Published

2007-05-01

Evaluating Colombian SMEs’ technological innovation. Part 2: problems and challenges in innovation

Evaluación de la innovación tecnológica de las Mipymes colombianas. Parte 2: problemática y retos de la innovación

DOI:

https://doi.org/10.15446/ing.investig.v27n2.14839

Keywords:

National Innovation System, technological innovation, small and medium-sized enterprises (SME), Innova award, value chain, companies geographical distribution (en)
Sistema Nacional de Innovación, innovación tecnológica, Mipymes, premio Innova, cadena de valor, distribución geográfica de empresas (es)

Authors

  • Luz Marina Torres Universidad Nacional de Colombia
  • Óscar Fernando Castellanos Domínguez Universidad Nacional de Colombia
  • César Alberto Salgado Universidad Nacional de Colombia

As innovation is an extremely important aspect of economic progress, then new technologies and improving existing ones must be evaluated for establishing the state of innovative culture and the ability to develop technology. The Colombian Innova award for Entrepreneurial Technological Innovation for SMEs was created in 2004, aimed at motivating technological and innovative development in this type of company. It also represents an important state initiative for promoting entrepreneurial innovation, providing a valuable source of information for establishing mechanisms for producing innovation in companies and gauging the current state of Colombian SMEs regarding innovation. This article outlines the structure of the award value chain, following-up and analysing the award’s results, understanding how it is awarded and identifying the actors involved in it. Analysing the award value chain led to identifying the lack of coordination between the National Innovation System (NIS) and companies and establishing participants and award-winners’ geographical and sector distribution (contrasts being found between cities such as Bogotá, Medellín and Cali). The characteristics of processes leading to promoting innovation in participating companies (in most cases developing their innovative products or processes in completely organisationally endogenous contexts) were thus identified. These results (providing valuable information for strengthening the award) also provided important input for strengthening strategies for promoting innovation in Colombian SMEs.

Siendo la innovación un aspecto de suma importancia para el progreso económico, los procesos que se llevan a cabo para generar nuevas tecnologías y mejorar las existentes deben ser evaluados con el fin de establecer el estado de la cultura innovadora y las capacidades de desarrollo tecnológico. En este sentido el Premio Colombiano a la Innovación Tecnológica Empresarial para Mipymes Innova, creado en el año 2004 con el objetivo de incentivar actividades de desarrollo tecnológico e innovación en este tipo de empresas, además de constituir una importante iniciativa del Estado para fomentar la innovación empresarial, es una fuente de valiosa información que permite establecer los mecanismos de generación de innovaciones en las empresas y el estado actual de las Mipymes colombianas en relación con la innovación. Con el objetivo de realizar un adecuado seguimiento y análisis de los resultados del premio y de comprender la manera como este se concede e identificar los actores involucrados, en el presente artículo se estructura la cadena de valor del mismo. El análisis de la cadena identificada permitid establecer que existe desarticulación entre el Sistema Nacional de Innovación (SNI) y las empresas, además se hizo evidente la concentración geográfica y sectorial de las empresas participantes y ganadoras, presentándose contrastes entre ciudades como Bogotá, Medellín y Cali. Así mismo, se lograron identificar las características del proceso generador de innovación en las empresas participantes, las cuales en la mayoría de ocasiones desarrollaron sus productos o procesos innovadores en contextos absolutamente endógenos a la organización. Estos resultados además de proporcionar información valiosa para el fortalecimiento del premio constituyen un insumo importante para la generación de estrategias de fortalecimiento de los procesos innovadores de las mipymes colombianas.

References

Colciencias Sistema Nacional de Innovación Página Web., Instituto Colombiano para el Desarrollo de la Ciencia y la Tecnología “Francisco José de Caldas”, 2006.

CONPES Documento CONPES 2875 Autorización a la Nación para Contratar un Crédito Externo con la Banca Multilateral para el Proyecto de Fortalecimiento al Sistema Nacional de Innovación Colombiano, 1996.

Crainer, S., Dearlove, D. La generación E: En la realidad empresarial de hoy para la riqueza del mañana con el negocio perfecto., Pearson editorial, Vol.1, 2001.

Porter, M. E., The Technological Dimension of Competitive Strategy, Vol. 1, 1983.

Rainbird, M., A framework for operations management: the value change., International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, Vol.34, No.3, 2004, pp.337-345. DOI: https://doi.org/10.1108/09600030410533628

República de Colombia Decreto 1780 de 2003 por el cual se crea el Premio Colombiano a la Innovación Tecnológica Empresarial para las Mipymes., Ministerio de Comercio, Industria y Turismo, 2003.

Roosendaal, H. E., Huibers, T. W. C., Geurts, P. A. Th. M. and Van der Vet, P. E., Changes in the value change of scientific information: economic consequences for academic institutions., Online information review, Vol.27, No.2, 2003, pp.120-128. DOI: https://doi.org/10.1108/14684520310471734

Tidd, J., Bessant, J. and Pavitt, K., Managing innovation: Integrating technological, market and organizational change., Editorial John Wiley and Sons Ltd, 1997.

Torres, L. M., Castellanos, O. F. y Fúquene, A. M., Evaluación de la innovación tecnológica de las Mipymes colombianas. Parte 1: Bases conceptuales, metodología de evaluación y caracterización de las empresas innovadoras., Ing. Investig., Vol.27, No.1, Apr., 2007, pp.158-167.

White, S., Nuevas ideas sobre nuevas ideas: Lo que los grandes innovadores saben sobre la creatividad., Editorial Norma, 2002.

How to Cite

APA

Torres, L. M., Castellanos Domínguez, Óscar F. and Salgado, C. A. (2007). Evaluating Colombian SMEs’ technological innovation. Part 2: problems and challenges in innovation. Ingeniería e Investigación, 27(2), 114–121. https://doi.org/10.15446/ing.investig.v27n2.14839

ACM

[1]
Torres, L.M., Castellanos Domínguez, Óscar F. and Salgado, C.A. 2007. Evaluating Colombian SMEs’ technological innovation. Part 2: problems and challenges in innovation. Ingeniería e Investigación. 27, 2 (May 2007), 114–121. DOI:https://doi.org/10.15446/ing.investig.v27n2.14839.

ACS

(1)
Torres, L. M.; Castellanos Domínguez, Óscar F.; Salgado, C. A. Evaluating Colombian SMEs’ technological innovation. Part 2: problems and challenges in innovation. Ing. Inv. 2007, 27, 114-121.

ABNT

TORRES, L. M.; CASTELLANOS DOMÍNGUEZ, Óscar F.; SALGADO, C. A. Evaluating Colombian SMEs’ technological innovation. Part 2: problems and challenges in innovation. Ingeniería e Investigación, [S. l.], v. 27, n. 2, p. 114–121, 2007. DOI: 10.15446/ing.investig.v27n2.14839. Disponível em: https://revistas.unal.edu.co/index.php/ingeinv/article/view/14839. Acesso em: 23 aug. 2024.

Chicago

Torres, Luz Marina, Óscar Fernando Castellanos Domínguez, and César Alberto Salgado. 2007. “Evaluating Colombian SMEs’ technological innovation. Part 2: problems and challenges in innovation”. Ingeniería E Investigación 27 (2):114-21. https://doi.org/10.15446/ing.investig.v27n2.14839.

Harvard

Torres, L. M., Castellanos Domínguez, Óscar F. and Salgado, C. A. (2007) “Evaluating Colombian SMEs’ technological innovation. Part 2: problems and challenges in innovation”, Ingeniería e Investigación, 27(2), pp. 114–121. doi: 10.15446/ing.investig.v27n2.14839.

IEEE

[1]
L. M. Torres, Óscar F. Castellanos Domínguez, and C. A. Salgado, “Evaluating Colombian SMEs’ technological innovation. Part 2: problems and challenges in innovation”, Ing. Inv., vol. 27, no. 2, pp. 114–121, May 2007.

MLA

Torres, L. M., Óscar F. Castellanos Domínguez, and C. A. Salgado. “Evaluating Colombian SMEs’ technological innovation. Part 2: problems and challenges in innovation”. Ingeniería e Investigación, vol. 27, no. 2, May 2007, pp. 114-21, doi:10.15446/ing.investig.v27n2.14839.

Turabian

Torres, Luz Marina, Óscar Fernando Castellanos Domínguez, and César Alberto Salgado. “Evaluating Colombian SMEs’ technological innovation. Part 2: problems and challenges in innovation”. Ingeniería e Investigación 27, no. 2 (May 1, 2007): 114–121. Accessed August 23, 2024. https://revistas.unal.edu.co/index.php/ingeinv/article/view/14839.

Vancouver

1.
Torres LM, Castellanos Domínguez Óscar F, Salgado CA. Evaluating Colombian SMEs’ technological innovation. Part 2: problems and challenges in innovation. Ing. Inv. [Internet]. 2007 May 1 [cited 2024 Aug. 23];27(2):114-21. Available from: https://revistas.unal.edu.co/index.php/ingeinv/article/view/14839

Download Citation

CrossRef Cited-by

CrossRef citations0

Dimensions

PlumX

Article abstract page views

450

Downloads

Download data is not yet available.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>