Estructura social y Ley de Origen Wayuu. Caso comunidad indígena de Santa Rosa, Manaure, La Guajira, 2012-2018
Social structure and Wayuu Law of Origin. Case of Santa Rosa indigenous community, Manaure, La Guajira, 2012-218
Estrutura social e Lei de origem Wayuu. Caso da comunidade indígena de Santa Rosa, Manaure, La Guajira, 2012 -2018
DOI:
https://doi.org/10.15446/ts.v27n1.118107Keywords:
Crisis, e´´ irukuu, Ley de origen, mujer, ortografía, señoritas (es)Crisis, e´irukuu, law of origin, woman, writing, young women (en)
Crise, e´irukuu, Lei de origen, mulher, ortografia, senhoritas (pt)
Downloads
La Ley de Origen Wayuu es un sistema normativo ancestral que rige la vida de la comunidad y su relación con la naturaleza, la espiritualidad y las normas sociales. Según esta ley, los Wayuu saben que su origen proviene de las enseñanzas de sus ancestros, quienes les transmitieron el respeto por la tierra, el agua, el viento y los animales. Esta ley establece pautas para la convivencia, la protección del territorio y el respeto por los mayores y la comunidad. La estructura social y la Ley de Origen Wayuu se complementan para garantizar la preservación de la cultura, los valores y el equilibrio en la comunidad Wayuu, siempre en armonía con su entorno y tradiciones, siendo la mujer quien ha heredado la virtud de darles continuidad a las e´irukuu (clanes maternos) al igual que a los saberes ancestrales y los comparte con el resto de integrantes de la comunidad. Sin embargo, la vida Wayuu ha sido profundamente afectada por conocimientos y prácticas, ajenos a su cosmogonía, derivados de entes foráneos que les desconocen. Dicho estado de cosas requiere cambios en los cuales la participación comunitaria vinculante de la comunidad Wayuu es fundamental.
The Wayuu Law of Origin is an ancestral normative system that governs the life of the community and its relationship with nature, spirituality and social norms. According to this law, the Wayuu know that their origin comes from the teachings of their ancestors, who passed on respect for the land, water, wind and animals. This law establishes guidelines for living together, protecting the territory and respecting the elders and the community. The social structure and the Wayuu Law of Origin complement each other to ensure the preservation of culture, values and balance within the Wayuu community, always in harmony with their environment and traditions, maintaining that the woman is the one who has inherited the virtue of giving continuity to the e’irukuu, the ancestral knowledge, and sharing it with the rest of the community members. However, Wayuu life has been deeply affected by knowledge and practices, foreign to their cosmogony, derived from foreign entities that are unknown to
them. This state of affairs requires changes in which the binding community participation of the Wayuu community is fundamental.
A Lei de Origem Wayuu é um sistema normativo ancestral que rege a vida da comunidade e sua relação com a natureza, a espiritualidade e as normas sociais. De acordo com esta lei, os Wayuu sabem que sua origem provém dos ensinamentos dos seus antepassados, que lhes transmitiram o respeito pela terra, pela água, pelo vento e pelos animais. Esta lei estabelece diretrizes para a convivência, a proteção do território e o respeito pelos mais velhos e pela comunidade. A estrutura social e a Lei de Origem Wayuu complementam-se para garantir a preservação da cultura, dos valores e do equilíbrio no seio da comunidade Wayuu, sempre em harmonia com o seu ambiente e tradições, defendendo que é a mulher que herdou a virtude de dar continuidade ao e’irukuu, o conhecimento ancestral e partilhá-lo com o resto dos membros da comunidade. No entanto, a vida Wayuu tem sido profundamente afetada por conhecimentos e práticas, estranhos à sua cosmogonia, derivados de entidades estranhas que lhes são desconhecidas. Este estado de coisas exige mudanças nas quais a participação comunitária vinculativa da comunidade Wayuu é fundamental.
