Publicado

2022-01-01

UCR-ELTA: Constructing a Standardized Proficiency Test for English Teachers in Costa Rica

UCR-ELTA: La Construcción de un Argumento de Evaluación para una Prueba Estandarizada de Dominio Lingüístico de los Docentes de Inglés en Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15446/male.v16n1.107175

Palabras clave:

contextualization of a standardized test, Costa Rica, English teachers’ language proficiency, standardized test, UCR-ELTA (en)
contextualización de una prueba estandarizada, Costa Rica, dominio lingüístico de las personas docentes de inglés, prueba estandarizada, UCR-ELTA (es)

Archivos adicionales

Autores/as

In this article, the most relevant principles for creating a sound assessment cycle to start building and systematizing a validity assessment argument based on the decision making processes for the design and foundation of the test called Universidad de Costa Rica - English Language Teacher Assessment (UCR-ELTA) are presented. The theoretical analysis supports the need for (1) the contextualization of a standardized test for English teachers’ language proficiency in Costa Rica, (2) the reflection on the requirements that this test must comply with, (3) the acknowledgement  of the arguments in favor and against this type of testing, and (4) the description of  the processes of test design, implementation, validation, and improvement; the UCR-ELTA parameters and validity of interpretation are better founded as a result. This leads to the conclusion and recognition not only of (a) the fact that this test has considerable benefits to better understand the characteristics of the proficiency level of the target population, but also of (b) the fundamental need to create an explicit and transparent assessment system which allows to foresee and attend to all those issues that might negatively affect the target population.

En este artículo se analizan los principios para llevar a cabo procesos de evaluación más relevantes con el fin de iniciar la construcción y sistematización de un argumento de validez con base en los procesos de toma de decisiones para el diseño y sustentación del examen llamado Universidad de Costa Rica - English Language Teacher Assessment (UCR-ELTA). El análisis teórico respalda la necesidad  (1) de la contextualización de una prueba estandarizada para medir el dominio lingüístico de las personas docentes de inglés en Costa Rica, (2) de la reflexión de los requisitos que una prueba de esta naturaleza debe cumplir, (3) del reconocimiento de los argumentos a favor y en contra de este tipo de evaluación, y (4) de la descripción de los procesos de diseño, implementación, validación, y mejora. Además, se busca fundamentar de mejor manera los parámetros de validez de la interpretación de los resultados de esta prueba. Esto lleva a la conclusión y reconocimiento no solo de que (a) una prueba de esta naturaleza tiene beneficios considerables para comprender mejor las características del dominio lingüístico de la población meta sino también (b) que hay una necesidad fundamental de crear un sistema de evaluación explícito y transparente que permita contemplar y atender todos aquellos aspectos que pueden perjudicar a la población meta.

Referencias

Araya Garita, W., Elizondo González, J., & González Ramírez, A. (2022). Un acercamiento al constructo de la prueba de dominio lingüístico del idioma inglés desarrollada por la Universidad de Costa Rica para el Ministerio de Educación de Costa Rica. Estudios de Lingüística Aplicada, 40(75), 119-143. https://doi.org/10.22201/enallt.01852647p.2022.75.1013

Association of Language Testers in Europe (ALTE). (2020). ALTE principles of good practice. Council of Europe.https://alte.org/resources/Documents/ALTE%20Principles%20of%20Good%20Practice%20Online%20version%20Proof%204.pdf

Association of Language Testers in Europe (ALTE). (2011). Manual for language test development and examining. Council of Europe. https://www.alte.org/resources/Documents/ManualLanguageTest-Alte2011_EN.pdf

Bachman, L., & Palmer, A. (2010). Language assessment in practice. Oxford University Press.

Bolitho, R. (2013). Dilemmas in observing, supervising and assessing teachers. In P. PD (Ed.), Assessing and Evaluating English Language Teacher Education, Teaching, and Learning (pp. 7-12). British Council. https://www.britishcouncil.in/sites/default/files/tec12_publication_1.pdf

Brown, D., & Abeywickrama, P. (2019). Language assessment: Principles and classroom practices. Pearson Education.

