Publicado

2017-01-01

Editorial

Autores/as

  • Martha I. Camargo Gil Universidad Nacional de Colombia
  • Véronique Bellanger Universidad Nacional de Colombia

This issue of Matices en Lenguas Extranjeras presents eight academic and scientific articles on unpublished research in the teaching of second and foreign languages.  Some of this work takes into account factors that impact motivation in the teaching/learning of a language (as a second language or a foreign language) while other work analyzes how socio-linguistic aspects determine a communitys cultural integration or alienation or the degree of language comprehension in endolingual contexts.  These contributions can be considered multilingual and multicultural as they are written in English, French, Spanish, Italian and Portuguese. 

 

The first article looks at research done in Portugal on teacher training. The work aims to understand why elementary and secondary school teachers of French as a foreign language underemphasize the development of writing skills.  To do so, the author carried out mixed research by collecting data through statistically analyzed questionnaires (in particular, non-parametric analysis) and by interviews to which the content analysis technique was applied. A comprehensive analysis of this data indicates that the main factors mentioned by the subjects referred to extrinsic contexts, not dependent on the action of the teachers involved.

Editorial ( ESP)

 

 

Cómo citar este artículo (APA, 6ta ed.): Camargo Gil, M., & Bellanger, V. (2017). Editorial. Matices en Lenguas Extranjeras, 0(11). https://doi.org/10.15446/male.n11.73610

 

 

Este número presenta ocho artículos académicos y científicos, producto de investigaciones inéditas realizadas en el campo de la enseñanza de lenguas segundas y extranjeras. Algunos de estos trabajos dan cuenta de los factores que inciden en las motivaciones hacía la enseñanza-aprendizaje de un idioma (como segunda lengua o como lengua extranjera), mientras que otros analizan cómo los aspectos sociolingüísticos determinan la integración o alienación cultural de una comunidad, o el grado de comprensión de un idioma en contextos endolingües. Estas contribuciones pueden ser consideradas multilingües y multiculturales ya que están escritas en inglés, francés, español, italiano y portugués. 

 

La primera contribución es un artículo de investigación llevado a cabo en Portugal que presenta una reflexión sobre la formación docente. El objetivo es comprender las razones que llevan a los profesores de Francés Lengua Extranjera de educación Básica y Secundaria a dejar en un segundo plano el desarrollo de la competencia de la producción escrita. Para ello, el autor hizo una investigación mixta en la que se recolectaron datos a través de cuestionarios analizados estadísticamente (en particular análisis no paramétricos) y entrevistas a las que se les aplicó la técnica de análisis de contenido. A partir de un abordaje comprensivo de estos datos, se pudo determinar que los principales factores mencionados por los sujetos remitían a contextos extrínsecos, no dependientes de la acción de los docentes implicados.

 

El segundo artículo presenta una investigación realizada con estudiantes provenientes de una universidad pública en Colombia. Es de corte cualitativo y empleó la metodología investigación-acción con el propósito de determinar de qué forma el uso de una plataforma virtual educativa y el proceso de escritura en círculo favorecía el desarrollo de la competencia de producción escrita en inglés como segunda lengua en estudiantes de nivel pre-intermedio. El análisis de los datos mostró que la implementación de estos recursos aumentó en los estudiantes el interés, la confianza, el entusiasmo, el dominio y la comprensión de la lengua inglesa. A través de ellos, los estudiantes tuvieron más tiempo para pensar, repensar, revisar, editar e incorporar retroalimentación sobre su producción escrita. 

 

La tercera contribución es un estudio de caso de tipo cualitativo efectuado en una institución de educación superior pública en Estados Unidos. Allí se da cuenta de una experiencia innovadora realizada con estudiantes de pregrado de español como lengua extranjera. El propósito de la investigación era determinar hasta qué punto un estudiante estaría motivado a producir textos escritos utilizando el diario interactivo, la calidad y la cantidad de sus producciones escritas. Para ello el autor empleó el diario interactivo como estrategia pedagógica. Los resultados demostraron que los estudiantes mejoraron la organización del pensamiento y de sus ideas al escribir en sus diarios. Además, desarrollaron una actitud positiva hacia la escritura en español y utilizaron el diario interactivo para generar temas y producir composiciones más extensas en español.

