Published

2007-01-01

Evaluating Colombian SMEs’ technological innovation: Part 1: conceptual basis, evaluation methodology and characterisation of innovative companies

Evaluación de la innovación tecnológica de las Mipymes colombianas. Parte 1: Bases conceptuales, metodología de evaluación y caracterización de las empresas innovadoras

DOI:

https://doi.org/10.15446/ing.investig.v27n1.14818

Keywords:

technological innovation, small and medium-sized enterprises (SME), design, the Innova prize, evaluation (en)
innovación tecnológica, Mipymes, diseño, premio Innova, evaluación (es)

Authors

  • Luz Marina Torres Universidad Nacional de Colombia
  • Óscar Fernando Castellanos Domínguez Universidad Nacional de Colombia
  • Aida Mayerly Fúquene Montañez Universidad Nacional de Colombia

Innovative processes currently constitute one of the most important alternatives for increasing organisations’ levels of competitiveness and productivity. The Colombian state (being conscious of this) has generated mechanisms aimed at encouraging technological and innovative development activities in SMEs, as was the case with the Colombian Prize for Entrepreneurial Technological Innovation for SME (Innova) 2006. The experience acquired through the technical evaluation of such prize was a valuable element for identifying Colombian MSMSC innovative characteristics and trends. The present article seeks to establish the current state of innovation in SMEs from experience gained when evaluating and awarding the Innova prize; a frame of reference concerning innovation and design, the methodology used for evaluating the prize and some general statistics regarding the results obtained in 2006 are thus presented. A future publication will give the factors influencing innovation taking geographical regions, sectors and impact as reference. Such results revealed innovative initiatives in strategic sectors such as computer science and services, the leadership of cities such as Bogotá and Medellin and the need for producing clear guidelines for incorporating process and product design into being part of the innovative process.

En la actualidad los procesos de innovación constituyen una de alternativas más importantes para incrementar los niveles de competitividad y productividad en las organizaciones. El Estado colombiano, consciente de esto, ha generado mecanismos con el objetivo de incentivar actividades de desarrollo tecnológico e innovación en las Mipymes, como es el caso del Premio Colombiano a la Innovación Tecnológica Empresarial para Mipymes Innova 2006. La experiencia adquirida a través de la evaluación técnica de dicho premio es un valioso elemento para la identificación de características y tendencias innovadoras de las Mipymes colombianas. El presente artículo busca establecer el estado actual de la innovación en Mipymes a partir de evaluación y otorgamiento del premio Innova, para lo cual se presenta un marco de referencia sobre innovación y diseño, la metodología de evaluación del premio y algunas estadísticas generales de los resultados obtenidos en el año 2006. En una publicación posterior se mostraron los factores influyentes en la innovación tomando como referencia regiones geográficas, sectores e impacto. Dichos resultados evidenciaron la existencia de iniciativas innovadoras en sectores estratégicos como los de informática y servicios, el liderazgo de ciudades como Bogotá y Medellín, y la necesidad de generar directrices claras para incorporación del diseño de procesos y productos como parte del proceso innovador.

References

Colciencias., Productividad, Innovación y Desarrollo tecnológico en Colombia. Situación actual y políticas de fomento., Bogotá D.C., 1997.

Cory, J., Una arquitectura de los negocios para la gestión tecnológica., Editorial McGraw-Hill, Colombia, 1999.

Drejer, A., The discipline of management of technology, based on considerations related to technology., Technovation, 17, 1997, pp. 253-265. DOI: https://doi.org/10.1016/S0166-4972(96)00107-1

Drucker, P., La innovación y el empresario innovador. La práctica y los principios., Editorial Norma, 1986.

Freeman, C., Teoría económica de la innovación industrial., Alianza editorial, Madrid, España, 1974.

Freeman, C., El Reto de la Innovación (la experiencia del Japón)., Editorial Galac, Caracas, Venezuela, 1993.

García, B., Factores de innovación para el diseño de nuevos productos en el sector juguetero., Editorial de la Universidad Politécnica de Valencia, España, 2004.

Godet, M., Le chercheur, le chômeur et l’entrepreneur., 1998.

Kline, S. and Rosenberg, N., An Overview of innovation: National Academy of Sciences., 1986.

Iváñez, J. M., La gestión del diseño en la empresa., Editorial McGraw-Hill, España, 2000.

Malaver, F., Investigación en Gestión empresarial: ¿Proceso naciente? Colombia, 1965 - 1998., Bogotá D.C., 2000.

Marcovitch, J., Tecnología y Competitividad., Conceptos Generales de Gestión Tecnológica - Colección Ciencia y Tecnología, (BID - SECAB - CINDA): Chile, No. 26, 1990.

Muñoz, X., Diseño de una Unidad de Investigación y Desarrollo en una empresa de productos lácteos, Tesis en Ingeniería Química, Universidad Nacional de Colombia, Bogotá D.C., 1999.

Pilkington, A. and Teichert, T., Management of technology: themes, concepts and relationships., Technovation, Vol 26, No. 3, March, 2006, pp. 288-299. DOI: https://doi.org/10.1016/j.technovation.2005.01.009

SENA, Innovación Y Desarrollo Tecnológico. Presentación del Grupo de Innovación y Desarrollo Tecnológico del SENA, 2004.