Cambridge University Press & Assessment. (2022). Cambridge English teaching framework. https://www.cambridgeenglish.org/teaching-english/professionaldevelopment/cambridge-english-teaching-framework/

Chapelle, C. A. (2012). Validity argument for language assessment: The framework is simple… Language Testing, 29(1), 19-27.

Chapelle, C. A. (2008). The TOEFL validity argument. In C. A. Chapelle, M. K. Enright, & J. M. Jamieson (Eds.), Building a validity argument for the Test of English as a Foreign Language (pp. 319-352). Routledge.

Chu, R. K., & Jaca, C. A. (2019). A study on the factors affecting the professional development levels of ESL Filipino teachers according to the Cambridge English Teaching Framework. International Journal of English Education, 8(1), 420-441. https://ijee.org/assets/docs/34cristie.373846.pdf

Coombe, C., Folse, K., & Hubley, N. (2007). A practical guide to assessing English language learning. The University of Michigan Press.

Coombe, C. (2018). An A to Z of second language assessment: How language teachers understand assessment concepts. British Council. http://www.britishcouncil.org/exam/aptis/research/assessment-literacy

Council of Europe. (2020). Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment. https://rm.coe.int/common-european-frameworkof-reference-for-languages-learning-teaching/16809ea0d4

Consejo Nacional de Rectores (CONARE). (2019). Desafíos de la educación en Costa Rica y aportes de las universidades públicas. CONARE-OPES. https://repositorio.conare.ac.cr/handle/20.500.12337/7953

Diálogo Interamericano y Unidos por la Educación. (2018). Costa Rica: El estado de políticas públicas docentes. Estado de la Educación. https://www.thedialogue.org/wp-content/uploads/2018/08/El-estado-de-politicaspublicas-abril-15.pdf

Dadvand, B., & Behzadpoor, F. (2020). Pedagogical knowledge in English language teaching: A lifelong-learning, complex-system perspective. London Review of Education, 18(1), 107–125. https://doi.org/10.18546/LRE.18.1.08

Education First. (2023). Índice del dominio del inglés de EF: Una clasificación de 113 países y regiones en función de su nivel de inglés. https://www.ef.com/assetscdn/WIBIwq6RdJvcD9bc8RMd/cefcom-episite/reports/2023/ef-epi-2023-spanish.pdf

Fulcher, G. (2010). Practical language testing. Hodder Education.

Green, A. (2021). Exploring language assessment and testing: Language in action (2nd ed.). Routledge.

Kellaghan, T., Madaus, G., & Airasian, P. (1982). The effects of standardized testing. Kluwer- Nijhoff Publishing.

Loredo, J. (2021). Evaluación docente. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 14(1), 7-11. https://doi.org/10.15366/riee2021.14.1.001

Marco Nacional de Cualificaciones para las Carreras de Educación (MNC-CE-CR). (2021). Resultados de aprendizaje de la carrera de enseñanza del inglés. https://cualificaciones.cr/mncce/images/documentos/carreras/MNCCE_INGLES.pdf

Marín-Arroyo, E. (2013). La enseñanza del inglés en Costa Rica en el siglo XIX: Una respuesta al modelo económico. Revista Comunicación, 13(2), 47-55. https://revistas.tec.ac.cr/index.php/comunicacion/article/view/1132

O’Sullivan, B. (2016). Adapting tests to the local context: New directions in language assessment. JASELE Journal special edition, 145-158.

Programa de Evaluación de Lenguas Extranjeras (PELEx). (2022a). UCR-ELTA: Table of Specifications [Unpublished document]. Universidad de Costa Rica

Programa de Evaluación de Lenguas Extranjeras (PELEx). (2022b). Usos específicos del idioma inglés por parte de los docentes de enseñanza del inglés en Costa Rica. [Unpublished raw data]. Universidad de Costa Rica.