 

La siguiente contribución es un reporte de investigación-acción desarrollado en México sobre el aprendizaje basado en tareas. El objetivo era examinar el impacto de auto-videograbaciones de actividades basadas en tareas en el mejoramiento de las habilidades orales en inglés de un grupo de estudiantes de nivel principiante en un centro de educación superior de carácter privado. Los datos recopilados a través del estudio de los vídeos, las entrevistas estructuradas y las reflexiones de los estudiantes permitieron concluir que, al analizar sus redacciones, los estudiantes mejoraron su nivel de vocabulario en inglés, su nivel de autoconfianza, su motivación y su producción oral. Además, proporcionó herramientas a la maestra para darles a los estudiantes una retroalimentación significativa.

 

El quinto es un artículo de reflexión elaborado en un instituto privado de nivel universitario en Argentina. Su propósito es, en primer, lugar presentar una definición de indireccionalidad desde una perspectiva estratégico-funcional y multimodal para luego, con base en esta conceptualización, sustentar la pertinencia de su aplicación didáctica en la clase de Español como Lengua Segunda y Extranjera (ELSE). Se trabajó con estudiantes con nivel B2/C1, según el marco de referencia común europeo para el estudio de la lengua española, y se focalizó en la variedad de español rioplatense. Para ello, la autora analizó, desde la perspectiva de artefacto, un corpus conformado de conversaciones extraídas de seis películas argentinas producidas y estrenadas en los últimos quince años. Los resultados evidenciaron que el proceso de significación es indirecto según el grado de interaccionalidad analizado (0,1 y 2) porque se encuentra negociado por condiciones específicas de realización.

 

  La sexta contribución es también un reporte de investigación descriptiva que muestra el análisis de un fonema como determinante de la interacción o alienación cultural. Para ello se examinó la producción del fonema /r/ de los adolescentes anglo-ingleses y punjabí-ingleses bilingües en el oeste de Yorkshire. Los datos se recolectaron en escuelas secundarias urbanas de Bradford y Leeds. Los resultados del estudio demuestran que la preferencia de los hablantes punjabíes hacia los róticos punjabíes o los róticos británicos depende de si se identifican como "británicos asiáticos" integrados culturalmente o como asiáticos alienados. Además, el estudio permite comprender cómo las comunidades que hablan inglés como segunda lengua desarrollan su pronunciación.

 

El penúltimo artículo es un reporte de caso descriptivo-interpretativo hecho un establecimiento universitario público en Colombia en un programa de licenciatura en inglés. Se presenta el impacto del contexto de aprendizaje del Inglés como Lengua Extranjera (ILE) basado en contenidos y la pedagogía crítica en relación con el capital cultural de estudiantes que forman parte de un curso de pregrado de ILE cuya duración es de dos semestres.  El análisis e interpretación de los datos recopilados a través de entrevistas con los participantes, sus escritos y las observaciones de la docente evidenciaron que su capital cultural aumentó con la enseñanza, en ILE, de la historia del mundo occidental y de expresiones artísticas relacionadas con este tema, lo cual incidió positivamente en el aumento de su conciencia socio-política.

 

El último texto es un reporte de caso procedente de Japón en el cual se aplicaron cuestionarios a educandos de primer y segundo año de italiano de la Universidad Kyoto Sangyo para determinar sus percepciones sobre algunos aspectos que los motivaron a estudiar italiano. Los resultados del estudio concluyeron que tanto el entorno institucional y socio-cultural de los alumnos como el aprendizaje activo del idioma influyen en la motivación para aprender el italiano. Además, el estudio arrojó que la conexión de estos tres factores mejoraba la memoria de los saberes de los estudiantes.