SIC, Superintendencia de Industria y Comercio., Manual del inventor., Delegatura para la propiedad industrial, Bogotá, 1997.

Snarch, A., La innovación: estrategia del desarrollo empresarial., In: Bogotá, C. d. C. d. (ed), Seminario de Formación Empresarial, Bogotá D.C., 1998.

Waissbluth, M., El paquete tecnológico y la innovación, Conceptos Generales de Gestión Tecnológica., Colección Ciencia y Tecnología, BID - SECAB - CINDA, No.26, 1990.

How to Cite

APA

Torres, L. M., Castellanos Domínguez, Óscar F. and Fúquene Montañez, A. M. (2007). Evaluating Colombian SMEs’ technological innovation: Part 1: conceptual basis, evaluation methodology and characterisation of innovative companies. Ingeniería e Investigación, 27(1), 158–167. https://doi.org/10.15446/ing.investig.v27n1.14818

ACM

[1]
Torres, L.M., Castellanos Domínguez, Óscar F. and Fúquene Montañez, A.M. 2007. Evaluating Colombian SMEs’ technological innovation: Part 1: conceptual basis, evaluation methodology and characterisation of innovative companies. Ingeniería e Investigación. 27, 1 (Jan. 2007), 158–167. DOI:https://doi.org/10.15446/ing.investig.v27n1.14818.

ACS

(1)
Torres, L. M.; Castellanos Domínguez, Óscar F.; Fúquene Montañez, A. M. Evaluating Colombian SMEs’ technological innovation: Part 1: conceptual basis, evaluation methodology and characterisation of innovative companies. Ing. Inv. 2007, 27, 158-167.

ABNT

TORRES, L. M.; CASTELLANOS DOMÍNGUEZ, Óscar F.; FÚQUENE MONTAÑEZ, A. M. Evaluating Colombian SMEs’ technological innovation: Part 1: conceptual basis, evaluation methodology and characterisation of innovative companies. Ingeniería e Investigación, [S. l.], v. 27, n. 1, p. 158–167, 2007. DOI: 10.15446/ing.investig.v27n1.14818. Disponível em: https://revistas.unal.edu.co/index.php/ingeinv/article/view/14818. Acesso em: 6 apr. 2025.

Chicago

Torres, Luz Marina, Óscar Fernando Castellanos Domínguez, and Aida Mayerly Fúquene Montañez. 2007. “Evaluating Colombian SMEs’ technological innovation: Part 1: conceptual basis, evaluation methodology and characterisation of innovative companies”. Ingeniería E Investigación 27 (1):158-67. https://doi.org/10.15446/ing.investig.v27n1.14818.

Harvard

Torres, L. M., Castellanos Domínguez, Óscar F. and Fúquene Montañez, A. M. (2007) “Evaluating Colombian SMEs’ technological innovation: Part 1: conceptual basis, evaluation methodology and characterisation of innovative companies”, Ingeniería e Investigación, 27(1), pp. 158–167. doi: 10.15446/ing.investig.v27n1.14818.

IEEE

[1]
L. M. Torres, Óscar F. Castellanos Domínguez, and A. M. Fúquene Montañez, “Evaluating Colombian SMEs’ technological innovation: Part 1: conceptual basis, evaluation methodology and characterisation of innovative companies”, Ing. Inv., vol. 27, no. 1, pp. 158–167, Jan. 2007.

MLA

Torres, L. M., Óscar F. Castellanos Domínguez, and A. M. Fúquene Montañez. “Evaluating Colombian SMEs’ technological innovation: Part 1: conceptual basis, evaluation methodology and characterisation of innovative companies”. Ingeniería e Investigación, vol. 27, no. 1, Jan. 2007, pp. 158-67, doi:10.15446/ing.investig.v27n1.14818.

Turabian

Torres, Luz Marina, Óscar Fernando Castellanos Domínguez, and Aida Mayerly Fúquene Montañez. “Evaluating Colombian SMEs’ technological innovation: Part 1: conceptual basis, evaluation methodology and characterisation of innovative companies”. Ingeniería e Investigación 27, no. 1 (January 1, 2007): 158–167. Accessed April 6, 2025. https://revistas.unal.edu.co/index.php/ingeinv/article/view/14818.

Vancouver

1.
Torres LM, Castellanos Domínguez Óscar F, Fúquene Montañez AM. Evaluating Colombian SMEs’ technological innovation: Part 1: conceptual basis, evaluation methodology and characterisation of innovative companies. Ing. Inv. [Internet]. 2007 Jan. 1 [cited 2025 Apr. 6];27(1):158-67. Available from: https://revistas.unal.edu.co/index.php/ingeinv/article/view/14818

Download Citation

CrossRef Cited-by

CrossRef citations1

1. Gong Cheng, A. Binti Md Yassin, S. Shen. (2025). Research on the Pathways and Mechanisms of Technological Innovation Driving Industrial Upgrading from the Perspective of New Productivity. SHS Web of Conferences, 213, p.02051. https://doi.org/10.1051/shsconf/202521302051.

Dimensions

PlumX

Article abstract page views

534

Downloads

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>