determining adjustment variables for rationalising a design for fleet operation in public passenger transport

Determinación de variables de ajuste para la racionalización de un diseño de operación de flota en transporte público colectivo de pasajeros

DOI:

https://doi.org/10.15446/ing.investig.v27n2.14834

Keywords:

urban transport, operational route design, fleet rationalisation, public passenger transport (en)
transporte urbano, diseño operacional de rutas, racionalización de flota, transporte público colectivo (es)

Authors

  • Carlos Fabián Flórez Valero Universidad Nacional de Colombia
  • Pedro Luís Jiménez Póveda Universidad Nacional de Colombia

This investigation was aimed at establishing aspects leading to adjusting the operational design of public transport fleet operation to make it more profitable for private investors. Data obtained from more than a year’s operation by the Alianza Sat S.A. was used (this being a bus-company alliance grouping about 100 buses from some of Bogota’s collective transport companies) for carrying out the present investigation regarding fleet administration and operation.

Simply implementing conventionally-designed routing plans is not enough for rationalising fleet operation, as most public collective transport is not directly operated by companies The Alianza Sat S.A. bus fleet was used for testing hypotheses demonstrating that current operational design for the company’s routes (in Bogota’s current public transport market conditions) leads to reducing the company’s income. The investigation revealed that public passenger transport bus fleet revenue can be increased if aspects different to those considered in standard route design methodology are controlled. The investigation has determined alternative rationalisation for operational collective public passenger transport company design regarding adjusting aspects such as the demand pattern, operating scheme, route variability, etc. This will provide an innovative and useful tool for rationalising the operational design of bus routes operating in cities having weak public transport control and excess bus supply.

El objetivo básico de la investigación fue establecer aspectos que permitieran ajustar el diseño operacional de flota en transporte público colectivo, buscando aumentar la rentabilidad para el inversionista privado. Para la realización de la presente investigación, se utilizó la información obtenida durante más de un año en la Alianza SAT S.A., la cual es una empresa que agrupa algunas empresas de transporte colectivo de la ciudad, que administra y opera una flota 100 buses. La implementación de planes de rodamiento convencionalmente diseñados, no es suficiente para lograr racionalizar la operación de la flota, bajo esquemas en donde la gran mayoría de la oferta del transporte público colectivo no es operada por las empresas. Se realizó la prueba en la flota de buses de la Alianza Sat S.A., para demostrar que la ejecución de un diseño operacional en las rutas de la empresa, en las actuales condiciones del mercado del transporte público en Bogotá, lo que genera es una disminución en los ingresos obtenidos por la empresa. En el transcurso de la investigación se demostró como controlando aspectos diferentes a los considerados en una metodología estándar de diseño de rutas, se puede lograr incrementar la rentabilidad de una flota de buses de transporte público colectivo de pasajeros. La investigación ha determinado una alternativa de racionalización al diseño operacional para las empresas de transporte público colectivo de pasajeros en función del ajuste de aspectos tales como los patrones de demanda, el esquema de operación, la variabilidad de las rutas, etc., lo cual se convierte en una herramienta innovadora y útil, para racionalizar el diseño operacional de las rutas de vehículos que operan en ciudades con esquemas de bajo control y sobreoferta.

References

Alcaldía Mayor de Bogotá., Decreto 114 de 2003: Por el cual se adoptan medidas para garantizar la seguridad del transporte y la adecuación de los contratos de vinculación a su marco., Bogotá D.C., Colombia, 2003.

Alcaldía Mayor de Bogotá., Decreto 115 de 2003: Por medio del cual se establecen criterios para la reorganización del transporte público colectivo en el distrito capital., Bogotá D.C., Colombia, 2003.

Alcaldía de Manizales-Colombia y Universidad Nacional de Colombia, sede Manizales., Informe Final: plan de movilidad para el municipio de Manizales, Manizales, Colombia, 2005.

Cámara de Comercio de Bogotá., Colombia, Disponible en: http://www.ccb.org.co

Documento Conpes 3167., Departamento Nacional de Planeación, Bogotá D.C., Colombia, 2002.

Elazar, D., Memorias del curso: La organización y administración de empresas de transporte público de pasajeros., Bogotá D.C., Colombia, 2003.

Logit & Logitrans., Asistencia técnica a la Secretaria de Tránsito y Transporte de Bogotá para la reorganización del transporte público colectivo., Contrato PNUD-COL-0123- 2003, Bogotá D.C., Colombia, 2003.

