Published

2008-01-01

Knowledge management as a support mechanism for improving software programmes in micro, small and medium-sized companies

Gestión del conocimiento como apoyo para la mejora de procesos software en las micro, pequeñas y medianas empresas

DOI:

https://doi.org/10.15446/ing.investig.v28n1.14879

Keywords:

assets, knowledge base, knowledge management, software process improvement, small and medium enterprises (SMEs) (en)
gestión del conocimiento, base de conocimiento, mejora de procesos software, activos intangibles, activos tangibles, lecciones aprendidas, micro, pequeñas y medianas empresas (MiPyME) (es)

Authors

  • Joanna Capote Universidad del Cauca
  • Carlos Julian LLanten Astaiza Universidad del Cauca
  • César Jesús Pardo Calvache Universidad del Cauca
  • Alberto de Jesús González Ramírez Universidad del Cauca
  • César Alberto Collazos Ordóñez Universidad del Cauca

Organisations have been forced to change their philosophy due to the vast amount of information made available when running software process improvement (SPI) programmes and working in a way leading to maintaining and converting this information into knowledge in order to adapt and integrate changes quickly and thereby ensuring remaining in the competitive market. This article presents some of the most significant antecedents in defining and implementing knowledge management (KM) in SPI programmes which have been adapted for use in small software companies, as such management represents a philosophy of true organisational capital for companies involved in software improvement projects. The advisability of implementing KM in SPI programmes or projects arising from primary knowledge management targets is analysed, as is its adaptation for such projects according to identified needs, especially related to documenting and manipulating tangible and intangible products produced in an SPI programme.

Ante la significativa información generada durante la ejecución de los programas de mejora de procesos software (SPI), las organizaciones se han visto obligadas a cambiar su filosofía y plan de trabajo para mantener y convertir dicha información en conocimiento, de tal forma que permita adaptar e integrar cambios rápidamente y de esta forma mantenerse dentro del mercado competitivo. En este artículo se presentan algunos de los antecedentes más significativos en la definición e implementación de la gestión del conocimiento (KM) en programas SPI adaptados a las micro, pequeñas y medianas empresas desarrolladoras de software – MiPyMEs DS, ya que dicha gestión representa una filosofía de verdadero capital organizativo para empresas que adelanten proyectos de mejoramiento de software. Se analiza la conveniencia de la implementación del KM en los programas o proyectos SPI partiendo de los objetivos principales de la gestión del conocimiento y su adaptación a dichos proyectos de acuerdo a las necesidades identificadas, especialmente en lo referente a la documentación y manipulación de los productos tangibles e intangibles generados en un SPI.

References

Anaya, R., Cechich, A., Henao, M., A Model to classify knowledge assets of a process oriented development., Ca pítulo de libro en Software Process Improvement for Small and Medium Enterprises: Techniques and Case Studies. Próximo a aparecer, 2007.

Anaya, R., Cechich, A., Henao, M., Enfoque integrado de la Gestión del Conocimiento en el modelo de procesos de Competisoft., Competisoft Project, Technical Report, 2006.

Anaya, R., Londoño, L., Hurtado, J., Una Estrategia para Elevar la Competitividad de las Industrias de Software PYMES., Memorias del /9° Workshop Iberoamericano de Ingeniería de Requisitos y Ambientes Software/, IDEAS, La Plata, Argentina., 2007.

Alquicira Esquivel, C. M. en C., Programa de mejora, una carrera por la mejora que no tiene meta., Último acceso 10 de octubre de 2006. Disponible en Web: http://www.avantare.com/articulos/novedades_articulodelmes.html

Analabon, J. R., Las Causas más Comunes de Falla en la implantación de Mejoras en Software. Universidad

de Santiago de Chile., Departamento de Ingeniería Informática, Nov., 2005.

Bodas, D. J., El CMM y la mejora continua del proceso de software., Madrid, Centro de Estudios Superiores Felipe II (UCM), Ingeniería Técnica Informática de Sistemas., Jun., 2003.

