Motivations for University-Industry Interaction: A Typology of Academic Scientists at the National University of Colombia
MOTIVACIONES PARA LA INTERACCIÓN UNIVERSIDAD-INDUSTRIA: UNA TIPOLOGÍA DE LOS CIENTÍFICOS ACADÉMICOS DE LA UNIVERSIDAD NACIONAL DE COLOMBIA
MOTIVAÇÕES PARA A INTERAÇÃO UNIVERSIDADE-INDÚSTRIA: UMA TIPOLOGIA DOS CIENTISTAS ACADÊMICOS DA UNIVERSIDAD NACIONAL DE COLOMBIA
DOI:
https://doi.org/10.15446/innovar.v34n92.99300Palabras clave:
University-industry interaction, academic scientist, interaction channels, motivations, Colombia (en)Interação universidade-empresa, canais de interação, motivações, Colômbia, cientista acadêmico (pt)
científico académico, Colombia, canales de interacción, motivaciones, interacción universidad-industria (es)
Descargas
In recent decades there has been an intensification of reflections on university-industry interaction as a mechanism for promoting innovation in countries, especially those characterized by a fragile collaboration between science and technology organizations and the productive apparatus. This article examines Colombian academic scientists who collaborate with industry, understanding their motivations and the interaction channels they use. To do this, a qualitative-type research study was conducted through semi-structured interviews with fifteen scientists and three employees involved in technology transfer programs at the National University of Colombia. As a result, we identified heterogeneous positions regarding the university-industry interaction and proposed four groups: i) “Circumstantial collaborators,” who have sporadic contact with industry; ii) “Independent,” who develop their own initiatives through spin-offs with sporadic contacts with industry; iii) “Integrated,” who see industry as a strategic partner and do not wish to undertake entrepreneurship; and iv) “Academic entrepreneurs,” who create spin-offs and see industry as a strategic partner. The main contribution of this work is the typology of academic scientists in the context of a Latin American country, which has implications for technology transfer offices in universities, with a recommendation towards creating typology-based programs, since the incentives that work for one type of scientist may not be the right fit for others.
En las últimas décadas se ha experimentado un crecimiento en el número de trabajos de reflexión en torno a la interacción universidad-industria como mecanismo para promover la innovación en los países, especialmente aquellos caracterizados por una colaboración frágil entre las organizaciones de ciencia y tecnología y el aparato productivo. Este artículo estudia a los científicos académicos colombianos que colaboran con la industria con el fin de comprender sus motivaciones y los canales de interacción empleados por estos. Con ese objetivo, se llevó a cabo una investigación de tipo cualitativo mediante entrevistas semiestructuradas con quince científicos y tres funcionarios involucrados en programas de transferencia de tecnología adscritos a la Universidad Nacional de Colombia. Como resultado, se identifican posiciones heterogéneas con respecto a la interacción universidad-industria, por lo que se propone la clasificación de estos actores en cuatro grupos: i) “Colaboradores circunstanciales”, que tienen contacto esporádico con la industria; ii) “Independientes”, que desarrollan sus propias iniciativas a través de spin-offs con contactos esporádicos con la industria; iii) “Integrados”, que ven a la industria como un socio estratégico y no desean emprender; y iv) “Emprendedores académicos”, quienes crean spin-offs y consideran a la industria como un socio estratégico. La principal contribución de este trabajo es la formulación de una tipología para los científicos académicos en el contexto de un país latinoamericano, lo cual tiene implicaciones para las oficinas de transferencia de tecnología en las instituciones de educación superior, a las que se hace un llamado a considerar la creación de iniciativas basadas en las tipologías propuestas, puesto que los incentivos que resultan ser de interés para un tipo de científico pueden no ser adecuados para otros.
