Sistema inteligente para evaluación de programas tutores
DOI:
https://doi.org/10.15446/ing.investig.n49.21405Keywords:
Evaluación, Tutores inteligentes, Enseñanza asistida por ordenador, Aprendizaje automático (es)Evaluation, Intelligent tutoring, Computer assisted teaching system based, Automatic learning (en)
Downloads
El mecanismo evaluador que se presenta a continuación forma parte de un proyecto que busca el desarrollo de un Sistema de enseñanza asistida por ordenador (EAO) basado en tutores inteligentes. Se pretende que este mecanismo, basado en herramientas de aprendizaje automático», tenga la capacidad para capturar una «imagen» que indique el grado de comprensión de la materia por parte del alumno e identifique los aspectos en los que el estudiante tiene dificultades. Con esa información se retroalimentará a un sistema tutor de manera que este último tome una decisión acerca de la estrategia educativa por seguir.
The evaluating system we show in this paper is part of a project that ties to develop a computer assisted teaching system based on intelligent tutoring.
We pretend this mechanism based in automatic learning tools, have the capacity for capturing an image that reflect the subject comprehension degree by the student and identify the aspects where the student have problems. With this information the tutor will be feedbacking so he can to take a decision about the educational strategy to follow.
References
[Anderson et al., 90] Anderson, J., Boyle, F; Corbett, A.; & Lewis, M. Cognitive Modeling and Intelligent Tutoring in Artificial Intelligence & Learning environments, Ed W. J. Clancey & E. Soloway, MIT 1990. DOI: https://doi.org/10.1016/0004-3702(90)90093-F
[Bahamonde, 97] Bahamonde, A. Aprendizaje automático: tercer ciclo en ciencias de la computación. Centro de Inteligencia Artificial, Universidad de Oviedo en Gijón. Curso académico 1996-1997.
[Ferrero, Urreatavizcaya, Fernández, 97] Ferrero, B.; Urreatavizcaya, M.; & Fernández-Castro, I. Un sistema de diagnóstico y evaluación basado en detectives. Actas de la VII Conferencia de la Asociación Española para la Inteligencia Artificial. Málaga, 1997.
[García, 89] García, J. M. Bases pedagógicas de la evaluación: guía práctica. Ed. Síntesis. Barcelona, 1989.
[Gutiérrez, 94] Gutiérrez, J. INTZA: Un sistema tutor inteligente para entrenamiento en entornos industriales. PhD Dissertation, University of the Basque Country, San Sebastian. Spain. 1994.
[Jerinic, Devedzic, Radovic, 97] Jerinic, L. J., Devedzic, V., Radovic, D.: The GET-BITS model of control knowledge in intelligent tutoring. Actas de la VII Conferencia de la Asociación Española para la Inteligencia Artificial. Málaga, 1997. DOI: https://doi.org/10.1007/10692710_5
[Milech et al., 93] Milech, D., Krisner, K., Roy, G., & Waters, B. “Applications of Psychology to Computer-Based Tutoring Systems”. In: International Journal of Human-Computer Interaction, University of Western Australia, Nedlands, Australia. 1993. DOI: https://doi.org/10.1080/10447319309526054
[Ranilla, 98] Ranilla, J. Abanico: Aprendizaje basado en agrupación numérica en intervalos continuos. Memoria de Investigación del tercer ciclo en ciencias de la computación e inteligencia artificial, Universidad de Oviedo, 1998.
[Ranilla, Mones, Bahamonde, 97] Ranilla, J., Mones R., Bahamonde, A. Segmentación de valores numéricos para el aprendizaje a partir de ejemplos. Actas de la VI Conferencia de la Asociación Española para la Inteligencia Artificial. Málaga, 1997.
[Rossi, Schwabe, Garrido, 97] Rossi, G., Schwabe, D., & Garrido, A. Design Reuse in Hypermedia Applications Development. Proceedings of ACM International Conference on Hypertext (Hypertext’97), Sourthampton, ACM Press. 1997. DOI: https://doi.org/10.1145/267437.267444
[Santos, 93] Santos, M. La evaluación: un proceso de diálogo, comprensión y mejora. Ediciones Aljibe. Granada.1993.
[Vadillo, Díaz de Ilarraza, 97] Vadillo, J. & Díaz de Ilarraza, A. GenEx: Un sistema para la generación dinámica de explicaciones en sistemas tutores inteligentes de entrenamiento. Actas de la VII Conferencia de la Asociación Española para la Inteligencia Artificial, Málaga, 1997.
[Weber, Specht] Weber, G., Specht, M. Episodic Learner Model: The Adaptative Remote Tutor. http://www.psychologie.unitrier.de:8000/projects/ELM/elmart.html
How to Cite
APA
ACM
ACS
ABNT
Chicago
Harvard
IEEE
MLA
Turabian
Vancouver
Download Citation
License
Copyright (c) 2002 Luz Daicy Alvarado, Nelson Becerra Correa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors or holders of the copyright for each article hereby confer exclusive, limited and free authorization on the Universidad Nacional de Colombia's journal Ingeniería e Investigación concerning the aforementioned article which, once it has been evaluated and approved, will be submitted for publication, in line with the following items:
1. The version which has been corrected according to the evaluators' suggestions will be remitted and it will be made clear whether the aforementioned article is an unedited document regarding which the rights to be authorized are held and total responsibility will be assumed by the authors for the content of the work being submitted to Ingeniería e Investigación, the Universidad Nacional de Colombia and third-parties;
2. The authorization conferred on the journal will come into force from the date on which it is included in the respective volume and issue of Ingeniería e Investigación in the Open Journal Systems and on the journal's main page (https://revistas.unal.edu.co/index.php/ingeinv), as well as in different databases and indices in which the publication is indexed;
3. The authors authorize the Universidad Nacional de Colombia's journal Ingeniería e Investigación to publish the document in whatever required format (printed, digital, electronic or whatsoever known or yet to be discovered form) and authorize Ingeniería e Investigación to include the work in any indices and/or search engines deemed necessary for promoting its diffusion;
4. The authors accept that such authorization is given free of charge and they, therefore, waive any right to receive remuneration from the publication, distribution, public communication and any use whatsoever referred to in the terms of this authorization.