Capability Maturity Model® Integration (CMMISM)., Version 1.1. CMMISM for Systems Engineering, Software Engineering, Integrated Product and Process Development, and Supplier Sourcing. (CMMI-SE/SW/IPPD/SS, V1.1). Software Engineering Instituto, Carnegie Mellon University, 2002.

Carrion, J., Introducción conceptual a la Gestión del Conocimiento., Disponible el 03 de Marzo del 2007 en Web: http://www.gestiondelconocimiento.com

De Almeida, R., Mota, L., Rosa, F., Using Knowledge Management to Improve Software Process Performance in a CMM Level 3 Organization., Memorias de la 4ta. Conferencia Internacional de Calidad del Software, Septiembre de 2004, pp. 162-169.

De La Torrienter, R., Intranets/Extranets para la Gestión del Conocimiento., Boletín de factores humanos, No. 8, Dic., 1998.

De La Villa, M., Ruiz, M., Ramos, I., Modelos de evaluación y mejora de procesos: Análisis comparativo., In 5th ADIS Workshop (Apoyo a la Decisión en Ingeniería del Software), Málaga, España, 2004.

Dingsoyr, T., Conradi, R., A Survey of Case Studies of the Use of Knowledge Management in Software Engineering., International Journal of Software Engineering and Knowledge Engineering, Vol. 12, No. 4, 2002, pp. 391– 414. DOI: https://doi.org/10.1142/S0218194002000962

Forradellas, P, Pantaleo, G, Rogers, J., El modelo CMM/CMMI - Cómo garantizar el éxito del proceso de mejoras en las organizaciones, superando los conflictos y tensiones generados por su implementación.

Goldenson, D. R., Gibson, D. L., Demonstrating the Impact and Benefits of CMMI: An Update and Preliminary Results., CMU/SEI-2003-SR-009., Oct., 2003. DOI: https://doi.org/10.21236/ADA418481

González, A., ORGest: Plataforma para la Estructuración, Gestión y Reutilización de Conocimiento Organizacional., TOTEMS Software, Nov., 2004.

González, A., Velasco, C., Claros, I., Joaquí, C., anKore: Plataforma para la generación dinámica de portales de conocimiento., Popayán: TOTEMS Software, Nov., 2006.

González, A., Joaquí, C., Redes de Conocimiento Organizacional., Memorias del II Congreso Internacional de Gestión del Conocimiento y de la Calidad, Jun., 2004.

González, A., Joaquí, C., Modelo de referencia para la introducción de iniciativas de gestión del conocimiento en organizaciones basadas en conocimiento., TOTEMS Software, 2007.

Gottschalk, P., Strategic Knowledge Management Technology., Yurchak Printing Inc.(ed.), 2005. pp.1-2. DOI: https://doi.org/10.4018/978-1-59140-336-4

Holz, H., Process-Based Knowledge Management Support for Software Engineering., University of Kaiserslautern, dissertation de Verlag, 2003.

Hurtado, J. A, Pardo, C., Pino, F., Factores de éxito o fracaso de un programa de mejora de procesos software: caso real en un grupo de MiPyMes, 2007.

Jacobson, I., Booch, G., Rumbaugh, J., The unified Software Development Process., Addison Wesley, 1999.

Jones, L. G., Software Process Improvement and Product Line Practice: Building on Your Process Improvement Infrastructure., Sept., 2004.

Komi-sirviö, S., MäntyniemI, A., Toward a Practical Solution for Capturing Knowledge for Software Projects., IEEE Software, Vol. 19, No. 3, May/Jun., 2002, pp. 60-62. DOI: https://doi.org/10.1109/MS.2002.1003457

Kucza, T., Komi-sirviö, S., Utilizing Knowledge Management in Software Process Improvement: The Creation of a Knowledge Management Process Model., Proc. 7th International Conf. Concurrent Enterprising (ICE 2001), Univ. of Nottingham, Center for Concurrent Enterprising, Nottingham, UK, 2001, pp. 241–249.