Nas últimas décadas houve um aumento do número de estudos sobre a interação universidade-indústria como mecanismo de promoção da inovação em alguns países, especialmente aqueles caracterizados por uma frágil colaboração entre as organizações de ciência e tecnologia e o setor produtivo. Este artigo estuda os cientistas acadêmicos colombianos que colaboram com a indústria, a fim de compreender as suas motivações e os canais de interação por eles utilizados. Com esse objetivo, foi realizada uma pesquisa qualitativa através de entrevistas semiestruturadas com quinze cientistas e três funcionários envolvidos em programas de transferência de tecnologia junto à Universidad Nacional de Colombia. Como resultado, foram identificadas posições heterogêneas com relação à interação universidade-indústria, portanto, propõe-se classificar esses atores em quatro grupos: 1) “colaboradores circunstanciais”, que têm contatos esporádicos com a indústria; 2) “independentes”, que desenvolvem as suas próprias iniciativas através de spin-offs e que mantêm contatos esporádicos com a indústria; 3) “integrados”, que veem a indústria como um parceiro estratégico e não desejam empreender; e 4) “empreendedores acadêmicos”, que criam spin-offs e consideram a indústria um parceiro estratégico. A principal contribuição deste trabalho é a formulação de uma tipologia para cientistas acadêmicos no contexto de um país latino-americano, o que tem implicações para as instâncias de transferência de tecnologia das instituições de ensino superior, que são convidadas a considerar a criação de iniciativas baseadas nas tipologias propostas, uma vez que os incentivos que interessam a um tipo de cientista podem não ser apropriados para outros.
Referencias
Albuquerque, E., Suzigan, W., Arza, V., & Dutrénit, G. (2015). Matrices of university-firm interactions in Latin America. In E. Albuquerque, W. Suzigan, G. Kruss, & K. Lee (Eds.). Developing national systems of innovation university-industry: Interactions in the Global South (pp. 194-218). Edward Elgar Publishing. https://doi.org/10.4337/9781784711108.00016 DOI: https://doi.org/10.4337/9781784711108.00016
Ankrah, S., & Al-Tabbaa, O. (2015) Universities-industry collaboration: A systematic review. Scandinavian Journal of Management, 31(3), 387-408. https://doi.org/10.1016/j.scaman.2015.02.003 DOI: https://doi.org/10.1016/j.scaman.2015.02.003
Arocena, R., & Sutz, J. (2005). Latin American universities: from an original revolution to an uncertain transition. Higher Education, 50, 573-592. https://doi.org/10.1007/s10734-004-6367-8 DOI: https://doi.org/10.1007/s10734-004-6367-8
Arocena, R., & Sutz, J. (2010). Weak knowledge demand in the South: Learning divides and innovation policies. Science and Public Policy, 37(8), 571-582. https://doi.org/10.3152/030234210X12767691861137 DOI: https://doi.org/10.3152/030234210X12767691861137
Arocena, R., Göransson, B., & Sutz, J. (2018). Developmental universities in inclusive innovation sytems: Alternatives for Knowledge Democratization in the Global South. Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-319-64152-2 DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-64152-2
Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo (2nd ed.). Edições 70.