Política Educativa de Promoción de Idiomas. (2019). Hacia una Costa Rica bilingüe. Ministerio de Educación Pública. http://cse.go.cr/sites/default/files/acuerdos/politica_educativa_para_la_promocion_de_idiomas.pdf

Romero, J. (2007). Concepciones de evaluación y de evaluación docente. Cuadernos de Lingüística Hispánica, 10, 137-148. https://www.redalyc.org/pdf/3222/322227484009.pdf

Rueda, M. (2009). La evaluación del desempeño docente: Consideraciones desde el enfoque por competencias. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 11(2), 1-16. https://www.redalyc.org/pdf/155/15512151004.pdf

Sarwar, M. Alam, M., Hussain, S., Shah, A., & Jabeen, M. (2014). Assessing English speaking skills of prospective teachers at entry and graduation level in teacher education program. Language Testing in Asia, 4(5). http://www.languagetestingasia.com/content/4/1/5

Shohamy, E. (2001). The power of tests: A critical perspective on the use of language tests. Routledge.

Slomp, D. H. (2005). Teaching and assessing language skills: Defining the knowledge that matters. English Teaching: Practice and Critique, 4(3), 141-155. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ847274.pdf

Tschirner, E. (2018). Language Testing: Current practices and future developments. Die

Unterrichtspraxis/Teaching German, 51(2), 105-120. https://www.jstor.org/stable/10.2307/90026419

Cómo citar

APA

Araya Garita, W. & Céspedes Araya, J. (2022). UCR-ELTA: Constructing a Standardized Proficiency Test for English Teachers in Costa Rica. Matices en Lenguas Extranjeras, 16(1). https://doi.org/10.15446/male.v16n1.107175

ACM

[1]
Araya Garita, W. y Céspedes Araya, J. 2022. UCR-ELTA: Constructing a Standardized Proficiency Test for English Teachers in Costa Rica. Matices en Lenguas Extranjeras. 16, 1 (ene. 2022). DOI:https://doi.org/10.15446/male.v16n1.107175.

ACS

(1)
Araya Garita, W.; Céspedes Araya, J. UCR-ELTA: Constructing a Standardized Proficiency Test for English Teachers in Costa Rica. Matices Leng. Extranj. 2022, 16.

ABNT

ARAYA GARITA, W.; CÉSPEDES ARAYA, J. UCR-ELTA: Constructing a Standardized Proficiency Test for English Teachers in Costa Rica. Matices en Lenguas Extranjeras, [S. l.], v. 16, n. 1, 2022. DOI: 10.15446/male.v16n1.107175. Disponível em: https://revistas.unal.edu.co/index.php/male/article/view/107175. Acesso em: 28 dic. 2025.

Chicago

Araya Garita, Walter, y Jennifer Céspedes Araya. 2022. «UCR-ELTA: Constructing a Standardized Proficiency Test for English Teachers in Costa Rica». Matices En Lenguas Extranjeras 16 (1). https://doi.org/10.15446/male.v16n1.107175.

Harvard

Araya Garita, W. y Céspedes Araya, J. (2022) «UCR-ELTA: Constructing a Standardized Proficiency Test for English Teachers in Costa Rica», Matices en Lenguas Extranjeras, 16(1). doi: 10.15446/male.v16n1.107175.

IEEE

[1]
W. Araya Garita y J. Céspedes Araya, «UCR-ELTA: Constructing a Standardized Proficiency Test for English Teachers in Costa Rica», Matices Leng. Extranj., vol. 16, n.º 1, ene. 2022.

MLA

Araya Garita, W., y J. Céspedes Araya. «UCR-ELTA: Constructing a Standardized Proficiency Test for English Teachers in Costa Rica». Matices en Lenguas Extranjeras, vol. 16, n.º 1, enero de 2022, doi:10.15446/male.v16n1.107175.

Turabian

Araya Garita, Walter, y Jennifer Céspedes Araya. «UCR-ELTA: Constructing a Standardized Proficiency Test for English Teachers in Costa Rica». Matices en Lenguas Extranjeras 16, no. 1 (enero 1, 2022). Accedido diciembre 28, 2025. https://revistas.unal.edu.co/index.php/male/article/view/107175.

Vancouver

1.
Araya Garita W, Céspedes Araya J. UCR-ELTA: Constructing a Standardized Proficiency Test for English Teachers in Costa Rica. Matices Leng. Extranj. [Internet]. 1 de enero de 2022 [citado 28 de diciembre de 2025];16(1). Disponible en: https://revistas.unal.edu.co/index.php/male/article/view/107175

Descargar cita

CrossRef Cited-by

CrossRef citations0

Dimensions

PlumX

Visitas a la página del resumen del artículo

484

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.