Larburu I. U., Pikatza, J. M., Sobrado, F. J., García J. J., Modelo jerárquico de roles para organizaciones de pequeño tamaño. Actas de las Jornadas de Ingeniería del Software y Bases de Datos, Workshop Apoyo a la Decisión en Ingeniería del Software – Decision Support in Software Engineering (ADIS), San Lorenzo del Escorial, Madrid, 2002.

Landes, D., Schneider, K., Houdek, F., Organizational learning and experience documentation in industrial software projects., Int. J. Human-Computer Studies 51, 1999, pp. 643-661. DOI: https://doi.org/10.1006/ijhc.1999.0280

López, C., Meroño, Á., Procesos e instrumentos de Gestión del Conocimiento: propuesta de un modelo., XIV Congreso Acede, Murcia, Sep., 2004.

Moen, R. D., Nolan, T. W., Provost, L. P., Improving Quality Through Planned Experimentation., 2da. Edición, McGraw-Hill (ed.), 1999.

Nonaka, I., Takeuchi, H., The knowlegde-creating company., Harvard Business Review., Nov. /Dec., 1991, pp. 96- 104.

Pardo, C., Fernández, L., Proceso Ágil para la Mejora de Procesos de Software: Agile SPI – Process., tesis presentada a la Universidad del Cauca, para optar al título de Ingeniero de Sistemas, Popayán, 2006.

Pávez, A., Modelo de implantación de Gestión del Conocimiento y Tecnologías de Información para la Generación de Ventajas Competitivas., Universidad Técnica Federico Santa María, Departamento de Informática, Valparaíso, Chile, 2000.

Pino, F. J., Revisión sistemática de mejora de procesos software en micro, pequeñas y medianas empresas., Revista Española de Innovación, Calidad e Ingeniería del Software, Vol.2, No. 1, 2006.

Rus, I., Lindvall, M., Knowledge Management in Software Engineering., IEEE Software, Mayo/Junio 2002, pp. 36- 38. DOI: https://doi.org/10.1109/MS.2002.1003450

Stankosky, M., Creating the discipline of knowledge management., Elsevier Butterworth Heinemann (ed.), Oxford, 2.005. pp. 51-52.

Seija, K., Development and evaluation of Software Process Improvement methods. Otamedia Oy, Faculty of Science, University of Oulu, Linnanmaa, 2004.

Watson, I., Applying Knowledge Management Techniques for Building Corporate Memories.,

University of Auckland., Morgan Kaufmann publishers, 2003, pp. 13-15.

Wong, K. Y., Aspinwall, E., Expert Systems with Applications: Development of a knowledge management initiative and system: A case study., Vol. 30, No. 4, May., 2006, pp. 633-641. DOI: https://doi.org/10.1016/j.eswa.2005.07.012

How to Cite

APA

Capote, J., LLanten Astaiza, C. J., Pardo Calvache, C. J., González Ramírez, A. de J. and Collazos Ordóñez, C. A. (2008). Knowledge management as a support mechanism for improving software programmes in micro, small and medium-sized companies. Ingeniería e Investigación, 28(1), 137–145. https://doi.org/10.15446/ing.investig.v28n1.14879

ACM

[1]
Capote, J., LLanten Astaiza, C.J., Pardo Calvache, C.J., González Ramírez, A. de J. and Collazos Ordóñez, C.A. 2008. Knowledge management as a support mechanism for improving software programmes in micro, small and medium-sized companies. Ingeniería e Investigación. 28, 1 (Jan. 2008), 137–145. DOI:https://doi.org/10.15446/ing.investig.v28n1.14879.

ACS

(1)
Capote, J.; LLanten Astaiza, C. J.; Pardo Calvache, C. J.; González Ramírez, A. de J.; Collazos Ordóñez, C. A. Knowledge management as a support mechanism for improving software programmes in micro, small and medium-sized companies. Ing. Inv. 2008, 28, 137-145.

ABNT

CAPOTE, J.; LLANTEN ASTAIZA, C. J.; PARDO CALVACHE, C. J.; GONZÁLEZ RAMÍREZ, A. de J.; COLLAZOS ORDÓÑEZ, C. A. Knowledge management as a support mechanism for improving software programmes in micro, small and medium-sized companies. Ingeniería e Investigación, [S. l.], v. 28, n. 1, p. 137–145, 2008. DOI: 10.15446/ing.investig.v28n1.14879. Disponível em: https://revistas.unal.edu.co/index.php/ingeinv/article/view/14879. Acesso em: 26 mar. 2025.

Chicago

Capote, Joanna, Carlos Julian LLanten Astaiza, César Jesús Pardo Calvache, Alberto de Jesús González Ramírez, and César Alberto Collazos Ordóñez. 2008. “Knowledge management as a support mechanism for improving software programmes in micro, small and medium-sized companies”. Ingeniería E Investigación 28 (1):137-45. https://doi.org/10.15446/ing.investig.v28n1.14879.

Harvard

Capote, J., LLanten Astaiza, C. J., Pardo Calvache, C. J., González Ramírez, A. de J. and Collazos Ordóñez, C. A. (2008) “Knowledge management as a support mechanism for improving software programmes in micro, small and medium-sized companies”, Ingeniería e Investigación, 28(1), pp. 137–145. doi: 10.15446/ing.investig.v28n1.14879.

IEEE

[1]
J. Capote, C. J. LLanten Astaiza, C. J. Pardo Calvache, A. de J. González Ramírez, and C. A. Collazos Ordóñez, “Knowledge management as a support mechanism for improving software programmes in micro, small and medium-sized companies”, Ing. Inv., vol. 28, no. 1, pp. 137–145, Jan. 2008.

MLA

Capote, J., C. J. LLanten Astaiza, C. J. Pardo Calvache, A. de J. González Ramírez, and C. A. Collazos Ordóñez. “Knowledge management as a support mechanism for improving software programmes in micro, small and medium-sized companies”. Ingeniería e Investigación, vol. 28, no. 1, Jan. 2008, pp. 137-45, doi:10.15446/ing.investig.v28n1.14879.

Turabian

Capote, Joanna, Carlos Julian LLanten Astaiza, César Jesús Pardo Calvache, Alberto de Jesús González Ramírez, and César Alberto Collazos Ordóñez. “Knowledge management as a support mechanism for improving software programmes in micro, small and medium-sized companies”. Ingeniería e Investigación 28, no. 1 (January 1, 2008): 137–145. Accessed March 26, 2025. https://revistas.unal.edu.co/index.php/ingeinv/article/view/14879.

Vancouver

1.
Capote J, LLanten Astaiza CJ, Pardo Calvache CJ, González Ramírez A de J, Collazos Ordóñez CA. Knowledge management as a support mechanism for improving software programmes in micro, small and medium-sized companies. Ing. Inv. [Internet]. 2008 Jan. 1 [cited 2025 Mar. 26];28(1):137-45. Available from: https://revistas.unal.edu.co/index.php/ingeinv/article/view/14879

Download Citation

CrossRef Cited-by

CrossRef citations1

1. Oscar Fernando Ibarra Torres, Mario Matías Urbieta, Gustavo Rossi, Alejandra Beatriz Lliteras. (2023). Knowledge Transfer in Software Development Teams—Systematic Mapping. IEEE Revista Iberoamericana de Tecnologias del Aprendizaje, 18(2), p.152. https://doi.org/10.1109/RITA.2023.3250843.

Dimensions

PlumX

  • Citations
  • CrossRef - Citation Indexes: 1
  • Captures
  • Mendeley - Readers: 7

Article abstract page views

467

Downloads

Most read articles by the same author(s)