Published

1997-01-01

Educación superior: autonomía vs proceso de acreditación

Keywords:

educación superior, acreditación, autonomía universitaria (es)
university education, accreditation, university autonomy (en)

Authors

  • Renata Virginia González Consuegra Universidad Nacional de Colombia

La constitución política de Colombia garantiza la autonomía universitaria, y otorga plenas facultades a las instituciones de educación superior para autogobernase, autoregularse;  siendo ésto un derecho para ejercer con responsabilidad en virtud de sus propias capacidades y de sus propios principios y valores, sin embargo el proceso de acreditación formulado por la Ley 30 de 1992 se presenta confuso y contradictorio al relacionado con el mandato constitucional.

This article addresses the conflict between the Colombian political constitution and the public law 30- 1992 on the one hand, the Colombian constitution garantees full rights to the educational institutions for self government, self regulation by taking in to account it own capabilities, principles and valves. On the other hand the public law 30-1 992 which mandate the accreditation for the institutions revalue the former constitution principle.

References

CONSTITUCIÓNPolíticadeColombia.Congre-sodelaRepúblicaSantafédeBogotá,D.C.1991.

LEYGeneraldeEducaciónSuperior.DecretoLey30de1992CongresodelaRepública.San-tafédeBogotá,D.C.1992.

GARZÓNElsaN.GonzálezRenata.FerreiraGui-llermo."AntecedentesHistóricosdelaAcre-ditacióndelaEducaciónSuperiorenColom-biaUniversidaddelaSalle.SantafédeBogotá,D.C.1997

How to Cite

VANCOUVER

1.
González Consuegra RV. Educación superior: autonomía vs proceso de acreditación. Av. enferm. [Internet]. 1997 Jan. 1 [cited 2024 Jul. 14];15(1-2):23-7. Available from: https://revistas.unal.edu.co/index.php/avenferm/article/view/16392

ACM

[1]
González Consuegra, R.V. 1997. Educación superior: autonomía vs proceso de acreditación. Avances en Enfermería. 15, 1-2 (Jan. 1997), 23–27.

ACS

(1)
González Consuegra, R. V. Educación superior: autonomía vs proceso de acreditación. Av. enferm. 1997, 15, 23-27.

APA

González Consuegra, R. V. (1997). Educación superior: autonomía vs proceso de acreditación. Avances en Enfermería, 15(1-2), 23–27. https://revistas.unal.edu.co/index.php/avenferm/article/view/16392

ABNT

GONZÁLEZ CONSUEGRA, R. V. Educación superior: autonomía vs proceso de acreditación. Avances en Enfermería, [S. l.], v. 15, n. 1-2, p. 23–27, 1997. Disponível em: https://revistas.unal.edu.co/index.php/avenferm/article/view/16392. Acesso em: 14 jul. 2024.

Chicago

González Consuegra, Renata Virginia. 1997. “Educación superior: autonomía vs proceso de acreditación”. Avances En Enfermería 15 (1-2):23-27. https://revistas.unal.edu.co/index.php/avenferm/article/view/16392.

Harvard

González Consuegra, R. V. (1997) “Educación superior: autonomía vs proceso de acreditación”, Avances en Enfermería, 15(1-2), pp. 23–27. Available at: https://revistas.unal.edu.co/index.php/avenferm/article/view/16392 (Accessed: 14 July 2024).

IEEE

[1]
R. V. González Consuegra, “Educación superior: autonomía vs proceso de acreditación”, Av. enferm., vol. 15, no. 1-2, pp. 23–27, Jan. 1997.

MLA

González Consuegra, R. V. “Educación superior: autonomía vs proceso de acreditación”. Avances en Enfermería, vol. 15, no. 1-2, Jan. 1997, pp. 23-27, https://revistas.unal.edu.co/index.php/avenferm/article/view/16392.

Turabian

González Consuegra, Renata Virginia. “Educación superior: autonomía vs proceso de acreditación”. Avances en Enfermería 15, no. 1-2 (January 1, 1997): 23–27. Accessed July 14, 2024. https://revistas.unal.edu.co/index.php/avenferm/article/view/16392.

Download Citation

Article abstract page views

232

Downloads

Download data is not yet available.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>