Chatterjee, D., Leisyte, L., Dasappa, D., & Sankaran, B. (2017). University research commercialization in emerging economies: A glimpse into the ‘Black Box’. Science and Public Policy, 45(3), 361-372. https://doi.org/10.1093/scipol/scx066 DOI: https://doi.org/10.1093/scipol/scx066
Congreso de la República de Colombia (2017). Ley 1838 de 2017. Por la cual se Dictan Normas de Fomento a la Ciencia, Tecnología e Innovación Mediante la Creación de Empresas de Base Tecnológica (Spin Offs) y se Dictan Otras Disposiciones. Diario Oficial No. 52.379. http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_1838_2017.html
Dutrénit, G., & Arza, V. (2015). Features of interactions between public research organizations and industry in Latin America: the perspective of researchers and firms. In E. Albuquerque, W. Suzigan, G. Kruss, & K. Lee (Eds.). Developing national systems of innovation university-industry: Interactions in the Global South (pp. 93-119). Edward Elgar Publishing. https://doi.org/10.4337/9781784711108.00011 DOI: https://doi.org/10.4337/9781784711108.00011
Fabiano, G., Marcellusi, A., & Favato, G. (2020). Channels and processes of knowledge transfer: How does knowledge move between university and industry? Science and Public Policy, 47(2), 256-270. https://doi.org/10.1093/scipol/scaa002 DOI: https://doi.org/10.1093/scipol/scaa002
Freeman, C. (1995). The ‘national system of innovation’ in historical perspective. Cambridge Journal of Economics, 19(1), 5-24. https://doi.org/10.1093/oxfordjournals.cje.a035309 DOI: https://doi.org/10.1093/oxfordjournals.cje.a035309
Fischer, B., Rücker, P., Vonortas, N. S., Queiroz, S. (2018). Quality comes first: University-industry collaboration as a source of academic entrepreneurship in a developing country. Journal of Technology Transfer, 43(2), 263-284. https://doi.org/10.1007/s10961-017-9568-x DOI: https://doi.org/10.1007/s10961-017-9568-x
Fontanella, B. J. B., Luchesi, B., Saidel, M. G., Ricas, J., Turato, E., & Melo, D. (2011). Amostragem em pesquisas qualitativas: proposta de procedimentos para constatar saturação teórica. Cadernos de Saúde Pública, 27(2), 389-394. https://doi.org/10.1590/S0102-311X2011000200020 DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-311X2011000200020
Fosfuri, A., & Tribó, J. A. (2008). Exploring the antecedents of potential absorptive capacity and its impact on innovation performance. Omega, 36(2), 173-187. https://doi.org/10.1016/j.omega.2006.06.012 DOI: https://doi.org/10.1016/j.omega.2006.06.012
Gómez, L. T., & Figueroa, S. (2011). Trayectos y trayectorias de la extensión universitaria: aproximación a una tipología de cinco universidades públicas latinoamericanas. Ciencia Política, 6(12), 109-146. https://revistas.unal.edu.co/index.php/cienciapol/article/view/41508
Iorio, R., Labory, S., & Rentocchini, F. (2017). The importance of pro-social behaviour for the breadth and depth of knowledge transfer activities: An analysis of Italian academic scientists. Research Policy, 46(2), 497-509. https://doi.org/10.1016/j.respol.2016.12.003 DOI: https://doi.org/10.1016/j.respol.2016.12.003
Jain, S., George, G., & Maltarich, M. (2009). Academics or entrepreneurs? Investigating role identity modification of university scientists involved in commercialization activity. Research Policy, 38(6), 922-935. https://doi.org/10.1016/j.respol.2009.02.007 DOI: https://doi.org/10.1016/j.respol.2009.02.007
Jensen, M. B., Johnson, B., Lorenz, E., & Lundvall, B. A. (2007). Forms of knowledge and modes of innovation. Research Policy, 36(5), 680-693. https://doi.org/10.1016/j.respol.2007.01.006 DOI: https://doi.org/10.1016/j.respol.2007.01.006
Lam, A. (2010). From ‘ivory Tower Traditionalists’ to ‘Entrepreneurial Scientists’? Academic scientists in fuzzy university-industry boundaries. Social Studies of Science, 40(2), 307-40. https://doi.org/10.1177%2F0306312709349963 DOI: https://doi.org/10.1177/0306312709349963
Lam, A. (2011). What motivates academic scientists to engage in research commercialization: ‘Gold’, ‘ribbon’ or ‘puzzle’? Research Policy, 40(10), 1354-1368. https://doi.org/10.1016/j.respol.2011.09.002 DOI: https://doi.org/10.1016/j.respol.2011.09.002
Latham, G. P., & Pinder, C. C. (2005). Work motivation theory and research at the dawn of the twenty-first century. Annual Review of Psychology, 56, 485-516. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.55.090902.142105 DOI: https://doi.org/10.1146/annurev.psych.55.090902.142105
Lundvall, B. Å. (1992). National systems of innovation: Towards a theory of innovation and interactive learning. Pinter publishers. https://www.jstor.org/stable/j.ctt1gxp7cs
Lundvall, B. Å. (2006). The university in the learning economy (DRUID Working Paper 02-06). University of Aalborg. https://wp.druid.dk/wp/20020006.pdf
Malagón, L. A. (2006). La vinculación universidad-sociedad desde una perspectiva social. Educación y Educadores, 9(2), 79-93. https://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/664
Martínez, J. (2011). Métodos de investigación cualitativa. Revista Silogismo, 8(8), 1-33. https://www.academia.edu/download/49747830/64-207-1-PB.pdf
Mascarenhas, C., Ferreira, J. J., & Marques, C. (2018). University-industry cooperation: A systematic literature review and research agenda. Science and Public Policy, 45(5), 708-718. https://doi.org/10.1093/scipol/scy003 DOI: https://doi.org/10.1093/scipol/scy003
Misión de Sabios (2020). Colombia hacia una Sociedad del Conocimiento: reflexiones y propuestas. Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación.