 

Indudablemente, los contenidos de estos artículos provenientes de Asia, Latinoamérica, Europa y Norteamérica contribuirán a una discusión permanente sobre la investigación y reflexión que tiene lugar en el campo de la enseñanza y el aprendizaje de lenguas extranjeras.

 

 

Martha I. Camargo Gil

Editora Invitada

Véronique Bellanger

Editora

 

 

 

 

 

 

Editorial (ENG)

 

 

Cómo citar este artículo (APA, 6ta ed.): Camargo Gil, M., & Bellanger, V. (2017). Editorial. Matices en Lenguas Extranjeras, 0(11). https://doi.org/10.15446/male.n11.73610

 

 

This issue of Matices en Lenguas Extranjeras presents eight academic and scientific articles on unpublished research in the teaching of second and foreign languages.  Some of this work takes into account factors that impact motivation in the teaching/learning of a language (as a second language or a foreign language) while other work analyzes how socio-linguistic aspects determine a community’s cultural integration or alienation or the degree of language comprehension in endolingual contexts.  These contributions can be considered multilingual and multicultural as they are written in English, French, Spanish, Italian and Portuguese. 

 

The first article looks at research done in Portugal on teacher training. The work aims to understand why elementary and secondary school teachers of French as a foreign language underemphasize the development of writing skills.  To do so, the author carried out mixed research by collecting data through statistically analyzed questionnaires (in particular, non-parametric analysis) and by interviews to which the content analysis technique was applied. A comprehensive analysis of this data indicates that the main factors mentioned by the subjects referred to extrinsic contexts, not dependent on the action of the teachers involved.

 

The second article presents research done with students from public universities in Colombia. The research is qualitative and employs action research methodology to determine how the use of an educational virtual platform and writing circles favors the development writing competencies in English as a second language in pre-intermediate level students.  An analysis of the data showed that the implementation of these resources increased students’ interest, confidence, enthusiasm, mastery and comprehension of English.  Through these, the students had more time to think, rethink, review, edit and incorporate feedback on their writing production. 

 

The third article is a qualitative case study done on a public higher education institution in the United States. It looks at an innovative experience carried out with undergraduate students of Spanish as a foreign language. The purpose of the study was to determine to what degree students would be motivated to produce written texts using the interactive diary and the impact on the quality and quantity of their written production. For this, the author used the interactive diary as a pedagogic strategy.  The results demonstrated that the students improved the organization of their thinking and of their ideas by writing in their diaries. Additionally, they developed a positive attitude towards writing in Spanish and used the interactive diary to generate topics and produce more extensive compositions in Spanish.

 

The next article is an action research report carried out in Mexico on task based learning.  The purpose was to examine the impact of video self-recordings of task based activities for the improvement of English speaking skills of a group of beginner students at a private upper education institution. The date compiled from the analysis of the videos, the structured interviews and the reflections of students led to the conclusion that students improved their English vocabulary level, their self-confidence, motivation and oral production.  Additionally, this provided tools to the teacher to give significant feedback to the students. 

 

The fifth article looks at a private university in Argentina. It aims to first present a definition of indirectness from a strategic-functional and multimodal perspective and then, based on this conceptualization, sustain the relevance of its didactic application in the Spanish as a second and foreign language class. The research was carried out students with B2/C1 level in accordance with the European common reference. For this, the author analyzed from the artifact perspective a corpus of conversations extracted from six Argentine films of the last fifteen years. The results showed the signification process is indirect according to the degree of interactionality analyzed (0,1 and 2) because they are negotiated by specific conditions of realization.

 

  The sixth article is also a descriptive research report analyzing a phoneme as determinant of cultural interaction or alienation.  The work looks at the production of the phoneme /r/ of Anglo- English and bilingual Punjabi-English teenagers in West Yorkshire.  The data was collected in urban secondary schools in Bradford and Leeds. The results of the study show that Punjabi speakers' preference for Punjabi rhotics or British rhotics depends on whether they identify themselves as culturally integrated "Asian British" or as alienated Asians.  Additionally, the study looks at how the communities that speak English as a second language develop pronunciation. 

 

The next to last article is a descriptive-interpretive case report on an undergraduate English program in a public university in Colombia. It presents the impact of the context for learning English as a second language (ESL) based on content and critical pedagogy in relation to the cultural capital of students in the undergraduate ESL course which last two semesters.  The analysis and interpretation of the data collected from interviews with the participants, from their writings and from the observations of the teacher show that their cultural capital increased with the teaching in ESL of the history of the western world and of the artistic expressions related with this topic, which positively impacted their socio-political awareness.

 

The last article is a case report from Japan which applied questionnaires to first and second year students of Italian at the University of Kyoto Sangyo to determine their perceptions on aspects that motivated them to study Italian. The study’s results showed that both the institutional and socio-cultural environment of the students as well as the active learning of the language influenced their motivation to learn Italian.  Additionally, the study found that the connection of these three factors improved the student’s retention of knowledge.

 

Undoubtedly, the contents of these articles from Asia, Latin America, Europe and North America will contribute to a permanent discussion about the research and reflection that takes place in the field of teaching and learning foreign languages.

 

 

Martha I. Camargo Gil

Guest Editor

Véronique Bellanger

Editor

 

 

 

 

 

 

 

Cómo citar

APA

Camargo Gil, M. I. y Bellanger, V. (2017). Editorial. Matices en Lenguas Extranjeras, (11). https://revistas.unal.edu.co/index.php/male/article/view/73610

ACM

[1]
Camargo Gil, M.I. y Bellanger, V. 2017. Editorial. Matices en Lenguas Extranjeras. 11 (ene. 2017).

ACS

(1)
Camargo Gil, M. I.; Bellanger, V. Editorial. Matices Leng. Extranj. 2017.

ABNT

CAMARGO GIL, M. I.; BELLANGER, V. Editorial. Matices en Lenguas Extranjeras, [S. l.], n. 11, 2017. Disponível em: https://revistas.unal.edu.co/index.php/male/article/view/73610. Acesso em: 28 mar. 2024.

Chicago

Camargo Gil, Martha I., y Véronique Bellanger. 2017. «Editorial». Matices En Lenguas Extranjeras, n.º 11 (enero). https://revistas.unal.edu.co/index.php/male/article/view/73610.

Harvard

Camargo Gil, M. I. y Bellanger, V. (2017) «Editorial», Matices en Lenguas Extranjeras, (11). Disponible en: https://revistas.unal.edu.co/index.php/male/article/view/73610 (Accedido: 28 marzo 2024).

IEEE

[1]
M. I. Camargo Gil y V. Bellanger, «Editorial», Matices Leng. Extranj., n.º 11, ene. 2017.

MLA

Camargo Gil, M. I., y V. Bellanger. «Editorial». Matices en Lenguas Extranjeras, n.º 11, enero de 2017, https://revistas.unal.edu.co/index.php/male/article/view/73610.

Turabian

Camargo Gil, Martha I., y Véronique Bellanger. «Editorial». Matices en Lenguas Extranjeras, no. 11 (enero 1, 2017). Accedido marzo 28, 2024. https://revistas.unal.edu.co/index.php/male/article/view/73610.

Vancouver

1.
Camargo Gil MI, Bellanger V. Editorial. Matices Leng. Extranj. [Internet]. 1 de enero de 2017 [citado 28 de marzo de 2024];(11). Disponible en: https://revistas.unal.edu.co/index.php/male/article/view/73610

Descargar cita

Visitas a la página del resumen del artículo

286

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.