Mckinsey & Company., Consultoría gerencial: Reorganización de transporte público para la ciudad de Bogotá., Alcaldía Mayor de Bogotá, Bogotá D.C., Colombia, 2003.

Molinero, A y Sánchez, I., Transporte público: planeación, diseño, operación y administración., Secretaría de transportes y vialidad, México, D.F., 1996, pp. 264.

Pontificia Universidad Javeriana., Memorias del curso: Gerencia para empresas de transporte público colectivo., Bogotá D.C., Colombia, 2004.

Regueros, F., Reflexiones sobre el transporte urbano., Primera edición, Bogotá D.C., Colombia, 1995, pp. 40.

Secretaria de Tránsito y Transporte., Informes técnicos de la reorganización del transporte público colectivo de Bogotá. STT., Bogotá D.C., Colombia, 2003.

Steer Davis Gleave., Informe Final de la estructuración técnica sistema Transmilenio - Bogotá D.C., Disponible en: www.steerdaviesgleave.com, 1999.

How to Cite

APA

Flórez Valero, C. F. and Jiménez Póveda, P. L. (2007). Determining adjustment variables for rationalising a design for fleet operation in public passenger transport. Ingeniería e Investigación, 27(2), 85–91. https://doi.org/10.15446/ing.investig.v27n2.14834

ACM

[1]
Flórez Valero, C.F. and Jiménez Póveda, P.L. 2007. Determining adjustment variables for rationalising a design for fleet operation in public passenger transport. Ingeniería e Investigación. 27, 2 (May 2007), 85–91. DOI:https://doi.org/10.15446/ing.investig.v27n2.14834.

ACS

(1)
Flórez Valero, C. F.; Jiménez Póveda, P. L. Determining adjustment variables for rationalising a design for fleet operation in public passenger transport. Ing. Inv. 2007, 27, 85-91.

ABNT

FLÓREZ VALERO, C. F.; JIMÉNEZ PÓVEDA, P. L. Determining adjustment variables for rationalising a design for fleet operation in public passenger transport. Ingeniería e Investigación, [S. l.], v. 27, n. 2, p. 85–91, 2007. DOI: 10.15446/ing.investig.v27n2.14834. Disponível em: https://revistas.unal.edu.co/index.php/ingeinv/article/view/14834. Acesso em: 2 feb. 2025.

Chicago

Flórez Valero, Carlos Fabián, and Pedro Luís Jiménez Póveda. 2007. “Determining adjustment variables for rationalising a design for fleet operation in public passenger transport”. Ingeniería E Investigación 27 (2):85-91. https://doi.org/10.15446/ing.investig.v27n2.14834.

Harvard

Flórez Valero, C. F. and Jiménez Póveda, P. L. (2007) “Determining adjustment variables for rationalising a design for fleet operation in public passenger transport”, Ingeniería e Investigación, 27(2), pp. 85–91. doi: 10.15446/ing.investig.v27n2.14834.

IEEE

[1]
C. F. Flórez Valero and P. L. Jiménez Póveda, “Determining adjustment variables for rationalising a design for fleet operation in public passenger transport”, Ing. Inv., vol. 27, no. 2, pp. 85–91, May 2007.

MLA

Flórez Valero, C. F., and P. L. Jiménez Póveda. “Determining adjustment variables for rationalising a design for fleet operation in public passenger transport”. Ingeniería e Investigación, vol. 27, no. 2, May 2007, pp. 85-91, doi:10.15446/ing.investig.v27n2.14834.

Turabian

Flórez Valero, Carlos Fabián, and Pedro Luís Jiménez Póveda. “Determining adjustment variables for rationalising a design for fleet operation in public passenger transport”. Ingeniería e Investigación 27, no. 2 (May 1, 2007): 85–91. Accessed February 2, 2025. https://revistas.unal.edu.co/index.php/ingeinv/article/view/14834.

Vancouver

1.
Flórez Valero CF, Jiménez Póveda PL. Determining adjustment variables for rationalising a design for fleet operation in public passenger transport. Ing. Inv. [Internet]. 2007 May 1 [cited 2025 Feb. 2];27(2):85-91. Available from: https://revistas.unal.edu.co/index.php/ingeinv/article/view/14834

Download Citation

CrossRef Cited-by

CrossRef citations0

Dimensions

PlumX

Article abstract page views

351

Downloads

Download data is not yet available.