Miller, K., Cunningham, J. A., & Albats, E. (2018). Entrepreneurial academics and academic entrepreneurs: A systematic literature review. International Journal of Technology Management, 77(3), 9-37. https://doi.org/10.1504/IJTM.2018.091710 DOI: https://doi.org/10.1504/IJTM.2018.091710
Monroy-Varela, S. (2006). Nuevas políticas y estrategias de articulación del sistema de ciencia, tecnología e innovación colombiano. Innovar, 16(28), 157-172. https://revistas.unal.edu.co/index.php/innovar/article/view/19421
Morales-Rubiano, M. E., & Sanabria-Rangel, P. E., & Caballero-Martínez, D. (2015a). Características de la vinculación universidad-entorno en la Universidad Nacional de Colombia. Revista Facultad de Ciencias Económicas, 23(1), 189-208. https://doi.org/10.18359/rfce.615 DOI: https://doi.org/10.18359/rfce.615
Morales-Rubiano, M. E., Sanabria-Rangel, P. E., Plata-Pacheco, P., Ninco-Hernández, F. (2015b). Research results transfer towards the productive sector via research: Collaboration in four Colombian public universities. Journal of Technology Management & Innovation, 10(2), 28-44. https://doi.org/10.4067/S0718-27242015000400004 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-27242015000400004
Nelson, R. (1993). National innovation systems: A comparative analysis (1st ed.). Oxford University Press.
North, D. C. (1990). Institutions, institutional change and economic performance. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511808678 DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511808678
North, D. C. (1991). Institutions. Journal of Economic Perspectives, 5(1), 97-112. https://doi.org/10.1257/jep.5.1.97 DOI: https://doi.org/10.1257/jep.5.1.97
Organisation for Economic Co-operation and Development [OECD]. (2022). Gross domestic spending on R&D. OECD. https://doi.org/10.1787/d8b068b4-en DOI: https://doi.org/10.1787/d8b068b4-en
Ortiz-Riaga, M. C., & Morales-Rubiano, M. E. (2011). La extensión universitaria en América Latina: concepciones y tendencias. Educación y Educadores, 14(2), 349-366. https://doi.org/10.5294/edu.2011.14.2.6 DOI: https://doi.org/10.5294/edu.2011.14.2.6
Paranhos, J., Hasenclever, L., & Perin, F. S. (2018). Abordagens teóricas sobre o relacionamento entre empresas e universidades e o cenário brasileiro. Revista Econômica, 20(1), 9-29. https://doi.org/10.22409/economica.20i1.p387 DOI: https://doi.org/10.22409/economica.20i1.p387
Perkmann, M., Tartari, V., McKelvey, M., Autio, E., Broström, A., D’Este, P., Fini, R., Geuna, A., Grimaldi, R., Hughes, A., Krabel, S., Kitson, M., Llerena, P., Lissoni, F., Salter, A., & Sobrero, M. (2013). Academic engagement and commercialisation: A review of the literature on university-industry relations. Research Policy, 42(2), 423-42. https://doi.org/10.1016/j.respol.2012.09.007 DOI: https://doi.org/10.1016/j.respol.2012.09.007
Red de Indicadores de Ciencia y Tecnología – Iberoamericana e Interamericana [RICYT]. (2020). El estado de la ciencia: principales indicadores de ciencia y tecnología iberoamericanos / interamericanos 2020. UNESCO & OEI.