References
Referencias
Calderón, J. y D. López Cardona (s.f.). “Orlando Fals Borda y la investigación acción participativa: aportes en el proceso de formación para la transformación” [I Encuentro hacia una Pedagogía Emancipatoria en Nuestra América, Centro Cultural de la Cooperación Floreal Gorini, Ciudad de Buenos Aires]. https://pedagogiaemancipatoria.wordpress.com/wp-content/uploads/2014/04/pedagogc3adas-eman-lc3b3pez-cardona-y-calderc3b3n.pdf
Corona Berkin, S. (2012). Horizontalidad, diálogo y reciprocidad en los métodos de investigación social y cultural. En M. R. Pérez y D. S. Sartorello (coords.), La intervención como artefacto de investigación horizontal (pp. 35-44). Centro de Estudios Sociales y Jurídicos Mispat, Universidad Autónoma de Chiapas, Universidad Autónoma de San Luis Potosí, Consejo de Ciencia y Tecnología del Estado de Chiapas, Educación para las Ciencias en Chiapas Aguascalientes.
Corte Constitucional (2017). Sentencia T-302 de 2017 [declara estado de cosas inconstitucional en territorio Wayuu]. M.P. Aquiles Arrieta Gómez. https://www.corteconstitucional.gov. co/relatoria/2017/t-302-17.htm
Fals Borda, O. y Rodrigues Brandão, C. (1987) Investigación Participativa. Montevideo: La Banda Oriental.
Green Stócel, A. (2010). Significados de vida: espejo de nuestra memoria en defensa de la madre Tierra (Anmal Gaya Burba: isbeyobi daglege nana nabgwana bendaggegala) [Tesis de doctorado, Facultad de Educación, Universidad de Antioquia]. https://bibliotecadigi tal.udea.edu.co/handle/10495/16892
Iguarán Montiel, G. (2010). Reflexiones en torno a las cosas concepto y la etnoeducación. Entretextos, 6-7, 34-37.
Ipuana, R. (2016). Ale ́eya (t. I). Fondo Editorial Wayuu Araurayu.
Mercado Epieyu, R. (2022). Ale’eya conformación de todo lo que existe: la ley de origen de la cultura Wayuu. Literatura, 24(2), 269-284 [Literaturas indígenas contemporáneas en América Latina y el Caribe]. https://revistas.unal.edu.co/index.php/lthc/issue/view/5822
Mercado Epieyu, R. (2024). Significados de vida: La espiralidad semántica de los relatos de origen y de las palabras nativas. Entretextos, 18(34), 134-161. https://revistas.uniguajira.edu.co/ rev/index.php/entre/
Mercado Epieyu, R. y Mengual, R. (2024). Tü Mmaleiwakira. Nacer nuevamente del vientre de la madre. Razón Crítica, 16, 1-8 [dossier: Pueblos Originarios: perspectivas desde el arte, la literatura y las ciencias sociales]. https://revistas.utadeo.edu.co/index.php/razoncritica/ issue/view/158
Paz Ipuana, R. (2016). Mitos, leyendas y cuentos guajiros. Instituto Agrario Nacional. Fondo Editorial Wayuu Araurayu
Rueda Eduardo, A. (2022). Retornar al origen: narrativas ancestrales sobre humanidad, tiempo y mundo. En E. A. Rueda, A. M. Larrea, A. Castro, Ó. Bonilla, N. Rueda y C. Guzmán (eds.), Orígenes y trayectorias de la humanidad. Narraciones originarias y emancipación (pp. 17-25). Clacso.
How to Cite
APA
ACM
ACS
ABNT
Chicago
Harvard
IEEE
MLA
Turabian
Vancouver
Download Citation
License
Copyright (c) 2025 Rafael Segundo Mercado Epieyu
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Upon notification of the publication of the article, the author or authors will be asked to fill out the declaration of originality and compliance with ethical principles. The author or authors thus grant property rights to the journal, but preserve the moral rights over the publication. The dissemination and commercialization of the contents do not result in economic profits for either of the parties.
Trabajo Social is published under a Creative Commons license (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/). Journal articles are available on line at: www.revtrabajosocial.unal.edu.co, and they may be reproduced or copied according to the conditions of said license.
On the other hand, the journal cannot be held responsible for the contents of the articles or the affirmations of the authors, given that each publication's perspective for analysis might disagree with other opinions. The contents and perspectives of the articles cannot be considered to represent the University's institutional views or those of the journal.