Salanova, M., Hontangas, P., & Peiró, J. M. (1996). Motivación laboral. In J. M. Peiró & F. Prieto (Eds.), Tratado de psicología del trabajo (pp. 215-249). Síntesis.
Scott, W. R. (2001). Institutions and organizations (2nd ed.). Sage Publications.
Shane, S. (2004). Academic entrepreneurship: University spinoffs and wealth creation. Edward Elgar Publishing. https://doi.org/10.4337/9781843769828 DOI: https://doi.org/10.4337/9781843769828
Sun, P. Y. T., & Anderson, M. H. (2010). An examination of the relationship between absorptive capacity and organizational learning, and a proposed integration. International Journal of Management Reviews, 12(2), 130150. https://doi.org/10.1111/j.1468-2370.2008.00256.x DOI: https://doi.org/10.1111/j.1468-2370.2008.00256.x
Superintendencia de Industria y Comercio [SIC]. (2016). Estadísticas 2015. Nuevas creaciones. SIC. https://www.sic.gov.co/sites/default/files/files/Estadisticas_Mensuales_Patentes_Disenos_2015(1).pdf
Superintendencia de Industria y Comercio [SIC]. (2017). Estadísticas 2016 Nuevas Creaciones. SIC. https://www.sic.gov.co/sites/default/files/files/Propiedad%20Industrial/Estadisticas/PATENTES-2016-Ver-2017-01-14.pdf
Superintendencia de Industria y Comercio [SIC]. (2018). Estadísticas 2017. Nuevas creaciones. SIC. https://www.sic.gov.co/sites/default/files/files/Propiedad%20Industrial/Estadisticas/Estadisticas_Mensuales_Patentes_2017_12-11.pdf
Tartari, V., Perkmann, M., & Salter, A. (2014). In good company: The influence of peers on industry engagement by academic scientists. Research Policy, 43(7), 1189-1203. https://doi.org/10.1016/j.respol.2014.02.003 DOI: https://doi.org/10.1016/j.respol.2014.02.003
Universidad Nacional de Colombia. (2019). Balance social vigencia 2018. Unimedios. http://launalcuenta.unal.edu.co/fileadmin/user_upload/documentos/Informes/Nacional/2019/laUNALcuenta-2019_brochure.pdf
Velasco, D. (2015). Innovation systems in developing countries: A top-down and bottom-up approach to studying the Colombian National System of Innovation and the coffee, flower and sugarcane production chains [Doctoral dissertation, University of Edinburgh]. Edinburgh Research Archive. http://hdl.handle.net/1842/15813
Würmseher, M. (2017). To each his own: Matching different entrepreneurial models to the academic scientist’s individual needs. Technovation, 59, 1-17. https://doi.org/10.1016/j.technovation.2016.10.002 DOI: https://doi.org/10.1016/j.technovation.2016.10.002
Zahra, S. A., & George, G. (2002). Absorptive capacity: A review, reconceptualization, and extension. Academy of Management Review, 27(2), 185-203. https://doi.org/10.2307/4134351 DOI: https://doi.org/10.5465/amr.2002.6587995
Cómo citar
APA
ACM
ACS
ABNT
Chicago
Harvard
IEEE
MLA
Turabian
Vancouver
Descargar cita
Licencia
Derechos de autor 2023 Innovar
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0.
Todos los artículos publicados por Innovar se encuentran disponibles globalmente con acceso abierto y licenciados bajo los términos de Creative Commons Atribución-No_Comercial-Sin_Derivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0).
Una vez seleccionados los artículos para un número, y antes de iniciar la etapa de cuidado y producción editorial, los autores deben firmar una cesión de derechos patrimoniales de su obra. Innovar se ciñe a las normas colombianas en materia de derechos de autor.
El material de esta revista puede ser reproducido o citado con carácter académico, citando la fuente.
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons: